سریال تولید خودروهای ناقص
دنياي اقتصاد/ در شرايطي که برخي مديران شرکتهاي خودروساز و همچنين مسوولان ارشد وزارت صمت وعده داده بودند که ديگر محصولات ناقص از خطوط توليد خودروسازان خارج نخواهد شد، بازديد سرزده دادستان تهران از پارکينگي واقع در بزرگراه آزادگان و انتشار خبر دپوي هزاران خودروي ناقص در اين پارکينگ بار ديگر اين سوال را مطرح کرد که آيا خودروسازان توليد محصولات ناقص را متوقف کردهاند يا اينکه بهرغم وعدههاي داده شده توليد اين محصولات ادامه دارد؟ خودروسازان توليد خودروهاي ناقص را از سال گذشه کليد زدند،اين در شرايطي است که خروج اين خودروها از خطوط توليد، تيراژ را در آمارهاي توليد افزايشي اما عرضه به بازار را در کمترين سطح قرار داد. خودروسازان در آخرين ماه سال گذشته نسبت به ماه پيش از آن (بهمن) ۴۲ درصد توليد خود را افزايش دادند. به اين ترتيب در حالي که اين تصور ايجاد شده بود که وضعيت توليد خودروسازان به حالت عادي بازگشته و افت توليد ۳۹ درصدي سال ۹۷ به نسبت سال قبل از آن در سال جاري تکرار نخواهد شد، اظهارات يکي از قطعهسازان بزرگ کشور از راز افزايش آمار توليد خودروسازان در اسفند ماه پرده برداشت. خرداد سالجاري مسوولان يکي از قطعهسازيهاي بزرگ کشور در يک نشست خبري اعلام کرد که به مديران خودروساز اعلام کرديم که از توليد خودروي ناقص جلوگيري کنند، اما آنها بي توجه به هشدارهاي ما اقدام به توليد خودرو بهصورت ناقص ميکنند. وي دليل اين مساله را بدهي شرکتهاي خودروساز به قطعه ساز و عدم توان قطعه سازان در تزريق قطعه به خطوط توليد با توجه به نبود نقدينگي عنوان کرد. بعد از اين اظهار نظرها مسوولان ارشد وزارت صمت و همچنين برخي مسوولان نهادهاي قضايي مانند ناصر سراج رئيس پيشين سازمان بازرسي کل کشور به اين مساله ورود کردند و مشخص شد دو شرکت بزرگ خودروساز کشور نزديک به ۲۰۰ هزار خودروي ناقص را به دليل کسري قطعات تجاري نکرده و در کف پارکينگهاي خود دپو کردند. با توجه به حضور نهادهاي نظارتي اين گمانه مطرح شده بود که خودروسازان به عمد خودروها را ناقص توليد کردهاند و از عرضه آنها به بازار خودداري ميکنند. بعد از مطرح شدن اين گمانه مديران ارشد وزارت صمت و همچنين مديران خودروساز به تکاپو افتادند تا خود را از اين اتهام تبرئه کنند. پس از فشار به تجاريسازي اين خودروها، فرشاد مقيمي معاون وقت امور صنايع وزير صمت در تير اعلام کرد شرکتهايي خودروساز ظرف ۵ هفته خودروهاي ناقص را تکميل کرده و پس از آن توليد خودرو بهصورت عبور مستقيم انجام خواهد گرفت. جواد سليماني مديرعامل شرکت خودروسازي سايپا نيز همين مساله را مطرح کرد. در گام پاياني رضا رحماني وزير صمت اعلام کرد نمودار توليد خودروهاي ناقص نزولي شده و بهصورت هفتگي وضعيت تکميل اين خودروها را رصد ميکنيم. هر چند اين اظهارنظرها در ابتدا اين گمانه را مطرح کرده بود که وزارت صمت و همچنين مديران خودروساز براي تکميل اين خودروها و همچنين جلوگيري از توليد محصولات ناقص برنامه مدوني دارند، اما برخي اظهارات مطرح شده از سوي مديران خودروساز و مشروط کردن روند توقف توليد خودروهاي ناقص نشان داد که خبري از برنامه ريزي براي توقف روند توليد اين محصولات وجود ندارد.به نظر ميرسد در شرايط فعلي خودروسازان چارهاي ندارند که همچنان بخشي از محصولات خود را بهصورت ناقص توليد کنند. بازديد دادستان تهران از پارکينگ خودروسازان واقع در اتوبان آزادگان هم اين مساله را تاييد کرد. دليل اين مساله را بايد در چالش ادامه دار کمبود نقدينگي در شرکتهاي خودروساز و همچنين مرتفع نشدن تامين قطعات داخلي و همچنين تامين آن بخش از قطعاتي دانست که پيش از تحريمها از طريق واردات تامين ميشدند.