چرا هیچ نوآوری در خودروسازی صورت نمیگیرد؟
تسنيم/ اعضاي انجمن سازندگان قطعه خودرو با اعلام اينکه سال گذشته بانک مرکزي مبلغي را به منظور ارائه به خودروسازان و قطعه سازان در نظر گرفته بود که متاسفانه به دليل نوع دستورالعمل قابل اجرا نبود،گفت:اگر دولت و بانک مرکزي اين صنعت را نميخواهند به صراحت بگويد. مازيار بيگلو دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو امروز در نشستي خبري با بيان اينکه اگرچه کيفيت خودرو دچار مشکلاتي است؛ اما صنعت قطعه تلاش دارد که خللي در توليد قطعات خودرو ايجاد نشود، اظهارداشت: ما ملزم به رعايت کيفيت هستيم و آمار کيفي دو خودروساز نيز گواه اين ادعا است که ما از کيفيت کالاهاي خود عليرغم تحريم ها و عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوي خودروسازان، کم نکرده ايم. وي افزود: کاهش توليد خودرو انتهاي زنجيره است و با وجود اعمال تحريمهاي بين المللي تلاش کردهايم که از کيفيت قطعات کم نکنيم. اين در حالي است که حتي در شرايط تحريم اگر پول هم داشته باشيم برخي قطعات هاي تک و الکترونيکي را نمي توانيم وارد و حمل کنيم به نحوي که خودروهاي ناقص در کارخانه ها به همين دليل کمبود برخي قطعات هاي تک است. دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو با اعلام اينکه دستورالعمل بانک مرکزي براي پرداخت 844 ميليون يورو ارز به قطعهسازان به گونهاي نوشته شده که بانکهاي عامل قادر به پرداخت آن نيستند، تصريح کرد: ما بارها و بارها براي دريافت اين ارز اقدام کرديم اما بانکهاي عامل به دليل مشکلاتي که در دستورالعمل بانک مرکزي وجود دارد قادر به پرداخت آن نبودند. حتي اين مشکلات به مجلس شوراي اسلامي و همچنين به وزير صنعت، معدن و تجارت اطلاع رساني شده و هر دو انجمن قطعهسازان و خودروسازان از مناظره با مسئولان بانک مرکزي در اين زمينه استقبال ميکنند. همچنين سامعي، نايب رئيس انجمن قطعه سازان هم با بيان اينکه با دستور معاون اول رئيس جمهور مقرر شده تا قطعه سازان با استفاده از کپي اسناد، ترخيص کالاهاي خود را انجام و پس از مدت زمان مشخصي، با گمرک تسويه حساب لازم را انجام دهند، گفت: به دليل مشکلات مالي اين امکان از سوي قطعه سازان وجود ندارد و ما درخواست تمديد اين مهلت را داريم، به خصوص اينکه اين مهلت رو به پايان است و گمرک خواستار تسويه حساب توليدکنندگان است. وي همچنين در خصوص استفاده قطعه سازان و خودروسازان از 844 ميليون يورو تسهيلات ارزي بانک مرکزي نيز افزود: در مقطعي از زمان و ابتداي کار که بانک مرکزي اين تسهيلات ارزي را در نظر گرفته بود، به قطعه سازان اعلام شد که بايد با نرخ روز، به تسويه وام بپردازند، بنابراين صنعت خودرو ريسک آن را نمي توانست بپذيرد، اين در حالي است که نگراني آنها اين بود که ممکن است نرخ ارز دو برابر شود و آنها را در بازپرداخت دچار مشکل نمايد. سامعي گفت: چند شرکت بزرگ قطعه سازي به دليل تسعير ارز ورشکست شدند و بنابراين تحمل ريسک براي قطعه سازان ميسر نبود. اين در حالي است که در مقطعي که به اين نتيجه رسيديم که از اين تسهيلات استفاده کنيم، بانک مرکزي منابع ارزي در اختيار نداشت که به ما اختصاص بدهد و بنابراين توليدکنندگان از استفاده اين تسهيلات جاماندند. فرهاد بهنيا نيز به عنوان سخنگوي انجمن سازندگان قطعات خودرو با حضور در اين نشست خبري ضمن بيان اينکه روز گذشته رئيس کل بانک مرکزي گفته است خودروسازان و قطعه سازان از دريافت وام ارزي خودداري کرده اند، گفت: سال گذشته بانک مرکزي مبلغي را به منظور ارائه به خودروسازان و قطعه سازان در نظر گرفته بود که متاسفانه به دليل نوع دستورالعمل نگارش شده از سوي بانک مرکزي براي بانکها اجراي آن ميسر نشد. سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو افزود: اگر دولت و بانک مرکزي اين صنعت را نميخواهند به صراحت بگويد تا ما تکليف سرمايه هاي خود را بدانيم اما اينگونه اظهارنظرها به هيچ عنوان به نفع صنعت دوم کشور نيست. وظيفه بانک مرکزي نظارت بر کار بانکها و جلوگيري از تورم، افزايش نرخ ارز، تخلفات بانکها و نظارت بر عملکرد آنها در برخورد با سرمايه گذاران است . به گفته بهنيا صنعت خودرو 70 هزار نيروي مستقيم و غيرمستقيم را مشغول بکار کرده و در ازاي ايجاد هر يک شغل، 400 ميليون تومان سرمايه گذاري کرده است. اين در شرايطي است که 250 هزار ميليارد تومان در عرصه صنعت خودرو و قطعه سرمايه گذاري شده و اگر قرار است اين صنعت ادامه داشته باشد برخوردهاي اين چنيني از سوي دولت و بانک مرکزي اشتباه است. سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودروخاطرنشان کرد: در پايان سال 92 کل گردش نقدينگي کشور 670 هزار ميليارد تومان بوده که هم اکنون به 2000 هزار ميليارد تومان رسيده که تقريبا 2.5 برابر شده است. به نيا گفت: يکي از اعتراضات به حق مردم اين است که چرا هنوز پرايد توليد ميشود و هيچ گونه نوآوري در خودروسازي صورت نميگيرد؛ در حاليکه زماني که مقرر شد پژو 301 ساخته شود قطعهسازان قابليتهاي خود را نشان دادند و بخش اعظمي از ساخت قطعات را به عهده گرفتند. بر اين اساس قرار بر اين بود که خودروسازان هزينه قالبها را متحمل شوند؛ اما هنوز مطالبات روزانه آنها از سوي خودروسازان پرداخت نشده است.