نگاهی به تکامل ماشین پلیسهای آمریکایی
چرخان/ اولين ماشين پليسهاي کشور آمريکا در سالهاي پاياني قرن نوزدهم پديدار شدند. در حقيقت، اولين خودروهاي پليس اين کشور، واگنهايي بودند که با نيروي الکتريکي در آکرون و اوهايو آمريکا در سال 1899 ديدهشده بودند. پديدار شدن خودروهاي پليس بهجاي موتورسيکلتهايي که در سالهاي اوليه براي نيروي پليس وجود داشتند به دليل اين بود که خلافکاران نيز از خودرو استفاده ميکردند. هرچه خلافکاران به خودروهاي قدرتمندتري دسترسي پيدا ميکردند، نيروهاي پليس نيز مجبور به استفاده از مدلهاي قدرتمندتري ميشد. البته اولين ماشين پليسها، براي گرفتن مجرمين استفادهنشده و بيشتر به خاطر کم کردن هزينهها بودند. به اين معنا که با داشتن يک خودروي پليس، يک افسر و يک راديو داخل خودرو، نيروي پليس ميتوانست يک منطقه خاص را که پيش از آن، چندين افسر پليس پاسباني ميکردند، پوشش داده و از اين طريق هزينههاي خود را کاهش دهد. بستههاي مخصوص ماشينهاي پليس نيز که موردنياز دپارتمان نيروهاي پليس آمريکا بودند، زودتر از پايان جنگ جهاني اول ساخته نشدند. اولين بسته شرکت فورد در سال 1950 و پسازآن در سال 1955 توسط شورلت و دوج در سال 1956 رونمايي و عرضه شدند. فورد علاوه بر اين آپشن هاي مختلف، با معرفي و توليد موتور 8 سيلندر خود و خودروي موسوم به مدل 18 در سال 1938، توانست خود را پيشتاز اين عرصه کند. اما تکامل خودروهاي پليس آمريکايي چگونه رقم خورده و از ابتدا تاکنون، چه خودروها و مدلهايي بودهاند که توسط نيروهاي پليس آمريکا استفادهشدهاند. با ما همراه باشيد: کرايسلر انفورسر (Enforcer) در دهه 60 ميلادي، انفورسر شرکت کرايسلر، يک خودروي سدان جديد 4 درب بود که با بسته ويژه کرايسلر براي نيروهاي پليس همراه شده و همچنين داراي سيستم قدرت رساني مجزا براي فرمان و ترمزهاي غلتکي بود. اين خودرو ميتوانست، با موتور 5.9 ليتري 8 سيلندر خود قدرت را به چرخهاي عقب (RWD) با استفاده از يک سيستم انتقال قدرت دکمه اي-فشاري، منتقل کند. اين موتور حجيم براي اين خودرو، ميتوانست تا نهايت قدرت عالي 265 اسب بخار را توليد کرده و سرنشينان خود را نيز بهسرعت نهايي 209.2 کيلومتر بر ساعت برساند. دوج موناکو تا سال 1970 و يک دهه جديد از قرن بيستم،85 درصد از ماشين پليسهاي آمريکا، توسط شرکت کرايسلر ساختهشده بودند. موتور حجيم 7.2 ليتري 8 سيلندر کرايسلر نيز تا قبل از بحران نفتي دهه 70 ميلادي، يک حرکت جذاب و عالي از طرف اين شرکت محسوب ميشد. درواقع ميتوان خودروي موناکو را آخرين نمونه از خودروهاي دوج دانست که با شروع شدن بحران جهاني نفت، تقاضا براي خودروهاي پرمصرف با موتور حجيم نيز کم شد. فورد LTD کرون ويکتوريا قبل از نمونه کرون ويکتوريا، فورد LTD با کد توليدي P72 شناخته ميشد که اين شرکت، آن را براي نيروهاي پليس، ناوگان تاکسي و ديگر ناوگان ادارههاي مختلف طراحي و توليد کرده بود. تا پايان دهه 70 ميلادي، ماشين پليسهاي در دسترس، قدرت کافي که دپارتمان پليس اين کشور از آنها انتظار داشت را در اختيار آنها قرار نميدادند که اين کار براي فورد به مسيري منتهي به توليد LTD و براي شورلت نيز به توليد ايمپالا منجر شد. شورلت نووا (Nova) درست هنگاميکه نيروهاي پليس شهرهاي مختلف آمريکا خواستار يک خودرو با عملکرد بهتر و مصرف سوخت بهينهتر بودند و کوچکتر شدن جثه خودرو نيز برايشان مسئله مهمي نبود، شورلت نووا که گزينه عالي بهحساب ميآمد. شورلت نيز با بسته آپشن هاي موسوم به 9C1 خود و توليد نووا 9C1 در ابتدا در بخش پليس لوسآنجلس، اين خودرو را بهصورت نمونه اوليه عرضه کرد و سپس بهصورت گسترده در سراسر آمريکا بين سالهاي 1975 تا 1979، آن را عرضه کرد. اين بسته شورلت براي خودروي جديد خود شامل رينگهاي فولادي HD، ترمزهاي ديسکي براي چهارچرخ، يک سيستم مجزاي قدرت فرمان با نسبت چرخش بالا، خروجيهاي اگزوز دوگانه، نصب محافظ ضربه براي گلگير و ديگر امکانات بود. همچنين قلب تپنده 8 سيلندر موسوم به L99 اين شورلت ميتوانست با 4.3 ليتر حجم،200 اسب بخار قدرت و 332 نيوتون متر گشتاور توليد کند. فورد موستانگ SSP بخش گشت زني بزرگراههاي ايالت کاليفرنيا نياز به يک خودروي سريعي داشت که تا آن زمان خودروهاي پليس موجود، چنين توانايي سرعتي را در خود آنچنانکه بايدوشايد نداشتند. به همين خاطر، فورد نيز يک نسخه خاص از مدل موستانگ خود را در سال 1982 با بستهي ويژه مخصوص نيروهاي پليس، معرفي کرد. دارا بودن يک موتور 5 ليتري، سرعت و شتاب گيري عالي، جعبهدنده 5 سرعته دستي يا اتوماتيک، ورودي هوا روي کاپوت، صفحات تقويتشده براي شاسي، محفظههاي روتور براي ترمز ديسکي قسمت جلو و ديگر امکانات، ازجمله مواردي بودهاند که روي نسخه SSP موستانگ خودنمايي ميکردند. فورد کرون ويکتوريا اگرچه نام کرون ويکتوريا بر روي نسخه LTD فورد نيز ديده ميشود اما هيولايي که بايد اين نام خاص را براي خود يدک کشيده و به همراه داشته باشد همين نسخه P71 فورد است که ممکن است تاکنون آن را در بسياري از بازيهاي کامپيوتري نيز ديده باشيد. اين ماشين پليس محبوب، يکي از خودروهايي بوده که بهصورت بسيار گسترده توسط نيروهاي پليس آمريکا، کانادا و حتي عربستان سعودي نيز در بين سالهاي 1992 تا 2011 يعني دو نسل متفاوت از آن، استفادهشده است. اگرچه در حال حاضر و باوجود گذشتن چيزي حدود 9 سال از توقف توليد آن توسط فورد، اين خودرو هنوز در بسياري از مناطق آمريکا استفاده ميشود اما بهمرور در حال دادن جاي خود به ماشين پليسهاي جديد شاسيبلند است. شورلت تاهوئي PPV شورلت در سال 1996 با توقف توليد مدل کاپرايس (Caprice) خود، فورد را تنها شرکتي باقي گذاشت که خودروهاي پليس با ديفرانسيل عقب (RWD) ارائه ميداد. بااينحال، شورلت يک خودروي پليس با موتور 8 سيلندر چرخ عقب محرک را براي اين دپارتمان قانون توليد کرد. اين مدل، به مقدار بسيار کم، باوجود ارائه بسته هاي ويژه، افزايش قدرت بدنه و سنگينتر شدن، سريعتر و کم ارتفاعتر از نسخه معمولي تاهوئي (Tahoe) بود. اين مدل هنوز هم در خدمت نيروهاي پليس آمريکا براي مأموريتهاي تعقيب و گريز است. فورد اينترسپتور 2020 اکنون و در سالهاي گذشته، نيروهاي پليس آمريکا به خاطر گستردهتر شدن خودروهاي کلاس شاسيبلند و کراس اوور و هر چه جذابتر، قدرتمندتر و بهينهتر شدن آنها، در حال استفاده از اين غولهاي قدرتمند نيز هستند. شاسيبلند فورد که بر پايه مدل اکسپلورر ساختهشده است از ابتداي سال 2019 در خدمت ناوگان پليس بوده اما براي سال 2020 مدل خورده است. موتور 6 سيلندر پايه اين خودرو با 3.3 ليتر حجم و موسوم به دوراتک (Duratec)، ميتواند 285 اسب بخار قدرت و 352.5 نيوتون متر گشتاور توليد کند. اما نسخه نهايي از اين ماشين پليس شاسيبلند، حتي ميتواند با موتور 3 ليتري اکوبوست خود،400 اسب بخار قدرت و 562.6 نيوتون متر گشتاور را به زير پاي راننده خود منتقل کند. هيبريد بودن اين خودرو نيز به معناي صرفهجويي زياد در هزينههاي دپارتمان پليس اين کشور خواهد بود. فورد رسپوندر F-150 فورد ادعا ميکند اولين شرکتي است که يک خودروي پيکاپ را تبديل به يک ماشين پليس مخصوص تعقيب و گريز باقدرت و سرعت عالي کرده است. خودرويي که يک نسخه خاص از وانت غولپيکر F-150 اين شرکت بوده و با بسته آفرود FX4 و دارا بودن يک موتور 3.5 ليتري 6 سيلندر اکوبوست، ميتواند نهايت قدرت عالي 375 اسب بخار و گشتاور نهايي 637 نيوتون متر را توليد نمايد.