آینده خودروهای پرنده و خودران از زبان مدیران تویوتا و مرسدس بنز
زوميت/ خودروهاي پرنده و خودران در آينده توليد خواهند شد؛ اما اينکه چنين چيزي چقدر ميتواند با تصور ما سازگار باشد، جاي بحث و سؤال بسياري دارد. تويوتا با اطمينان معتقد است خودروهاي خودران در آينده نقش بسيار مهمي در حملونقل بازي خواهند کرد؛ اما هنوز هيچ خودروسازي نتوانسته حتي به فناوري خودران سطح پنج نزديک شود. جيمز کوفنر، مدير اجرايي واحد تحقيقات بخش جهاني تويوتا، گفته است اين خودروساز ژاپني مشغول بررسي اين موضوع است که در سيستمهاي رانندگي خودکار چقدر بايد نقش راننده را محدود کرد. وي دربارهي اين موضوع ميگويد: با محدودکردن راننده، از همين امروز ميتوان ترافيک و آلودگي و سرعت کمتري داشت؛ ولي موضوع اين است که اگر محدوديتها کافي هستند، چقدر بايد محدوديت اعمال کنيم و آيا اين کاري ارزشمند است يا نه. کوفنر قبلا عضو تيمي بود که سيستمهاي رانندگي خودکار را در گوگل توسعه ميدادند و حالا مدير مؤسسهي تحقيقاتي تويوتا است. تويوتا برنامه دارد تا سال آينده، سيستم رانندگي خودکار سطح دو خود را رونمايي کند. اين سيستم ميتواند در اتوبان رانندگي خودرو را کاملا برعهده بگيرد و قابليت مواجهشدن با ترافيک را هم دارد. بهباور تويوتا، تا پايان سال ۲۰۲۰ سيستمهاي رانندگي خودکار در مسيرهاي مشخصي مانند بزرگراهها به مرحلهي عملياتي خواهند رسيد. کوفنر به قولهاي غيرعملي برخي از سازندگان خودرو نيز اشاره کرد که ادعا ميکنند خودروهاي خودران بسيار زودتر از آنچه بسياري فکر ميکنند، وارد بازار خواهند شد. بهگفتهي وي، تحقق اين موضوع خيلي سخت است و به اين راحتيها نميتوان خودرو کاملا خودران را روانهي بازار کرد. فروش چنين محصولي به مشتريان نيز کاري دشوار است. او افزود: معمولا افراد به برند ما اعتماد دارند و ما نيز ميخواهيم محصولي به آنها بفروشيم که از فروش آن احساس رضايت داشته باشيم؛ بنابراين، قولهاي غيرواقعي ديگران ما را آزرده ميکند. باوجوداين، به تلاشمان براي توسعهي اين فناوري ادامه خواهيم داد و معتقديم سيستم خودران اثرهاي مهمي خواهد داشت. درکنار خودروهاي خودران، موضوع خودروهاي پرنده نيز در ميان است. دراينباره، گوردون وگنر، مدير طراحي دايملر، در مصاحبهاي با بلومبرگ دربارهي اين موضوع صحبت کرد که حملونقل لوکس در آينده چگونه خواهد بود و چقدر با ورود خودروهاي پرنده به بازار فاصله داريم. گوردون وگنر بابت پستکردن طرحهاي آيندهنگرانهاي مانند شاتل لوکس مرسدس ميباخ در حساب اينستاگرام خود معروف است. چنين وسيلهي نقليهاي تاکسي پرنده بهنظر ميرسد تا هر چيز ديگري. با اينکه اين گونه از وسيلههاي نقليهي پرنده هنوز مفهومي هستند و به مرحلهي عمل نرسيدهاند، پيشبيني ميشود خيلي زودتر از حد انتظار مردم وارد بازار شوند. بهگفتهي وگنر، خودروهاي پرندهي بدون سرنشين ميتوانند بخش بزرگي از مشکلات حملونقل را رفع کنند. بالاخره روزي اين وسايل يا جايگزين خودروها يا درکنار آنها بهعنوان مکمل استفاده خواهند شد. وگنر در پاسخ به اين پرسش که چنين هدفي چه موقع محقق ميشود، گفت: به نظر من، به ۲۰ تا ۳۰ سال زمان يا حتي بيشتر نياز دارد. رانندگي خودران در هوا بسيار سادهتر از رانندگي خودران روي زمين است و ما در خيلي از هواپيماهاي امروزي سيستم اتوپايلوت (پرواز خودکار) را داريم. وگنر به اين موضوع نيز اشاره کرد که برخلاف رانندگي روي زمين، در وسايل نقليهي پرنده ديگر نگراني از بابت عابران، چراغهاي راهنمايي، مسيرهاي پيچيده و اتفاقات پيشبيني نشده وجود ندارد.