عصر خودرو/ سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ مجلس درباره افزايش قيمت خودرو در بازار، گفت: عليرغم اينکه وزارت صمت و خودروسازان وعده دادند که با اجراي فرمول ۵ درصد زير قيمت بازار، بهاي چهارچرخها کاهش پيدا ميکند اما در روزهاي اخير گراني خودرو در بازار مجدد کليد خورده است.
بهرام پارسايي سخنگوي کميسيون اصل 90 مجلس درباره افزايش قيمت خودرو در بازار طي روزهاي اخير، گفت: سال گذشته وزير صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان در کميسيون اصل 90 مجلس با حضور نمايندگان سازمان بازرسي، ديوان محاسبات، سازمان تعزيرات حکومتي وعده دادند در صورتي که به خودروسازان اجازه داده شود محصولات خود را 5 درصد زيرقيمت بازار به فروش رسانند، ميتوانند بازار خودرو را به تدريج ساماندهي کنند.
تعيين قيمت خودرو براساس حاشيه بازار؛ سياست ناکارآمد وزارت صمت براي ساماندهي بازار خودرو
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه تمام صحبتها و وعدههاي وزير صمت در کميسيون اصل 90 ثبت و ضبط شده است، اظهار کرد: براساس وعده وزارت صمت، خودروسازان بايد در مرحله نخست، خودروها را 5 درصد زيرقيمت بازار و در دومين مرحله 10 درصد زير قيمت بازار عرضه ميکردند واين روند بايد تا ساماندهي بازار ادامه دار بود، در صورتي که مسئولان امر اين سياست را به درستي و با جديت اجرايي ميکردند حال قيمت خودرو مجدد روي دور گراني نميافتاد.
اراده اي براي مبارزه با مافياي خودروسازي وجود ندارد
وي به مافياي صنعت خودروسازي اشاره کرد و افزود: اراده اي براي مبارزه با اين مافيا که حقوق مصرف کننده را تضييع مي کنند، وجود ندارد.
اين نماينده مردم در مجلس دهم با بيان اينکه وزير صنعت، معدن و تجارت بايد با مديران خودروسازي که در انجام تعهدات و وعدههاي خود کوتاهي ميکنند، برخورد کند، اضافه کرد: سخنگوي دولت در نشست خبري خود اعلام ميکند مديرعامل يکي از خودروسازي ها به دليل تخلفات برکنار شده است، اين امر نشاندهنده اوج سوءمديريت و عدم نظارت بر زيرمجموعه هاي وزارت صمت است.
تبعيض ميان قطعه سازان يکي از ايرادات جدي وارده به صنعت خودروسازي است اگرچه در حال حاضر برخي از متخلفان اين حوزه در حال محاکمه هستند اما در رسيدگي به مفاسد خودروسازان نبايد فقط به برخورد با گروه عظام اکتفا شود بلکه بايد با گروه کروز و شرکت هاي تودرتويي که به هيات مديره خودروسازان نفوذ کردهاند، نيز برخورد جدي صورت گيرد
سخنگوي کميسيون اصل 90 مجلس از بلاتکليفي و معطل ماندن طرح ساماندهي صنعت خودرو انتقاد کرد و ادامه داد: اين طرح مدت زيادي ميان کميسيون صنايع و معادن مجلس و صحن علني در رفت و آمد بود و حال نيز ميان شوراي نگهبان و مجلس سرگردان است.
پارسايي هر فردي که با طرح ساماندهي خودرو مخالف است را به مناظره زنده تلويزيوني دعوت کرد و گفت: بايد براي مردم شفاف شود که اين طرح به سود يا ضرر مصرف کننده است.
وي تصريح کرد: تبعيض ميان قطعه سازان يکي از ايرادات جدي وارده به صنعت خودروسازي است اگرچه در حال حاضر برخي از متخلفان اين حوزه در حال محاکمه هستند اما در رسيدگي به مفاسد خودروسازان نبايد فقط به برخورد با گروه عظام اکتفا شود بلکه بايد با گروه کروز و شرکت هاي تودرتويي که به هيات مديره خودروسازان نفوذ کردهاند نيز برخورد جدي صورت گيرد.
ضرورت برخورد با مديراني که زمينه قاچاق قطعه را فراهم کردند
سخنگوي کميسيون اصل 90 مجلس با بيان اينکه مديراني که فضا را براي قاچاق قطعات قطعه و ضربه به توليدکننده فراهم کردند بايد محاکمه شوند، ادامه داد: بايد افرادي که شرايط را به گونه اي فراهم کردند که متخلفان بتوانند به نام قطعه داخلي، به راحتي محصولات را قاچاق کنند و سودهاي کلان به دست آورند، نيز محاکمه کرد تنها با اين اقدامات ميتوان از مبارزه با فساد به نتيجه دلخواه رسيد.
بازار