نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

کیا سراتو جدید ارزان تر از سراتو سایپایی!

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
اسب بخار/ چند وقتي است که عرضه عمده کيا سراتو اتاق BD در کشورهاي حاشيه خليج فارس آغاز شده و نمونه هاي مختلفي از اين سدان کره اي در کشورهاي جنوبي ايران نيز به فروش مي رسد. کيا سراتو BD که در برخي بازارها با نام «فورته» نيز شناخته مي شود، در سال ۲۰۱۸ به بازار جهاني معرفي شد و سپس با مدل ۲۰۱۹ در اختيار مصرف کنندگان قرار گرفت. چند ماه بعد از آغاز عرضه فورته ۲۰۱۹ در بازار آمريکا، عرضه اين سدان کره اي با نام سراتو در بازارهاي ديگر از جمله خاورميانه آغاز شد و حال شاهد هستيم که قرار است تا بزودي مدل سال ۲۰۲۰ اين خودرو پا به بازار کشورهاي عربي بگذارد. با وجود اينکه کمپاني کيا پيشرانه ها و سبک فني متنوعي را براي سراتو جديد معرفي کرده است، اما بنا به تصميم اين خودروساز کره اي اکثر سفارش گذاري ها براي بازار خاورميانه سراتو نيز با پيشرانه ۱٫۶ ليتري و دو ليتري صورت گرفته است. همچنين کيا سراتو BD با جعبه دنده هاي دستي، اتوماتيک AT، اتوماتيک دو کلاچه و اتوماتيک پيوسته IVT (سامانه CVT گروه کيا-هيونداي) در بازارهاي مختلف به فروش مي رسد. اما در بازار خاورميانه اکثر سفارش هاي براي جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتيک AT انجام شده و بنابراين، شاهد هستيم که کيا سراتو ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در کشورهاي حاشيه خليج فارس بيشتر با مشخصات فني مشابه به نسل قبل ديده مي شود. در بازار کشورهاي جنوبي ايران مي توان کيا سراتو جديد را با ساده ترين ويژگي ها مانند قالپاق، تريم داخلي پارچه، استارت سوييچي، بدون سانروف، سيستم تهويه دستي، بدون سيستم کنترل پايداري، ترمز عقب کاسه اي و دو کيسه هوا سفارش گذاري کرد. از سويي مي توان اين سدان معمولي کره اي را با امکاناتي نظير شش کيسه هواي ۱۰ نقطه اي، دنده پشت فرمان، کروز کنترل هوشمند، سيستم پيشگيري از تصادف، رادار خطي و نقطه کور، تنظيم حالت رانندگي، تريم داخلي چرم، سيستم تهويه اتوماتيک دوگانه، نمايشگر لمسي، دوربين عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سامانه کمکي پارک، سيستم کنترل پايداري، سانروف، رينگ آلياژي، چراغ هاي هوشمند جلو، کيت بدنه جي تي لاين، صندلي برقي راننده با حافظه، سنسور باد لاستيک، گرمکن و سردکن صندلي هاي جلو، گرمکن فرمان و صندلي هاي عقب و… خريداري نمود. اما نکته جالب اينجاست که اگر شما بخواهيد تا در يکي از کشورهاي حاشيه خليج فارس مالکيت يک کيا سراتو ساده و يا فول آپشن را داشته باشيد، به مراتب با هزينه اي کمتر از خريد يک دستگاه کيا سراتو سايپايي مواجه مي شويد. کيا سراتو سايپايي در اصل دو نسل قبلتر از سراتو BD مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ است و در بازار ايران، قيمتي فراتر از سراتوهاي صفر کيلومتر نسل جديد دارد. در حال حاضر کيا سراتو ۲۰۱۹ در بازار امارات با ساده ترين امکانات و پيشرانه ۱٫۶ ليتري تنفس طبيعي و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتيک، با احتساب هزينه هاي قانوني کشور نام برده قيمتي حدود ۱۸۹ تا ۲۰۰ ميليون تومان را دارد. همچنين اگر بخواهيد تا در امارات متحده عربي نمونه دو ليتري اتوماتيک فول آپشن را داشته باشيد، با هزينه اي نزديک به ۲۴۷ تا ۲۵۴ ميليون تومان مواجه خواهيد شد که به عبارتي حدود ۴۰ ميليون تومان از قيمت کارخانه اي سراتو دو ليتري آپشنال سايپا ارزانتر است. از سويي نمونه ۱٫۶ ليتري اتوماتيک سراتو BD نيز در حال حاضر قيمتي کمتر از سراتو ۱٫۶ ليتري دنده اي سايپايي در بازار کشورهاي حاشيه خليج فارس دارد. جالب است بدانيد که اعداد فوق براي مصرف کننده نهايي در نظر گرفته شده و هزينه هاي قانوني (ماليات، عوارض و…) کشور امارات نيز در بهاي تمام شده سراتوهاي ياد شده اعمال گرديده است. حال اگر بخواهيد که تنها از مبدا کشوري چون امارات نمونه هاي مختلف کيا سراتو BD مدل ۲۰۱۹ را به قصد صادرات و يا خروج از امارات خريداري کنيد، به خاطر عدم نياز به پرداخت هزينه هاي ماليات، عوارض و… مي بينيد که باز هم قيمت اين خودروي روز کره اي کمتر مي شود. در حال حاضر توزيع کنندگان فعال کيا سراتو BD در کشورهاي حاشيه خليج فارس براي تيپ هاي مختلف اين خودرو قيمتي حدود ۱۵۰ تا ۲۳۵ ميليون تومان را به مشتريان خارجي خود اعلام مي کنند. اگر هم مشتريانشان به صورت عمده خريد کيا سراتو ۲۰۱۹ را انجام دهند، با در نظر گرفتن تخفيفي مجزا دوباره قيمت تمام شده را کاهش مي دهند. با نگاهي به اين گزارش و بررسي مثال هاي بسيار ديگر، مي توان فهميد که امروز مشکلات بازار خودروي ايران ريشه هاي مختلفي دارد و در بسياري از موارد، ضعف مديريتي در رده هاي بالاي دولت باعث شده تا تناقض هاي عجيبي در اين بازار ديده شود. عدم شناخت کامل برخي قانون گذاران و تصميم گيرندگان صنعت خودروي ايران و از سويي ثبت برخي اقدامات نه چندان منطقي باعث شده تا بازار خودروي ايران هر روز نسبت به گذشته شرايط عجيبتري را تجربه کند و از رسيدن به بازار روز جهان باز بماند. بديهي است که در اين ميان مشتريان، متضرران اصلي هستند و بايد با بودجه خود گاهي ۱۰ الي ۳۰ سال عقبتر از زمان خود زندگي کنند!
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره