خودروهایی که فاکتور نمیشوند
فارس/ فاکتور نشدن برخي خودروهاي داخلي باعث افزايش قيمت اين خودروها در بازار شده است به طوري که رشد قيمت 2 تا 5 ميليون توماني پژو 206 و پرايد را شاهد هستيم. در شرايطي که بازار خودرو روزهاي بيرمقي را پشت سر ميگذارد و خريد و فروش در اين بازار کم شده، فاکتور نشدن برخي خودروها از سوي شرکتهاي خودروساز باعث افزايش قيمت اين محصولات در بازار شده است. در اين مورد ميتوانيم به رشد قيمت پرايد، پژو206 و همچنين سمند اشاره کنيم. به گفته فعالان بازار، اين روزها معاملات بازار خودرو کاهش يافته و خريد و فروش زيادي انجام نميشود، تنها افرادي که احتياج فوري به خودرو دارند نسبت به خريد اقدام ميکنند. * خودروسازان فاکتور نکردند، قيمت بالا رفت سعيد مؤتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: طي هفته گذشته اختلاف قيمت کارخانه و بازار براي چند مدل پژو 206 و همچنين گروه سمند افزايش يافته که به عرضه کم خودروسازان برميگردد. وي تصريح کرد: گروه سايپا نيز اين روزها براي تحويل سايپا 131 و سايپا 111 فاکتور صادر نميکند که اين مسئله نيز باعث افزايش قيمت اين خودروها در بازار شده است. مؤتمني با بيان اينکه اين اتفاق باعث افزايش 2 تا 5 ميليون توماني قيمت خودروهاي فاکتورنشده در بازار شده است، گفت: قيمت پژو 206 تيپ 2 تا 74 ميليون تومان پايين آمده بود که حالا به دليل فاکتور نشدن از سوي کارخانه، در بازار به 77 ميليون تومان رسيده است. وي تصريح کرد: قيمت پژو 206 تيپ 2 فول نيز به 77 ميليون تومان رسيده بود که اين روزها با قيمت 81.5 ميليون تومان در بازار عرضه ميشود. به گفته رئيس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو، پژو 206 تيپ 5 نيز در روزهاي گذشته در بازار با قيمت 89 ميليون تومان عرضه ميشد، اما حالا قيمت اين خودرو به 93 ميليون تومان رسيده است. وي با اشاره به اينکه قيمت سايپا 131 در بازار به 40 ميليون تومان رسيده بود، گفت: به دليل فاکتور نشدن اين خودرو از سوي کارخانه، قيمت آن در بازار با رشد 3 ميليون توماني به 43 ميليون تومان رسيده است. مؤتمني تصريح کرد: در مورد سايپا 111 نيز قيمت در بازار به 46 ميليون تومان رسيده بود، ولي به دليل فاکتور نشدن اين خودرو توسط کارخانه، قيمت آن در بازار به 47 ميليون و 300 هزار تومان رسيده است. وي ادامه داد: در مقابل، عرضه تيبا از سوي سايپا بهتر شده و همين مسئله باعث شده تا قيمت تيبا در بازار از 51 ميليون تومان به 48.5 ميليون تومان برسد. * ادامه روند کاهشي قيمتها در بازار و لزوم بازنگري در نرخ کارخانه در حال حاضر پژو 405 مدل جيالايکس در بازار 73 ميليون تومان است و سمند الايکس نيز که تا 20 روز پيش با قيمت 73 ميليون تومان در بازار عرضه ميشد، حالا با قيمت 76.5 ميليون تومان خريد و فروش ميشود. قيمت رانا نيز در بازار 77 ميليون تومان است. در مورد سراتو نيز بايد به قيمت 281 ميليون توماني اين خودرو در بازار اشاره کنيم. قيمت جکS5 نيز در بازار 260 ميليون تومان است و هر دستگاه سمند EF7 نيز با قيمت 81 ميليون تومان در بازار عرضه ميشود. قيمت امويام 315 هاچبک نيز در بازار 123 ميليون تومان و ايکس22 اتومات 180 ميليون تومان است. فعالان بازار پيشبيني ميکنند در صورت افزايش عرضه خودرو از سوي خودروسازان، روند قيمت خودروها در بازار همچنان کاهشي باشد. عادل اميراحمدي، فروشنده خودرو در اين مورد به خبرنگار فارس گفت: با توجه به فرمولي که براي تعيين قيمت کارخانهاي خودروها اعلام شده، نرخ کارخانه بايد 5 درصد زير قيمت بازار باشد و اصطلاحاً خودرو در حاشيه بازار قيمتگذاري شود اما در حال حاضر شاهد اجراي اين مصوبه نيستيم. وي ادامه داد: خودروسازان حاضر نيستند قيمت محصولاتشان را با اين روش تعيين کنند و وقتي قيمتها در بازار کاهشي ميشود عرضه توليداتشان را طوري مديريت ميکنند که روند کاهشي ادامهدار نباشد. وي معتقد است بالا بودن قيمت خودروها باعث کسادي بازار فروشندگان خودرو شده و در حال حاضر رکود بازار را شاهد هستيم. نظارت بر روند عرضه خودرو از سوي خودروسازان يکي از وظايف اصلي وزارت صنعت است و اين موضوع همچنان مورد مطالبه مردم و مشتريان بازار خودرو است.