باشگاه خبرنگاران/ شتاب صفر تا ۹۶ کيلومتربرساعت اين خودرو تنها برابر ۵.۹ ثانيه بوده و نتايج آن در تست يک چهارم مايل، معادل ۱۴.۶ ثانيه با سرعت ۱۵۱.۳ کيلومتربرساعت است.
با وجود آن که بدنه اين خودرو از آلومينيوم ساخته شده، اما شرکت سازنده لقب پلاتينيوم را برايش انتخاب نموده است؛ ماکس صدايش ميزنند چرا که ديگر بزرگتر از اين نميتواند باشد. در واقع اينجا با يک شاسي بلند فول سايز ۲۷۴۳ کيلوگرمي طرف هستيم که بيشتر به يک پديده روانشناختي نادر شباهت دارد.
در مقايسه با فورد اکسپديشن استاندارد، مدل ماکس با برخورداري از فاصله محوري ۳.۳۴۳ متري و طول کلي ۵.۸۲ متر، با افزايش حدودا ۲۳ سانتي در فاصله محوري و ۳۰ سانتيمتر در طول کلي روبرو شده است.
البته اين زيادت طول، فضاي جادار و راحت صندليها را تغيير نداده، اما درازاي درب عقب به منظور دستيابي راحت به رديف سوم صندليها افزايش يافته و در حدود ۴۲۵ ليتر به حجم فضاي محفظه بار اضافه شده است. در مقام مقايسه، شورولت suburban داراي فاصله بين محوري ۳.۳ متر و طول کلي ۵.۷ متر است.
بسياري از اجزاي بدنه اکسپديشن با برادر ناتنياش يعني لينکلن نويگيتور مشترک است. همچنين طراحي سيستم تعليق و فريم نردباني فولادي شاسي، تنها اندکي نسبت به مدل سال ۲۰۰۳ اين خودرو که از يک تعليق عقب مستقل استفاده مينمود، تغيير کرده است.
تنها پيشرانه در نظر گرفته شده براي اين خودرو يک نمونه تويين توربو شارژ V-۶ به حجم ۳.۵ ليتر بوده که قادر به توليد نيرويي معادل ۳۷۵ اسب بخار در تريمهاي معمولي و ۴۰۰ اسب بخار در نسخه پلاتينيوم است.
گيربکس ده سرعته اتوماتيک جديد که در بسياري از محصولات فورد و جنرال موتورز مانند F-۱۵۰ به کار گرفته شده، کاملاً دقيق و هوشمند عمل مينمايد و در هر زمان که لازم بداند يک دنده خاص را انتخاب کرده و تا حد لزوم در آن باقي خواهد ماند؛ در تغيير وضعيت به دندههاي ديگر نيز به هيچ وجه آشفته و پريشان احوال نخواهد بود.
رفتار جعبهدنده به ويژه در هنگام يدککشي کاملاً شما را تحت تاثير قرار خواهد داد به طوري که در مواقع مورد نياز، دنده معکوسهايش سريع و به موقع بوده و هرگز موجب تکان شديد در تريلر نخواهد شد.
اگر فکر ميکنيد به دليل ابعاد بزرگ اکسپديشن با يک خودروي کند و تنبل مواجه هستيد، بايد بگوييم که سخت در اشتباهيد. شتاب صفر تا ۹۶ کيلومتربرساعت اين خودرو تنها برابر ۵.۹ ثانيه بوده و نتايج آن در تست يک چهارم مايل، معادل ۱۴.۶ ثانيه با سرعت ۱۵۱.۳ کيلومتربرساعت است.
حداکثر گشتاور حاصل از پيشرانه پلاتينيوم مساوي با ۶۵۱ نيوتنمتر است که در دور موتور ۳۲۵۰rpm در اختيار راننده قرار خواهد گرفت. ميزان مصرف سوخت رسمي اين خودرو معادل ۱۳.۱ ليتربرصد کيلومتر است که در صورت اعمال فشار بر پيشرانه، اين ميزان تا ۱۶.۸ واحد افزايش خواهد يافت.
سامانه چهار چرخ محرک از طريق فشردن يک دکمه فشاري فعال خواهد شد. در صورت سفارش پکيج سنگين يدککشي، قابليت يدککشي خودرو تا ۴۰۸۲ کيلوگرم افزايش خواهد يافت که بيش از نياز معمول شما خواهد بود.
در داخل کابين با يک شيفتر تعويض دنده چرخان مواجه هستيم که بر روي کنسول مياني بزرگ و حجيم تعبيه شده است. در مقايسه با نويگيتور، طراحي فضاي داخلي اين خودرو به دليل بهرهگيري از کنترلرهاي معمولي و يک صفحه نمايشگر کوچکتر، کاملاً محافظهکارانه به نظر ميرسد. در ضمن برخي قطعات پلاستيکي موجود در کابين اکسپديشن برازنده چنين خودرويي نيستند و چرم صندليها نيز از کيفيت مناسب برخوردار نشده است.
در واقع ميشود اينطور بيان نمود، در حالي که طراحي فضاي داخلي اکسپديشن قديمي و مربوط به اواخر قرن گذشته احساس ميشود، لينکلن نويگيتور کابين خودش را به طراحي مدرن قرن ۲۱ مزين نموده است.
همچنين نکته قابل ذکري در رابطه با شاخصههاي ديناميکي اين خودرو وجود ندارد. کيفيت سواري ماکس تقريباً همانند محصولات مشابهاش در جنرال موتورز بوده و فرمانپذيري خودرو نيز تا حدودي ابهام دارد. همچنين اکسپديشن در عبور از پيچها آنچنان که انتظار ميرود تند و چابک عمل نميکند.
بهاي فورد اکسپديشن پلاتينيوم ماکس معادل ۸۴ هزار دلار است که در حدود ۱۳,۵۰۰ دلار بيشتر از مرسدس بنز GLS۴۵۰ آب ميخورد.
از منظر شاخصههاي زيباييشناختي و جلوههاي بصري، اکسپديشن ماکس به طور ويژه يک خودروي آمريکايي است. او در ميان خيل عظيم کراساوورهاي جذاب، حکم يک تِراک ارجاعي از گذشته را دارد. البته لازم به ذکر است که اگر به تواناييهاي اين خودرو احتياج داريد، مطمئن باشيد که او به خوبي از عهده احتياجات شما بر خواهد آمد.
بازار