چرا قیمت خودروها در بازار بیمشتری بالا میرود؟
خبرآنلاين/ در حالي بازار خودرو نيمه اول سال را آرام سپري ميکرد و رکود حاکم بر بازار، حتي قيمت برخي خودروها را پايين آورده بود، اما يک جرقه و آن هم انتشار خبر حذف پژو۴۰۵ و پرايد از خط توليد، بازار را برهم ريخت. آنطور که از فضاي بازار خودرو مشاهده ميشود، افزايش قيمت خودرو در هفتههاي اخير تنها مربوط به خودروهاي زير ۱۰۰ ميليون تومان است. در حال حاضر خودروهايي همچون پرايد، پژو۴۰۵، پژو ۲۰۶، کوييک، ساينا، تيبا و سمند زير ۱۰۰ ميليون تومان قيمت دارند. اين در شرايطي است که بازار خودرو در ماه هاي اخير به دليل رکود شديد، با کمترين تقاضا روبه رو است؛ تا جايي که گاها فعالان بازار عنوان مي کنند مشتري در بازار خودرو وجود ندارد. اواسط مهرماه خبر توقف توليد پرايد منتشر شد و پس از آن، مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، از خروج خانواده محصولات پرايد از مدار توليد خبر داد. سيد جواد سليماني در اين خصوص توضيح داد: «از بهمن سال گذشته برنامهريزي دقيق براي پايان دادن توليد اين محصول آغاز شد و از ابتداي امسال نيز با افزايش تدريجي سهم ساير محصولات سايپا، اين برنامه را به مرحله اجرا در آورديم. با اين حال، براي جلوگيري از وارد شدن التهاب به بازار، اين موضوع را در آن زمان رسانهاي نکرديم.» به گفته وي، «توليد فعلي پرايد تا اتمام تعهدات در تاريخهاي اعلام شده و تحويل خودروهاي ثبت نامي انجام خواهد شد و کساني که در طرحهاي پيشفروش و فروشفوري اين محصول ثبتنام کرده اند، اطمينان داشته باشند که هيچ مشکلي در تحويل خودروهاي آنان پيش نخواهد آمد و همه محصولات فروخته شده به آنها تحويل خواهد شد.» سليماني تصريح کرد: «مهمترين نکته در اجراي برنامه کاهش و توقف توليد خودرو پرايد، بحث جايگزيني محصولات در خطوط توليد و البته بازار است که اين بخش از برنامه نيز به طور کامل در حال اجراست و محصولات تيبا، کوييک و ساينا جايگزين محصولات خانواده پرايد شده و ميشوند و براي پرايد هيچ جايگزين ديگري وجود ندارد اما توسعه محصولات بر روي پلتفرمهاي جديد و اختصاصي سايپا انجام خواهد شد که به زودي جزئيات آن را اعلام ميکنيم.» وي درباره زمان توقف توليد مدلهاي سواري خانواده پرايد در بازار داخلي اعلام کرد: «همانطور که وزير صنعت اعلام کردند، توليد پرايد مدل۱۳۲ تا پايان ديماه ۹۸، پرايد مدل۱۱۱ تا پايان ارديبهشت ۹۹ و پرايد مدل۱۳۱ تا پايان تيرماه ۹۹ به پايان خواهد رسيد.» بر اين اساس، وزير صنعت، معدن و تجارت در روز اول آبانماه در حاشيه هيات دولت و در جمع خبرنگاران به اعلام رسمي توقف توليد پژو۴۰۵ و پرايد پرداخت. رحماني اعلام کرد: «قرار است توليد سه مدل خودرو يعني پرايد ۱۱۱، ۱۳۲ و ۱۳۱ در دي، ارديبهشت و تير ماه از رده خارج شود. همچنين توليد خودروي ۴۰۵ جيالايکس بنزيني تا آخر امسال متوقف ميشود.» چقدر پرايد و پژو توليد شد؟ بررسي روند توليد و فروش پرايد که سال آخر توليد خود را تجربه ميکند، نشان از آن دارد که در ۷ ماهه امسال ۱۰۵ هزار و ۸۲۶ دستگاه پرايد توليد و ۱۱۸ هزار و ۶۶۶ دستگاه به فروش رسيده که بيشترين ميزان توليد در اين مدت در ارديبهشت و بيشترين ميزان فروش در شهريورماه به ثبت رسيده است. از سوي ديگر، در بين محصولات ايرانخودرو، گروه پژو (به جز پژو ۲۰۰۸) تيراژي ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ دستگاهي تا پايان مهر امسال داشته که اين آمار نشان از کاهش ۲۴.۵ درصدي پژوييها در مقايسه با ۷ ماه سال گذشته دارد. از آنجا که ايرانخودرو آمار توليد محصولات پژويي را به تفکيک مدل به بورس ارائه نميدهد، مشخص نيست مدلهاي ۲۰۶، ۴۰۵، ۲۰۷ و پارس هر کدام چند دستگاه تيراژ طي هفت ماه امسال داشتهاند، هرچند به نظر ميرسد سهم ۲۰۶ از ديگر اعضاي خانوادهاش بيشتر است. چرا خودروهاي پرتيراژ گران شد؟ در اين شرايط، برخي از فعالان بازار معتقدند که خودروهايي چون پرايد و پژو۴۰۵ به تبعيت از اعلام خبر توقف خطوط توليدشان، با افزايش قيمت همراه شدند. البته اين مساله از سوي سعيد موتمني، رييس اتحاديه نمايشگاهداران تهران رد شده است. اين مقام صنفي گفته است: «زماني که يک خودرو از رده خارج ميشود، ارزش قيمتي آن هم کاهش خواهد يافت، زيرا با معرفي خودروي جايگزين مردم هم بهدنبال محصولات به روز هستند، نه خريد خودروهاي از رده خارج.» موتمني در بخشي از اظهارات خود با اشاره به وضعيت حاکم بر بازار خودروهاي زير ۱۰۰ ميليون توماني و تاکيد بر اينکه شرکتهاي خودروساز نياز بازار را تامين نميکنند، افزوده است: «ايرانخودرو و سايپا نياز بازار را در خودروهاي پرتيراژ تامين ميکنند که با اختلال در اين موضوع، رشد قيمتها بهوجود آمده است.» اما در حالي که رييس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو تهران، اختلال در وضعيت عرضه شرکتهاي خودروساز را عامل افزايش قيمت ميداند، احمد نعمتبخش رئيس انجمن خودروسازان، اين مساله را رد ميکند. اين مقام صنفي برخلاف موتمني، افزايش قيمت محصولات خانواده پرايد را در بازار ناشي از اخبار منتشر شده در ارتباط با برنامه زمانبندي خروج اين خودرو ميداند. به گفته وي، خبر توقف توليد پرايد در هفتههاي گذشته به طور رسمي از سوي شرکت سايپا تاييد و اعلام شد و بديهي است که پس از انتشار آن، جو رواني بازار درباره خودرويي که فروش آن نيز به زودي کاملا متوقف ميشود، کمي ملتهب شود و قيمت آن تغيير کند.» نعمتبخش همچنين با مقايسه شرايط فعلي پرايد با پيکان در زمان توقف توليد ميگويد: «در بازار کشور ما معمولا خودروهايي که با توقف توليد مواجه ميشوند، در بدو امر افزايش قيمت را تجربه ميکنند، اما بهتدريج و با فروکش کردن اين التهاب رواني، بازار به تعادل بازميگردد. اين مساله در زمان خروج پيکان از خطوط توليد ايزان خودرو نيز اتفاق افتاد.» نعمتبخش تاکيد ميکند: «کساني که افزايش يک ميليون توماني يک خودروي در حال خروج از خط توليد و بازار را به خودروسازان نسبت ميدهند، بگويند عامل شکستن حباب و کاهش ۱۰ ميليون توماني همين خودرو در بازار آزاد که خودروسازان هيچ سودي از افزايش قيمتها در آن ندارند، چه کسي بوده است؟» فعالان بازار چه توصيهاي دارند؟ در اين شرايط، فعالان بازار خودرو به خريداران توصيه ميکنند: «از ورود به بازار خودرو به قصد سرمايه گذاري پرهيز کنند؛ چراکه با توجه وضعيت پيش رو، با ريزش قيمتها متضرر خواهند شد.» به گفته رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو، «قيمتها زماني افزايش خواهند يافت که قيمت ارز نوسان داشته باشد و اين روزها نوساني در بازار ارز نداريم. پس نبايد نوساني در بازار خودرو داشته باشيم و مردم بايد آگاه باشند و به قيمت هاي اعلامي برخي سايت ها اعتماد نکنند.»