خراسان/ مشکلات بازار قطعات یدکی زیر سایه بازار خودرو مانده و وضعیت بخش لاستیک هم از همه بدتر است
بی‌ثباتی عجیب و غریب بازار خودرو گویا به شکلی عجیب‌تر و با دلایلی متفاوت‌تر باعث کاهش سطح معاملات در بازار لاستیک و البته رینگ شده است. اگر طالب خرید لاستیک و مجبور باشید برای خودروی خود یک لاستیک ایرانی از انواع مرسوم انتخاب کنید، حتما با ارقام عجیب و غریبی که در بازار وجود دارد، آشنایی دارید. فروشنده‌ها البته بیشتر بابت افت شدید ورود لاستیک‌های خارجی به بازار گلایه دارند. وضعیتی که باعث بروز مشکلات بسیاری برای مالکان خودروهای وارداتی شده و قیمت این محصولات را در مقایسه با سال 96 و اوایل 97 تا سه برابر بالا برده است. برخی از فروشندگان لاستیک که از قطع قاچاق لاستیک در هفته‌ها و ماه‌های گذشته گلایه دارند، وضعیت معامله در بازار لاستیک‌های داخلی و خارجی را در مرز تعطیلی دانسته و دلیل آن را افزایش قیمت تا بالاترین سطوح خود می‌دانند. این موضوع وقتی نگران‌کننده می‌شود که معمولا اواخر تابستان و اوایل بهار که به واسطه بارندگی‌های فصلی جاده‌ها لغزنده تر می‌شود یا مسافت‌ها افزایش می‌یابد، خرید لاستیک رونق می‌گیرد اما قیمت عامل مهمی در برابر کاستن از تقاضای لاستیک می‌شود.

آرش که از فعالان بازار لاستیک است با اذعان به این مشکلات می گوید : «مردم پول کافی ندارند و قیمت‌ها هم همسان با کاهش قیمت دلار کم نشده از دیگر سو به دلیل کم شدن موجودی بازار و افزایش هزینه تولید و واردات، برخی کالاها در بازار کم یا گران‌تر از انتظار مشتریان است. بماند که لاستیک‌های ساخت ایران به رغم دوام بیشتر، مشکلات بسیاری برای خریداران ایجاد می‌کنند.»

یکی دیگر از فعالان بازار لاستیک هم که سال‌هاست در این بخش کار می‌کند حرف آرش را تایید می‌کند. می‌گوید وضعیت لاستیک‌های داخلی واقعا تعریفی ندارد: «این حرف من نیست و اغلب فعالان بازار لاستیک این حرف را می زنند. چرایی این موضوع هم به این دلیل است که لاستیک ایرانی خشک است و سواری خودرو را خراب می‌کند. این خشکی ناشی از جنس بدنه و موادی است که در ساختار لاستیک دخیل است. بماند که اغلب بخش های این لاستیک‌ها که نام ایران روی آن ها حک شده از چین تامین می‌شود. از سیم و کائوچو تا نایلون و پلی استر. همین عوامل هم باعث شده تا قیمت یک حلقه لاستیک بارز 14-15 اینچی که عموما برای خودروهای پژو پارس، سمند و تندر90 به کار می‌رود تا حدود 500، 600 و حتی 750 هزار تومان افزایش پیدا کند که همین مسئله هزینه استفاده از خودرو را برای اقشار ضعیف به شدت افزایش می‌دهد.»

این فروشنده قدیمی درباره قیمت‌های محصولات وارداتی بازار لاستیک هم می‌گوید: «پارسال قیمت یک ست چهار تایی لاستیک دانلوپ با شماره 17-65-285 که مخصوص خودروی تویوتا لندکروز است، حدود 3 تا 4 میلیون تومان بود اما حالا حداقل قیمت‌ها برای همان چهار حلقه لاستیک بسته به محل تولید حدود 10 تا 16 میلیون تومان است. کلا قیمت رینگ و لاستیک خیلی افزایش پیدا کرده و بازار خرید و فروش ما هم کساد کساد است.»

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید