از کسری قطعات خودروهای صفر تا نبود قطعات یدکی در نمایندگی خودروسازان
فارس/ تحويل خودرو از سوي خودروسازان در حالي با کسري قطعات روبرو است که مشتريان در تعويض برخي قطعات خودروي خود نيز با مشکل کمبود و گراني روبرو هستند. برخي مخاطبان با ثبت سوژهاي تحت عنوان «کسري قطعه محصولات ايران خودرو» در فارس من خواستار پيگيري موضوع حذف برخي قطعات از روي محصولات اين شرکت شدهاند. بررسي وضعيت تحويل خودرو توسط شرکتهاي خودروساز به خريداران نشان ميدهد در حال حاضر ايران خودرو پژو 206 را بدون ضبط و سنسور دنده عقب و سايپا نيز تيبا و ساينا را بدون سنسور دنده عقب به مشتريان تحويل ميدهند. سعيد مؤتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو در اين مورد با بيان اينکه در حال حاضر اصليترين حذف قطعات بر روي محصولات پژو 206 اتفاق ميافتد، اظهار داشت: حذف سنسور دنده عقب و ضبط پژو 206 از جمله قطعات حذف شده از روي خودروهاي داخلي است که شرکت بابت اين مسئله يک ميليون و 600 هزار تومان به مشتري پرداخت ميکند. وي ادامه داد: اين مسئله باعث شده تا قيمت پژو 206 بدون برخورداري از سنسور و ضبط با پژو 206 داراي اين امکانات متفاوت باشد. به طوري که در بازار قيمت پژو 206 تيپ 5 ساده 89 ميليون تومان و 206 تيپ 5 فول با ضبط و سنسور دنده عقب 92 ميليون تومان است. مؤتمني افزود: در عين حال، قبلاً برخي خودروها با رينگ آلومينيومي تحويل داده ميشدند که حالا براي اين خودروها رينگ ساده هم در نظر گرفته شده و قيمت خودرو با احتساب هر کدام از اين رينگها متفاوت است. وي تصريح کرد: شرکت سايپا نيز سنسور دنده عقب را از روي تيبا و ساينا حذف کرده است. * خودرويي که بدون سوئيچ ماند! در کنار کسري قطعاتي که بر روي خودروهاي صفر تحويلي به مشتريان اتفاق ميافتد در حال حاضر نمايندگيهاي خدمات پس از فروش خودروسازان نيز با مشکلاتي در تأمين برخي قطعات خودروهاي کارکرده روبهرو هستند به طوري که مشتريان با مراجعه به اين نمايندگيها نميتوانند بعضي قطعات مورد نياز خودروي خود را تأمين کنند. در اين مورد يکي از مشتريان شرکت هاي خودروساز داخلي به خبرنگار فارس، گفت: هفته گذشته با سرقت سوئيچ خودرو روبه رو شدم و براي اينکه فرد سارق نتواند با استفاده از آن سوئيچ نسبت به سرقت خودرو اقدام کند، تصميم گرفتم سوئيچ و قفل درهاي خودرو را عوض کنم. وي افزود: براي اين کار به نمايندگي مراجعه کردم تا بتوانم کيت کامل سوئيچ و قفل درهاي تندر 90 را تهيه و تعويض کنم اما نمايندگي اعلام کرد که اين قطعات را ندارد و براي همين من را به نمايندگي مرکزي ارجاع داد. اين مشتري ادامه داد: در آنجا نيز اعلام کردند که اين قطعه را ندارند و ماشين را در پارکينگ نگه داشتند تا در صورت تأمين از انبار نسبت به تعويض سوئيچ و قفلها اقدام کنند. در نهايت، بخش پذيرش نمايندگي اعلام کرد که اين قطعه را ندارند و از سال 96 تاکنون وارداتش صورت نگرفته است. وي توضيح داد: برخي از تعميرکاران نمايندگي به من گفتند که براي تأمين کيت سوئيچ و قفل دربها به خيابان ستارخان تهران مراجعه کنم که پس از مراجعه به تعميرکاران مستقر در اين خيابان آنها به من گفتند که براي ماشين ميتوانيم سوئيچي بسازيم که با کليدي که در دست سارق است متفاوت باشد و او نتواند در خودرو را باز کند. اين صاحب خودرو ادامه داد: در نهايت نتوانستم اطمينان کنم و اجازه دهم که اين کار انجام دهند زيرا از نظر فني ممکن بود ايراداتي براي خودرو ايجاد شود. وي ادامه داد: حالا ماشينم بدون سوئيچ مطمئن مانده و نميدانم براي حفظ آن بايد چه کاري انجام دهم. وي با بيان اينکه خودروي من مدل 96 است، گفت: شرکت خودروساز براي ارائه قطعات يدکي 10 سال متعهد شده اما اين در حالي است که صاحبان خودرو نميتوانند از خدمات خودروسازان برخوردار شوند. * سنسور سرعت هم موجود نيست يکي ديگر از افرادي که براي تأمين قطعه خودرو خود به نمايندگي يکي از شرکتهاي خودروساز مراجعه کرده به خبرنگار فارس گفت: ماشين من يک پرايد مدل 89 است که سوئيچ آن گم شده است. براي گرفتن سوئيچ جديد به نمايندگي مراجعه کردم که اعلام کردند قطعه ندارند و به همين دليل بايد قطعه مورد نياز را از بازار تأمين کنم. وي افزود: اين قطعه را از بازار خريداري کردم ولي باز هم مطمئن نيستم که ايمني خودرويم حفظ شود. وي ادامه داد: چند ماه پيش ماشينم را در نمايندگي خواباندند و قرار بود سنسور سرعتم را تعويض کنند ولي در نهايت اعلام کردند که اين قطعه را ندارند. حالا هم که دوباره مراجعه کردهام، باز هم اين قطعه در نمايندگي موجود نيست. يکي از رانندگاني که براي تعمير خودرويش به نمايندگي مراجعه کرده نيز با انتقاد از نبود برخي قطعات يدکي در نمايندگيها، به فارس گفت: مدتي است که به دنبال تعويض سنسور سرعت خودرو هستم ولي در نمايندگيها موجود نيست. * کمبود قطعات ماشينهاي سنگين علاوه بر سواريها، خودروهاي سنگين نيز با مشکل کمبود قطعات روبرو هستند به طوري که ميتوان به کمبود قطعات توربو شارژ يورو 4 کاميونهاي داخلي اشاره کرد. همچنين تأمين پمپ بنزين بوستر ABS کاميونها نيز با مشکل در نمايندگيها روبرو است. در اين زمينه معمولا از قطعات استوک و يا دست دوم استفاده ميشود که ميتواند خطراتي را به همراه داشته باشد. در شرايطي که بسياري از مردم براي خريد خودروي صفر با مشکل مالي روبرو هستند، تهيه قطعات يدکي براي تعمير خودروها نيز با مشکلات فراواني روبرو است و علاوه بر اين، قيمت قطعات نيز بسيار بالا است که نارضايتي مشتريان را به همراه دارد.