تهدیدی به نام تسلا
ايسنا/ تسلاموتورز که يکي از بزرگترين شرکتهاي آمريکايي فعال در زمينه خودروسازي و تکنولوژي محسوب ميشود که فعاليت و اهداف بلندپروازانهاي در اين زمينه داشته است، هم اکنون بزرگترين رقيب خودروسازان بزرگ جهان همچون فولکسواگن، بيامو، بنز، تويوتا، هيونداي و غيره محسوب ميشود چراکه با توليد و عرضه خودروهاي برقي لوکس و قدرتمندي که توان پيمايش نسبتا بالايي دارند، توانسته است سهم قابل توجهي از بازار خودروهاي دوستدار محيط زيست و پاک را از آن خود کند و قدرت ساير رقيبان را به چالش بکشاند. حالا به تازگي آمار و گزارش هاي منتشر شده در اتوماتيونيوز نشان ميدهد که تعداد قابل توجهي از خودروهاي لوکس آلماني تحت تاثير افزايش بي سابقه استقبال شهروندان و مشتريان در اين کشور از خودروهاي برقي تسلا قرار گرفته و سهم آنها در بازار به شدت کاهش پيدا کرده است. به گفته کارشناسان، دليل اصلي اين رخداد تسلا مدل ۳ به عنوان بهترين پرچمدار توسعه داده شده توسط اين خودروساز جاه طلب و بلندپرواز آمريکايي بوده است. بر اساس گزارش موسسه جيپاور، ارزش برندهاي لوکس آلماني از سال ۲۰۱۵ ميلادي تاکنون شاهد يک ريزش شش درصدي بوده و بازار کلي آنها نيز چهار درصد کاهش پيدا کرده است. کارشناسان و تحليلگران فعال در بازار خودرو بر اين باورند که اين موضوع به قدري جدي و تهديدآميز بوده که موجب سقوط و ريزش قيمت خودروهاي لوکس آلماني نيز شده است. خودروسازان آلماني به منظور جلوگيري از افت ميزان فروش و همچنين جلب نظر و توجه مشتريان، بارها قيمت هاي معرفي شده خود را پايين آورده اند اما به نظر مي رسد که اين استراتژي چندان هم موفقيت آميز نبوده است. بسياري از کارشناسان، روي آوردن دولت و مردم آلمان به سمت و سوي خريداري و استفاده از وسائل نقليه پاک و دوستدار محيط زيست را علت اصلي استقبال بي نظير آنها از خودروهاي تمام الکتريکي تسلا عنوان کرده اند. البته آلمان تنها کشوري نيست که استقبال زيادي از خودروهاي برقي علي الخصوص تسلا نشان داده است، بلکه در بسياري از کشورهاي اروپايي و آمريکاي شمالي نيز اين روند به وضوح قابل مشاهده است به گونه اي که در آخرين آمارهاي منتشر شده از پرفروش ترين خودروهاي بازار ايالات متحده آمريکا، تسلا مدل ۳ موفق به کسب جايگاه پنجم در نيمه دوم سال گذشته شده است. همچنين آمارها حاکيست که بي ام و بيشترين آسيب را از استقبال مشتريان از تسلا ديده است به گونه اي که هشت درصد از خريداران جديد تسلا، قبلا مالک يک خودروي بي ام و بوده اند. اين ميزان براي ساير خودروسازان آلماني همچون مرسدس بنز و آئودي نيز به ترتيب ۵.۷ و دو درصد گزارش شده است. ماه گذشته ميلادي، ۶۷ هزار دستگاه تسلا مدل ۳ در بازارهاي جهاني فروخته شده است اين در حاليست که فروش بامو سري ۳، مرسدس C کلاس و آئودي A۴ به ترتيب ۳۲ هزار و ۸۳۷ ، ۳۸ هزار و ۱۷۴ و ۲۰ هزار و ۴۹ دستگاه بوده است خودروهاي برقي که در سالهاي اخير تحتتاثير تشديد نگرانيهاي جهاني در خصوص ميزان آلودگي هوا، تخريب محيط زيست و کمبود يا افزايش قيمت سوخت به شدت از سوي شرکتهاي خودروسازي، تکنولوژي و همچنين مشتريان مورد توجه و استقبال قرار گرفتهاند، دولتهاي متعددي در جهان نيز تصميم گرفتهاند که با ارائه طرحهاي تشويقي به شرکتهاي توليدکننده اين محصولات و همچنين شهروندان خود، توليد و خريد و فروش وسايل نقليه پاک و دوستدار محيط زيست را به ميزان قابل توجهي افزايش دهند بدين ترتيب شرکتهاي خودروسازي بزرگي تصميم گرفتهاند که تغيير رويکرد داده و به سمت و سوي ساخت و طراحي خودروهاي برقي و الکتريکي و هيبريدي بپردازند تا در سالهاي آينده، مشتريان خودرو بيشتر به خريد اين محصولات روي بياورند. از جمله برجستهترين شرکتهاي خودروسازي که به توليد و توسعه خودروهاي تمام برقي با کيفيت، لوکس و قدرتمند پرداخته است، ميتوان به شرکت آمريکايي تسلاموتورز اشاره کرد که توانسته است با توسعه مدل خودروهاي برقي تسلا ۳، تسلا ايکس و تسلا اس به خوبي توسط مشتريان و علاقمندان مورد توجه و استقبال قرار بگيرد و سهم قابل توجهي از بازارهاي جهاني را به خود اختصاص دهد. از بزرگترين بازارهاي فروش خودروهاي برقي عليالخصوص تسلا ميتوان به کشورهاي اروپايي و منطقه اسکانديناوي، ايالات متحده آمريکا، کانادا و چين اشاره کرد.