خودرو بانک/ همانطورکه ميدانيد خودروبانک در چند وقت اخير، اقدام به تيونينگ اختصاصي خودروهاي معمول بازار ايران کرده است. در اين راه خودروهايي نظير هاوال H2 و يا ام جي 360 زير تيغ جراحي ما رفته بودند و از هر کدام از اين خودروها با استقبال گستردهاي توسط شما مخاطبان عزيز شد.
حال در اين قسمت به سراغ پژو 2008 ايکاپ رفتهايم. پژو 2008 يکي از خودروهاي برجامي بود که سرنوشتي نافرجام داشت و حال ايران خودرو تنها به دنبال توليد و تحويل خودروهايي است که مدتها است از زمان تحويل آنها گذشته و اگر خاطرتان باشد، قيمتگذاري و پيش فروش اين خودرو با حواشي زيادي نيز همراه بود. اما هر آنچه باشد پژو 2008 وارد بازار شده و يکي از خودروهاي محبوب رده قيمتي خود است.
حال به سراغ تيونينگ خودروبانک روي اين خودرو ميرويم. خودرويي که همانند بعضي از محصولات تيون شده توسط شرکت پژو، نام GTi را روي آن گذاشتهايم. پژو 2008 نسخه GTi که فعلاً به صورت اختصاصي توسط خودروبانک معرفي شده، دچار تغييرات زيادي نسبت به مدل استاندارد شده است. قسمت جلوي اين خودرو به کيت سپر شرکت Lumma مجهز است و چراغهاي آن اگرچه از نظر طراحي فرقي نکرده اما در چراغ داخل آن نئون حلقهاي دور عدسي بکار رفته است. روي کاپوت جلوي خودرو نيز هود بکار رفته تا به هورساني به پيشرانه کمک کند.
وقتي از کنار به خودرو نگاه کنيد، باز هم بادي کيت Lumma به چشم ميخورد. براي کاملتر شدن اين تيونينگ، ارتفاع خودرو نيز به کمک سيستم تعليق پنوماتيکي کمتر شده و از رينگهاي لبهدار شرکت BBS به اندازه 17 اينچ و لاستيکهاي سايز 215 و فاق 40 روي آن استفاده شده است. البته اين رينگ و لاستيک بکار رفته روي پژو 2008 نسخه GTi عادي نيستند و زاويه کمبر دارند که در بعضي از خودروهاي تيون شده شهري مرسوم است.
در قسمت عقب خودرو به غير کيت Lumma، تغييرات ديگري نيز روي آن بکار رفته است. در زير سپر کيت اگزوز دو دهنه از شرکت HKS قرار داده شده که به تنفس بهتر موتور کمک ميکند. همچنين بين دو اگزوز يک ديفيوزر نيز نصب شده که به جريان هواي زير خودرو کمک ميکند. البته يک اسپويلر ساده نيز در بالاي شيشه عقب بکار رفته تا تغييرات اين قسمت تکميل شوند.
شيشههاي بکار رفته روي اين خودرو سولاريزه شده و در قسمتهاي مختلفي از جمله سپرها، لوگو برند کيت بکار رفته حک شده است.
به بخش فني خودرو ميرسيم. پژو 2008 در نسخه استاندارد به پيشرانه 1.6 ليتري مجهز شده که ميتواند به کمک سيستم پرخوران توربوشارژ، حدود 163 اسب بخار و 240 نيوتنمتر را توليد کند که عددهاي بسيار خوبي براي يک کراساوور جمع و جور شهري است. همچنين گيربکس بکار رفته روي اين خودرو 6 سرعته خودکار است. در حقيقت اين موتور براي استفاده شهري به خودي خود، خوب و کافي است اما با تعويض سيستم خروجي اگزوز، تغييراتي روي بوست توربو، تعويض منيفولدها و البته تغييراتي در ECU ميتوان اين عدد را به مرز 190 اسب بخار رساند که براي اين خودرو و استفاده شهري بيش از حد کافي به نظر ميرسد.
بازار