بازار داغ لاستیکهای دست دوم
ايرنا/ گفتوگو با آپاراتيها نشان ميدهد که از ابتداي امسال با گران شدن قيمت لاستيک، بازار لاستيکهاي دست دوم رونق پيدا کردهاست. صاحب يک مغازه آپاراتي در خيابان مالک اشتر تهران ميگويد:«براي همهچيز گراني است و اوضاع لاستيک هم مثل همه کالاهاي ديگر لاستيک دست دوم اگر باشد، روي هوا ميزنند.» او ادامه ميدهد:«هر کسي که لاستيکش پنچر ميشود، فقط دنبال لاستيک دست دوم است. لاستيک نو قيمتش بالاست، ديگر هيچ کس نميخرد.» قيمت لاستيک در بازار دست دوم، طيف گستردهاي دارد. قيمت يک حلقه لاستيک دست دوم مناسب براي پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵، از ۱۵۰ هزار تومان شروع ميشود و تا ۴۰۰ هزار تومان ميرسد. براي خودروهاي خارجي نيز قيمتها در بازار دست دوم نيز ميليوني هستند. قيمت يک حلقه لاستيک مناسب براي خودروي آفرود دست دوم، ۱۲ ميليون تومان است. تعميرکاري در خيابان بهشتي تهران ميگويد:«قيمت لاستيکهاي دست دوم به چيزهاي مختلفي بستگي دارد. به عاج آن، تميزي و آپاراتي نشدنش. حتي براي لاستيک پرايد هم نميتوان يک قيمت ثابت گفت.» يک آپارات در غرب تهران ميگويد: «ما اصلا در کار لاستيک دست دوم نيستيم. نه ميخريم و نه ميفروشيم. معلوم نيست از کجا آمدهاند، خيليهايشان دزدي هستند يا منقضي شدهاند. مسئوليت دارد و انجام نميدهيم.» بازار اينترنتي لاستيک دست دوم در سايتهاي خريد و فروش اينترنتي، آگهيهاي زيادي براي فروش لاستيک وجود دارد. در يکي از اين آگهيها، لاستيک رينگ ۱۴، ۴۰۰ هزار تومان قيمتگذاري شده و در توضيح آگهي آمده است:«عالي، خوب، در حد ۸۵ درصد، ماشينم رو فروختم به کارم نمياد.» آگهي ديگر، لاستيک يدک تويوتا را ۹۰۰ هزار تومان قيمت زده و در توضيح آن نوشته است:«عاج لاستيک حدود ۷۰ درصد» در بين اين آگهيها، آگهي براي فروش لاستيک پيکان هم وجود دارد. در يکي از آنها، دو حلقه لاستيک پيکان ۵۰۰ هزار تومان قيمت خورده و در توضيح آن آمدهاست:« دوحلقه رينگ و لاستيک يخ شکن و دوحلقه رينگ و لاستيک معمولي صاف شماره ۱۳، مناسب پيکان و آردي کلا ۵۰۰/۰۰۰ رينگ ها سالم و بي نقص، يخ شکنها هم هنوز ميخهاشون سالم سالم. يعني پول لاستيک يخ شکنهاش هم نيست، رينگها هم هديه من به خريدار»! آگهيها همه انواع لاستيک ها را در برميگيرد. قيمتها نيز از زير يک ميليون تا بالاي ۱۰ ميليون تومان، بسته به نوع ماشين و لاستيک متفاوت است. با اين وجود در بازار لاستيک همه انواع مورد نياز موجود است و کمبودي وجود ندارد. چه در بازار دست اول و چه در بازار دست دوم، ميزان عرضه با تقاضا همخواني دارد. پيش از اين نيز «داوود سعادتينژاد» رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيک درباره وضعيت بازار لاستيک به ايرنا گفنه بود: «بازار در حال حاضر مشکلي ندارد. در مورد لاستيک هاي باري که کاميونها مشکل داشتند، با وارد شدن وزارت صنعت و ساماندهيشان، بازار اشباع شده است. در حال حاضر تنها براي لاستيک پرايد و نيسان وانت مشکل داريم که اگر کارخانه ها درايتي داشته باشند، اين هم حل مي شود. در حال حاضر قيمت کارخانه و بازار لاستيک تنها ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان تفاوت ميکند. همه انواع لاستيک بر اساس قيمتهاي مصوب است. بعضي از لاستيکها هم حتي زير قيمت مصوب در بازار فروخته ميشوند.»