نگاهی به شرایط و قیمت پژو 207 صندوقدار در بازار آزاد
خودرو بانک/ از زمان ورود پژو 206 به بازار ايران در اوايل دهه هشتاد، اين خودرو به تدريج جاي پاي خود را در صنعت خودروي کشورمان محکم کرد و امروز شاهد آن هستيم که پلتفرم و پيشرانه اين خودرو، معروف به TU5، تبديل به پايه و اساس محصولات بسياري در ايران خودرو شده است. در حال حاضر، علاوه بر پژو 206 و پژو 206 صندوقدار ، خودروهايي نظير رانا ، پژو 207 ، پژو 207 صندوقدار ، پژو پارس ال ايکس و دانگ فنگ H30 کراس، همگي از موتور يا پلتفرم اين هاچبک سالخورده فرانسوي استفاده ميکنند. با توجه به شرايط نه چندان مناسب خودروسازي ايران در دو دهه گذشته، طبيعي است که انتظار داشته باشيم تا ايران خودرو، جاي خالي محصولات خود را با ارايه پوستههايي جديد بر روي موتور و پلتفرم پژو 206 پر کند. آخرين حاصل کار ايران خودرو در اين زمينه، پژو 207 صندوقدار است. ظاهر پژو 207 صندوقدار ، حاصل سير تغييرات متعددي است که بر روي ظاهر نسخه اصلي، يعني پژو 206 اعمال شده است. تمامي اين تغييرات و فيس ليفتها، شامل عوض شدن چراغها و تعويض سپرها يا اضافه شدن صندوق عقب، تنها براي مدتي در ديد بينندگان و مشتريان، جذابيت داشتهاند و پس از مدتي، عدم تناسبي که براي چهره پژو 206 به همراه آوردهاند، موجب ايجاد وجهه منفي براي ظاهر آنها شده است. پژو 207 صندوقدار نيز از اين قاعده مستثني نيست و طراح اين نسخه، که پيش از ايران در چين نيز عرضه ميشد، موفق به متعادل نشان دادن خودرو نشده است. همانطور که گفتيم، پژو 207 صندوقدار نيز همانند نسخه هاچبک خود، از موتور TU5 بهره ميبرد که در از ابتداي دهه نود و با اعمال تحريمهاي خودروسازي، ايرانيزه شده است. اين پيشرانه در نسخههاي ايرانيزه نسبت به نسخههاي قديمي، عمر بسيار کوتاهتر و مصرف سوخت بالاتري را از خودش به ثبت ميرساند و لازم است تا دقت لازم را در نگهداري از اين پيشرانه داشته باشيد، علاوه برآن، وقوع انواع و اقسام عيوب الکترونيکي و يا سوختن سنسورها، مشکلي رايج در اين نسخهها محسوب ميشود و بهتر است تا همواره آماده برخورد با اين مسائل باشيد. علاوه بر پيشرانه، گيربکس اين خودروها نيز با نسخههاي قديمي در تيپ دندهاي تفاوت دارد و در تيپ اتوماتيک نيز شاهد استفاده از همان جعبه دنده اتوماتيک چهار سرعته AL4 هستيم که از تکنولوژي فوق العاده قديمي بهره ميبرد. اين گيربکس هماهنگي کاملي نيز با موتور TU5 ندارد و با افزايش دما و استهلاک دچار وقفه و تاخير و ضربه مي شود. برنامه توسعه پژو 207 صندوقدار، مربوط به چند سال پيش ميشود که در آن زمان، خودروهاي چيني اقتصادي با تکيه بر آپشنهاي رنگارنگ خود، بازار محصولات ايران خودرو را به خطر انداخته بودند. از همين رو، ايران خودرو در پژو 207 هاچبک و صندوقدار، انبوهي از آپشنها و امکانات را قرار داده تا بتواند با رقباي چيني خود، که هم اکنون قيمتهايي فضايي پيدا کردهاند، رقابت کند. اما اين امکانات چندان مناسب حال کاربر رفتار نميکنند. براي مثال، پس از هربار روشن کردن خودرو، سيستم مالتي مديا با حداکثر ولوم ممکن روشن مي شود يا کولر پس از روشن شدن، در بالاترين درجه فن شروع به کار ميکند. کيفيت مواد استفاده شده در داشبورد نيز تعريفي ندارد و پلاستيک خشک سرتاسر کابين را فرا گرفته است و تنها اضافه شدن يک صفحه نمايش به کابين، اندکي تنوع به آن ميافزايد. با وجود انتقادات گستردهاي که به پژو 207 صندوقدار داشتيم، اين محصول همانند پژو 206 صندوقدار، از هندلينگ و ترمز خوبي بهرهمند بوده و در مواردي حتي بهتر از رقباي چينياش ارزيابي ميشود. پژو 207 صندوقدار در ابتدا با قيمت حدودا 130 ميليون توماني وارد بازار شد که شديدا ارزش خريد آن را زير سوال ميبرد، اما خروج خودروهاي اتوماتيک ديگر از خط توليد، نظير رنو ساندرو يا تندرپلاس ، و فروکش نسبي قيمتها در ماههاي اخير، موجب شده است تا اين محصول اتوماتيک، کمي مورد توجه قرار بگيرد. در اين بازه قيمتي، خريد يک خودرو اتوماتيک صفر کيلومتر کار راحتي نيست و البته با توجه به اين مزيت، بايد در نظر داشته باشيد که ايرادات مکرر فني که برخي از آنها غير قابل پيشبيني هستند، شما را به نمايندگيها خواهند کشاند. در جدول زير، نگاهي به قيمت پژو 207 صندوقدار در بازار آزاد داشتهايم که شما را دعوت به مشاهده آن ميکنيم:
سال | کارکرد | رنگ | وضعيت بدنه | قيمت |
1398 | صفر کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 139 ميليون تومان |
1398 | صفر کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 138 ميليون تومان |
1397 | 10,500 کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 129 ميليون تومان |
1397 | 5,000 کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 126 ميليون تومان |