خودرو بانک/ اين روزها چند خودرو به صورت استتار شده در جادههاي کشور تردد ميکنند و در حال حاضر در تهران به سر ميبرند. يکي از اين خودروها چري اکسيد TXL است که قبلاً خودروبانک اين خودرو را در خلال نمايشگاه خودروي شانگهاي 2019 ملاقات و معرفي کرده بود. حال با مشاهده اين خودرو در تهران و با وجود استتار صورت گرفته، کاملاً مشخص است که با نسخه جديد آن يعني TXL سر و کار داريم. مشاهده اين خودرو در تهران آن هم با پلاک آزمايشي نشان از سعي مديران خودرو براي کسب مجوزهاي لازم جهت عرضه آن به بازار است. موضوعي که قطعاً چندين ماه زمان ميخواهد و معلوم نيست که در حال حاضر پروسه کسب مجوزها در چه مرحلهاي قرار دارد.
به خودرو باز گرديم، چري اکسيد TXL يا بهتر بگوييم اکسيد TXL جزو برند لوکس چري محسوب ميشود و قرار است به صورت جداگانه و با برند Exeed به بازار عرضه شود. اين خودرو در حقيقت براي رقباي بزرگي چون Lynk&Co 01 و يا حتي هيونداي سانتافه ساخته شده و قرار است در بعضي از بازارهاي اروپايي نيز عرضه شود.
چري اکسيد TXL بر پايه پلتفرم جديد اين شرکت يعني Chery M3X ساخته شده و از عکسها کاملاً مشخص است که با يک شاسيبلند بزرگ سر و کار داريم. نکته جالب در مورد اين خودرو اين است که بالاخره با يک چيني شاسيبلند ملاقات خواهيم کرد که ديگر تنها تک ديفرانسيل نيست و با سيستم چهارچرخ متحرک عرضه ميشود. همچنين به دليل قصد چري براي عرضه اين خودرو در بازار اروپا، اکسيد TXL با استاندارد آلايندگي يورو 6 توليد ميشود.
پيشرانه نصب شده روي اين خودرو 1.6 ليتري TGDI چهار سيلندر مجهز به سيستم پرخوران توربوشارژ است که ميتواند حداکثر حدود 190 اسب بخار را در 5500 دور در دقيقه و 290 نيوتن متر در 2000 دور در دقيقه را از طريق يک گيربکس 7 سرعته دوکلاچه راهي چرخها کند. اين ترکيب مصرف سوخت 7.4 ليتري را در سيکل ترکيبي براي راننده دارد که عدد خوبي براي چنين قوارهاي است.
از نظر ابعاد و اندازه طول اين خودر دقيقاً 4775 ميليمتر، عرض آن 1885 ميليمتر و ارتفاع آن 1706 ميليمتر است و فاصله بين دو محور اکسيد 2800 ميليمتر است. با اين ارقام ميتوانيد ابعاد آن را با خودروهايي نظير هيونداي سانتافه و يا کيا سورنتو مقايسه کنيد.
آنچه چري روي اين خودرو بسيار مانور داده، سيستم هوشمند Baidu Apollo IOV است که ميتواند دستوراتي صوتي راننده، تشخيص چهره هوشمند، نظارت بر خستگي و خواب آلودگي راننده، و چند عملکرد ديگر را داشته باشد اما معلوم نيست اين امکانات در نسخه عرضه شده به ايران وجود داشته باشد يا خير.
صفحه نمايش وسط داشبورد مياني، 10.25 اينچي است و با رزولوشن 1920x720 توانايي نشان دادن سيستم ناوبري را دارد. البته لازم به ذکر است که چري اکسيد TXL به سيستمهاي جديد ديگري همچون دوربين 360 درجه، کروز کنترل انطباقي، فرمان برقي، روکش چرمي صندليها و يا رينگهاي 19 اينچي نيز مجهز است اما مشخص نيست در نهايت مديران خودرو اين لوکس چيني را با چه سطح امکاناتي به بازار عرضه خواهد کرد.
اما به مهمترين فاکتور يعني قيمت چري اکسيد TXL ميرسيم. قيمت اين خودرو در بازار چين نيز آنچنان ارزان نيست و حدود 150 هزار يوان قيمت دارد. البته قيمت جهاني اکسيد حدود 18700 دلار اعلام شده پس بايد منتظر عرضه لوکسترين شاسيبلند مديران خودرو و البته با رکورد قيمتي باشيم که شايد آن را به يکي از گرانترين شاسيبلندهاي چيني بازار تبديل کند. اما هر آنچه باشد بايد فعلاً منتظر گذر اين شرکت از بروکراسي طولاني و اخذ مجوزهاي مختلف براي عرضه اين خودرو باشيم و ببينيم در نهايت چري اکسيد TXL با چه مشخصات و سطح امکاناتي به بازار عرضه خواهد شد.
بازار