۱۱ خطای رانندگی که به ضرر خودرو است
تسنيم/ انجام برخي اقدامات و ترک عادات اشتباه در رانندگي ميتواند به افزايش عمر موثر خودرو کمک قابل توجهي کند. برخي اقدامات از سوي رانندگان در حين رانندگي صورت مي گيرد که متوقف و ترک کردن آنها ميتواند به افزايش کيفيت خودرو کمک بسزايي کند. در ادامه به برخي از اين موارد اشاره شده است. 1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي، اکسل و سيستم ترمز اتومبيل وارد مي کند و نحوه صحيح رد شدن از دست انداز به اين صورت است که بايد طوري برنامه ريزي کنيم که تا قبل از رسيدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشيم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد. 2 – بالا کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن باعث خرابي چرخ دنده هاي آن و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي ميشود. 3 – عدم تعويض به موقع روغن گيربکس واسکازين نيز مانند روغن هاي ديگر نياز به تعويض دارد که تعويض به موقع آن باعث روان کارکردن گيربکس، سلامت گيربکس و…ميشود کيلومتر تعويض آن بستگي به نوع روغن و گيربکس اتومبيل و شرايط کارکرد آن دارد. 4 – تعويض يکبار در ميان فيلتر روغن گاهي ديده شده که افراد فيلتر روغن را يک بار در ميان تعويض ميکنند و اکثرا همين افراد از فيلترهاي با کيفيت پايين استفاده ميکنند.ابن کار باعث ميشود فيلتر عمل تصويه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسيبهاي جدي به موتور اتومبيل ميشود که بعدا متوجه ميشويم اگر هربار فيلتر را عوض ميکرديم و فيلتر مناسب جايگزين ميکرديم چقدر از هزينه تعمير موتور و صرف وقت جلوگيري ميشد. 5 – درجا گرم کردن ماشين به مدت طولاني اين کار نه تنها مفيد نيست بلکه ضرر زيادي هم به موتور وارد ميآورددرجا کارکردن بيش از حد باعث گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز ميشود و اين گرما به موتور منتقل ميشد که به نوبه خود براي موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهايتا يک دقيقه ماشين درجا کارکند سپس چند کيلومتر اوليه تا گرم شدن ماشين در حد مطلوب را با سرعت پايين طي کرد. 6 – پايين آوردن شيشه به جاي استفاده کردن از کولر در اتوبان چندي پيش يک آزمايش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشان داد اگر يک اتومبيل در اتوبان کولرش روي درجه يک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرويي که شيشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است. 7 – خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافيک اين کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روي دوشاخه کلاچ و گيربکس و.. ميشود. 8 – گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان براي نگه داشتن خودرو اين کار خود باعث اين ميشود که متراژ ترمز افزايش پيدا کند زيرا زماني که کلاچ درگير است از نيروي ترمزي موتور نيز استفاده ميشود و زماني که کلاچ و ترمز باهم فشار داده ميشود خود باعث ديرتر ايستادن خودرو ميشود بهترين کار اين است که ترمز را فشار داده وقبل از اينکه خودرو به لرزش بي افتد کلاچ را بگيريم. 9- با سرعت پايين در لاين سرعت حرکت کردن و بالعکس بسيار ديده شده که رانندگاني با سرعتهاي بسيار پايين در لاين سرعت حرکت ميکنند و در عوض رانندگاني با سرعتهاي زياد در لاين هاي کناري حرکت ميکنند که هر دو باعث ايجاد خطرات جبرا ن نا پذيري ميشوند. 10 – ريختن آب لوله کشي داخل رادياتور اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادياتور و واتر پمپ و موتور ميشود و بسيار ديده شده که حتي باعث سوختن واشر سر سيلندر هم شده. بهترين کار اين است که آب را جوشانده و بگذاريم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانيم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بيشتر شود آب سالم تر ميشود فقط دقت کنيد که بعد از سرد شدن رسوبات در انتهاي ظرف است پس از ريخت ته آب به داخل رادياتور خود داري کنيد البته مايع هاي آماده هم در بازار وجود دارد که البته روش اول قابل اطمينان تر است. 11 – ريختن آب لوله کشي داخل منبع شيشه شور اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگها، نازل و پمپ آب آن ميشود براي تامين اين آب هم ميتوان از روش بالا استفاده کرد البته همانطور که اشاره شد مايعهاي آماده هم در بازار وجود دارد.