سهم ۵.۷ میلیارد دلاری صادرات از فروش فورد اتوسان ترکیه
دنياي خودرو/ اين شرکت در سال گذشته، ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو ترانزيت، ۱۱۰ هزار ترانزيت کرير و ۱۵هزار تراک فورد را به فروش رساند صنعت خودروسازي ترکيه، فعاليت خود را تقريبا با ايران آغاز کرد اما سرعت توسعه صنعت خودرو در اين کشور به اندازهاي بود که امروزه پابهپاي بزرگان خودروسازي اروپا و آمريکا به توليد ميپردازد. گرچه اين کشور هم مانند ايران کار خود را با واردات و بعد از آن مونتاژ صرف آغاز کرد، اما با انتقال تکنولوژي، درحالحاضر به يکي از خودروسازان بزرگ منطقه تبديل شده و حتي با نگاه به بازارهاي صادراتي، بخشي از بازار اروپا را هم در دست گرفته است. فورد اتوسان ازجمله خودروسازان ترکيه است که طي عمر ۶۰ ساله خود در همکاري با فورد آمريکا، سهم طراحي و توليد خود را افزايش داده و با توليد حدود ۵۰۰هزار خودرو در سال، بازار ترکيه و برخي کشورهاي اروپا را در اختيار گرفته است. مطرحترين محصول اين کارخانه که در سال ۲۰۱۸ رونمايي شد، کاميون فورد F-max است که با نگاهي درست به بازار اروپا طراحي و توليد شد. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به کمپاني فورد اتوسان و محصول تازه وارد آن. نگاهي به کمپاني فورد اتوسان فورد اتوسان فعاليت خود را در ترکيه از دهه ۱۹۶۰ آغاز کرد. نخستين خودروي مسافري با نام Anadol در سال ۱۹۶۶ و نخستين خودروي باري سبک نيز با نام فورد ترانزيت در سال ۱۹۹۷ به خط توليد اين کارخانه آمد. اين خودروسازي در سال جاري ميلادي، از محصولي با نام فورد F-max رونمايي کرد در خط توليد کشندههاي سنگين اين خودروسازي قرار ميگيرد و براساس آخرين نيازهاي بازار اروپا توليد ميشود. کارخانه فورد اتوسان در استانبول درحالحاضر با ۱۰هزار و ۶۰۰ پرسنل به فعاليت مشغول است که ۱۵۰۰ نفر از اين کارمندان در بخش تحقيق و توسعه کار ميکنند. فورد از سه سايت توليدي در استانبول برخوردار است که يکي از آنها دروازه صادرات سالانه ۴۵۵هزار خودرو و واردات صدها خودروهاي مسافري است. درحالحاضر بيش از ۱۲۰۰ مهندس در مرکز تحقيق و توسعه فورد اتوسان مشغول هستند که بهعنوان بزرگترين شرکت در صنعت خودرو ترکيه و صادرکننده خدمات مهندسي شناخته ميشود. اين شرکت با همکاري فوردموتور مهندسي، توليد بدنه و طراحي داخلي را در فهرست فعاليتهاي خود قرار داده است. همچنين فعاليتهاي مربوط به کاليبراسيون و توسعه شرکت فورد هم توسط فورد اتوسان انجام ميشود. اين شرکت اهميت ويژهاي براي نوآوريهاي مصرف سوخت، به حداقل رساندن ميزان انتشار گازهاي گلخانهاي و سيستمهاي کمک به راننده قائل است. افتخارات فورد اتوسان فورد اتوسان در سال ۲۰۱۵ مقام نخست را در زمينه «معماري، مهندسي، علم و ساير خدمات فني» به دست آورد. اين جايزه مربوط به ۵۰۰ شرکت برتر ترکيه بود. همچنين در سال ۲۰۱۶ نيز مقام نخست صادرات محصولات مونتاژي را در ترکيه به خود اختصاص داد. اين کمپاني توليد فورد ترانزيت را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. اين اقدام فورد اتوسان بعد از اتمام موفقيتآميز تجزيه و تحليل، نمونهسازي، ساخت و توليد طي ۴۰ ماه شروع کرد. ترانزيت کرير نخستين پروژه توليد خودرو تجاري سبک است که تمام مراحل مربوط به آن در يک شرکت ترکيه به نام فورد اتوسان انجام شده بود. براساس آنچه مديرعامل اروپايشرقي و بالکان اعلام کرده است، فروش خالص شرکت فورد اتوسان به ۷ميليارد دلار ميرسد که از اين ميزان ۵.۷ميليارد دلار ارزش صادرات است. در سال ۲۰۱۸ فورد اتوسان ۳۳۰هزار دستگاه از خانواده ترانزيت، ۱۱۰هزار دستگاه ترانزيتکرير و ۱۵هزار دستگاه تراک فورد را به فروش رساند.» رونمايي از کاميون F-max فورد فورد F-max در شصتوهشتمين دوره از نمايشگاه خودروهاي کاروتجاري در هانوفر آلمان رونمايي شد. نام اين خودرو برگرفته از محصولات افسانهاي سري F فورد است که با توجه به اندازه و کاربرد آن، انتظار ميرود سطح بالايي از راحتي و دوام را به ارمغان بياورد. اين ويژگيها در کنار هم باعث شده که F-max برنده جايزه معتبر کاميون سال در رقابت بين ۲۳ متخصص از ۲۳ کشور اروپايي شود. اين جايزه نشانه موفقيت چشمگير F-max است. F-Max معيار جديدي را تعيين و از جمله مهمترين برندهاي جهاني در بخش خودروهاي سنگين تجاري خواهد بود. اين کاميون فورد توسط ۵۰۰ مهندس فورد اتوسان و طي تلاش ۵ ساله طراحي و آزمايش شده است. تستهاي مربوط به اين خودرو در ۱۱ کشور در ۴ قاره با کمک ۲۳۳ واحد نمونه اوليه انجام شد. اين تستها همچنين شامل ۱۵هزار و ۵۰۰ ساعت تست آزمايش و ۵ ميليون کيلومتر آزمايش جادهاي هستند. F-max در نگاه صادراتي مديرعامل شرکت Cefin Trucks (تنها واردکننده و توزيع کننده تراکهاي فورد در روماني) در خصوص F-Max مي گويد: «تراکهاي فورد وعده چالشبرانگيزي را برعهده دارند و متعهد هستيم نيازهاي مشتريان را درک کنيم و براي جابهجايي بار و تحويل موفقيت آميز محموله و دشواريها، پشتيباني کنيم. کشنده جديد فورد را نيز براساس اصول اساسي اين برند توسعه دادهايم که شامل راحتي، قدرت، کارايي و فناوريهاي پيشرفته ميشوند. براي اطمينان از اين فاکتورها، هر قطعه و هر جزئياتي را بارها بررسي کردهايم.۷۰درصد فروش خوردوهاي سنگين روماني درحالحاضر توسط کشندههاي بينالمللي انجام ميشود. از اين رو f-max را به گونهاي طراحي کردهايم که کاملا به نياز مشتري و رانندگان در اين بخش از بازار پاسخ مناسب دهد. » کابين و فضاي داخلي F-max F-max با برخورداري از کابين ۲.۵ متري و طراحي مدرن و امکانات مورد نياز راننده، راحتي و آسايش را براي سرنشينان اين خودرو فراهم خواهد کرد. طراحي داشبورد به سبک کاکپيت، فضايي ارگونوميک را فراهم ميکند که در آن همه عملکردها به راحتي در دسترس هستند. حتي جزئيات اين خودرو نيز براي افزايش لذت بردن ازتجربه رانندگي ايجاد شده است. نکته اصلي احساس سخاوتمندي در فضاي کابين است. ارتفاع کابين اين خودرو از کف ۲۱۶۰ ميليمتر است. همچنين در کابين اين خودرو يک فضاي بار به سبک هواپيما و يک تخت خلاقانه با زاويه تاشو ۹۰ درجه به رانندگان ارائه ميشود. ازسويديگر به دليل استحکام کابين، سکوت داخل اين کابين تضمين شده است؛ سروصداي کم موتور و طراحي به گونهاي که نويز را هنگام رانندگي کاهش دهد. قاب شيبدار براي تختخواب پايين، تشکهاي بزرگ و راحت، واحد کنترل از راه دور در نزديکي تختخواب ازجمله ملزوماتي هستند که فضاي ايدهآلي را براي استراحت سرنشينان اين خودرو فراهم ميآورد. صندلي راننده F-max با محدود تنظيم ۲۶۰ ميليمتر، کيفي بالا و طراحي ارگونوميک، حداکثر راحتي را ارائه ميدهد. پيشرانه فورد F-max قيمت فروش، فاکتوري اساسي براي F-MAX جديد و ساير تراکهايي است که هر سه حوزه هزينه را در بر ميگيرد؛ توليد، توسعه و افزايش يکپارچهسازي، کاميون فورد را هم به يکمحصول رقابتي با شروع قيمتي حداقل ۷۰ هزار يورو تبديل کردهاند. f-MAX از پيشرانهاي با کارايي بالا و قدرت ۵۰۰ اسببخار و گشتاور ۲۵۰۰ نيوتونمتر و قدرت ترمز ۴۰۰ کيلووات برخوردار است. آيروديناميک بالا، کاليبراسيون سيستم پيشرانه و ويژگيهاي فني اين خودرو، عملکرد سوخت را تا ۶درصد نسبت به مدلهاي قبلي بهبود بخشيده است. از ويژگيهاي فني اين کشنده ميتوان به فناري E-APU، عملکرد اکو-رل (ECO-ROLL) و کروزکنترل اشاره کرد. با توجه به هزينههاي کم نگهداري و فواصل طولاني خدمات، F-MAX جديد صرفه جويي تا ۷درصد در هزينه تعمير و نگهداري را به همراه دارد. موتور به کار رفته در اين کشنده حداکثر کارايي و حداقل مصرف سوخت در تمامي شرايط جاده ارائه ميدهد. گيربکس اتوماتيک ۱۲ سرعته ZF و حالتهاي مختلف رانندگي مانند حالت اکو و پاور به بهينهسازي مصرف سوخت کمک مي کند. اين کشنده همچنين با يک توربوشارژر، يک پمپ آب و يک کمپرسور چندسرعته بهبود يافته و داراي قدرت ترمز ۴۰۰ کيلووات براي موتور است که در صورت تجهيز به اينتاردر قدرت آن به ۱۰۰۰کيلووات هم ميرسد.