نگاهی جامع به شرایط و قیمت کیا سراتو سایپا در بازار آزاد
خودرو بانک/ کيا فورته يا کيا سراتو ، يکي از سدانهاي جمع و جور و شناخته شده بازار جهاني است که به واسطه عرضه گسترده در چند نسل در کشورمان، شهرت قابل توجهي در بازار ايران دارد. تاکنون پنج نسل از کيا سراتو وارد بازار جهاني شدهاند که چهار نسل آن به واسطه واردات از طريق اطلس خودرو در بازار کشورمان حضور دارد و نسل دوم آن، که با طراحي اسپرت و نيمه مدرن معروفش شناخته ميشود، توسط سايپا مونتاژ شده و به صورت گسترده به بازار عرضه گرديده است. نسخه توليدي در سايپا، در ظاهر خارجي تفاوتهايي نسبت به نسخه وارداتي دارد. از جمله رينگ و لاستيک کوچکتر که براي تطبيق با شرايط جادههاي ايران بر روي اين خودرو نصب شدهاند و حذف خروجي اگزوز عقب که در نسخه وارداتي، ظاهري اسپرت و جوان پسند به اين سدان سايز کوچک ميبخشد. در چراغهاي عقبي نيز تفاوت کوچکي ميان سراتو وارداتي و سراتو سايپا وجود دارد که مربوط به مه شکن هاست. يکي از مهمترين مزاياي سراتو سايپا در مقابل نمونه وارداتي، پرآپشن بوده است که به واسطه عرضه نمونههاي جديد اين خودرو مهيا شده است. با اين وجود، بين کيفيت ساخت نمونه داخلي و نمونه وارداتي، تفاوت قابل توجهي وجود دارد. همچنين در بخش امکانات ايمني، کيا سراتو سايپا با حذف برخي امکانات از جمله کيسههاي هوا روبرو شده است. کيا سراتو سايپا در دو نسخه دندهاي و اتوماتيک به توليد رسيده است که به ترتيب مجهز به موتورهاي 1.6 ليتري و دو ليتري هستند. موتور 1600 سي سي، 124 اسب بخار قدرت و 156 نيوتون متر گشتاور را در کنار جعبه دنده دستي ارايه ميکند و نسخه اتوماتيک، مجهز به موتور دوليتري با قدرت 154 اسب بخار و گشتاور 195 نيوتون متر است که قدرت را با استفاده از گيربکس شش سرعته اتوماتيک به ديفرانسيل جلو انتقال ميدهد. قدرت و گشتاور موتور دو ليتري، به راحتي از کيا سراتو يک سدان سريع و چابک ميسازد، اما با توجه به اينکه در نمونه سايپايي ترمزهاي عقب از نوع کاسهاي هستند، انتظاراتي که از ترمز قوي يک سدان کرهاي داريد، برآورده نخواهد شد. حذف ترمزهاي ديسکي عقب، در کنار نبود سيستم کنترل پايداري و حذف کيسههاي هواي جانبي، مواردي هستند که از ايمني سراتو سايپا در مقابل نسخه وارداتي کاسته است و بهتر است تا پس از خريد اين خودرو، سطح توقعي که از يک خودرو کرهاي روز داريد را پايين بياوريد. در کيا سراتو برخلاف ساير سدانهاي همرده، از يک سيستم تعليق اسپرت استفاده شده که عملکرد نرم و قابل قبولي دارد و در حد مزدا 3 ، به دست اندازهاي شهري گير نميکند، اما در طولاني مدت و به خصوص براي مصارف خانوادگي خسته کننده خواهد بود. اگر از خودرو خود انتظار داريد که عملکردي خانوادگي ارايه دهد، بهتر است تا نگاهي به رقباي کيا سراتو، نظير هيونداي الانترا يا ميتسوبيشي لنسر داشته باشيد. کيا سراتو سايپا با وجود حذف برخي امکانات ايمني و رفاهي، هنوز هم گزينهاي مطلوب براي خانوادههاي ايراني در بازار خودروهاي صفر کيلومتر ، البته با توجه به قيمت رقبا به شمار ميرود. با هزينهاي که صرف خريد کيا سراتو سايپا ميکنيد، ميتوانيد خودروهاي وارداتي مربوط به شش يا هفت سال پيش را خريداري کنيد که امکانات بيشتري از کيا سراتو سايپا ارايه ميدهند، اما غبار کهنگي بر چهره آنها نشسته است. اين داستان با توجه به افزايش قيمتها ثابت باقي مانده است، و اگر زماني قيمت کيا سراتو سايپا و خودروهاي رقيب در محدوده صد ميليون تومان برآورد ميشد، امروزه و با توجه به اتفاقاتي که در حوزه اقتصادي کشور رخ داده است، اين قيمتها دو يا سه برابر شدهاند. هماکنون با بودجهاي در حدود 280 ميليون تومان، ميتوانيد نسخهاي صفر کيلومتر از کيا سراتو سايپا را در بازار بيابيد. در جدول زير، نگاهي به قيمت کيا سراتو سايپا در بازار داشتهايم که ميتوانيد در مشاهده آن با ما شريک شويد، چرا که حدود قيمت در اين جدول بسيار گسترده است.
تيپ | مدل | کارکرد | رنگ | بدنه | قيمت |
دوليتري آپشنال | 1398 | صفر کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 279 ميليون تومان |
دوليتري آپشنال | 1398 | 5,000 کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 273 ميليون تومان |
دوليتري آپشنال | 1397 | صفر کيلومتر | خاکستري | بدون رنگ | 288 ميليون تومان |
دو ليتري ساده | 1395 | 75,000 کيلومتر | سفيد | گلگير تعويض | 190 ميليون تومان |
دو ليتري ساده | 1394 | 70,000 کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 202 ميليون تومان |
1.6 ليتري آپشنال | 1397 | 51,000 کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 206 ميليون تومان |
1.6 ليتري آپشنال | 1397 | 29,000 کيلومتر | مشکي | بدون رنگ | 225 ميليون تومان |
1.6 ليتري ساده | 1395 | 45,000 کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 193 ميليون تومان |
1.6 ليتري ساده | 1395 | 52,000 کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 172 ميليون تومان |