شروعی دوباره برای میتسوبیشی
ايران جيب/ ميتسوبيشي در تدارک ساخت نسل جديدي از شاسيبلند کوچک خود، ASX است. اين کارخانه در نمايشگاه توکيو کانسپتي رونمايي کرد که تصويري از اين مدل جديد را که قرار است دو سال ديگر به بازار عرضه شود نمايش ميدهد. مي-تک (MI-TECH) ماشيني دو نفره و بدون سقف است تا بر جوانپسند بودن مدل جديد ميتسوبيشي تاکيد کند. همزمان چراغها و جلوپنجره ماشين همراه با گلگيرهاي اغراقشده نشان ميدهد اين ماشين ظاهري خشن خواهد داشت. ميتسوبيشي با اين ماشين فنآوري هيبريد-الکتريکي تازهاي هم معرفي کرده است. در فنآوري هيبريد-الکتريکي، باتريها را ميتوان هم به طور مستقيم شارژ کرد و هم يک موتور بنزيني يا ديزل باتريهاي ماشين را شارژ ميکند. به اين ترتيب ماشين ميتواند مسافت بيشتري از ماشينهاي الکتريکي حرکت کند. ميتسوبيشي در سيستم هيبريد-الکتريکي مي-تک، به جاي استفاده از موتور بنزيني يا ديزل از يک ژنراتور توربيني استفاده کرده است. اين ژنراتور ميتواند علاوه بر بنزين و گازوييل با سوختهاي ديگر از جمله الکل و نفت سفيد هم کار کند. نيروي ژنراتور به چهار موتور الکتريکي منتقل ميشود که روي هر چرخ قرار دارد. مهندسان کارخانه ميگويند اين سيستم هنوز در مراحل اوليه طراحي است، اما هدفشان اين است که در بلند مدت از آن در شاسيبلندهاي کوچک کارخانه استفاده کنند. ميتسوبيشي اميدوار است بتواند با عرضه مدلهاي جديد سالهاي بحراني دهه گذشته را پشت سر گذاشته و دوباره به دوران اوج خود بازگردد. اين شرکت در سال ۲۰۱۶ اعتراف کرد که در اعلام مصرف سوخت ماشينهايش تقلب کرده است. پس از ضربهاي که اين رسوايي به فروش شرکت زد، ميتسوبيشي به ائتلاف خودروسازي نيسان-رنو پيوست و حالا با استراتژي تازه براي ساخت ماشينهاي شاسيبلند اميدوار است دهه آينده ميلادي را با موفقيت آغاز کند. علاوه بر نسل جديد ASX، ميتسوبيشي تا سه سال آينده نسل تازهاي از شاسيبلند بزرگتر آوتلندر را هم به بازار عرضه خواهد کرد.