logo

منتخبی از هواپیماهای نظامی جهان!

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
منتخبی از هواپیماهای نظامی جهان!
عصر ايران/ از جمله مهم ترين اين امکانات مي توان به توپ 20 ميلي متري، موشک هاي حرارت ياب کوتاه برد هوا به هواي AIM-9X سايدوايندر، موشک هاي آمرام با امکان شليک در تمامي وضعيت هاي آب و هوايي و همچنين بمب هايي با قطر کم اشاره کرد.در اين مطلب سراغ سريعترين هواپيماهاي نظامي جهان خواهيم رفت و مروري بر چند فروند از بهترين آنها خواهيم داشت.

جنگنده ميکويان MiG-31E با سرعت 3466 کيلومتر بر ساعت

سريع و خشن؛ منتخبي از سريعترين هواپيماهاي نظامي جهان! (+تصاوير)

MiG-31E نسخه صادراتي از هواپيماي رهگير MiG-31 است که توسط کمپاني هواپيماسازي روس MiG طراحي و ساخته شد. اين پرنده نظامي با سرعت 3466 کيلومتر بر ساعت در شمار سريعترين هواپيماهاي جنگي دنيا قرار دارد و مي تواند اهداف دشمن را چه در روز و چه در تاريکي شب در هر ارتفاعي که باشند نابود سازد. اين محصول منحصر به فرد ساليان زيادي را در خدمت نيروي هوايي روسيه و قزاقستان سپري کرده است و اولين سري از هواپيماهاي توليدي محسوب مي شود که مجهز به سيستم هاي راداري با قابليت آرايه فازي (در رادارهايي که قادر به حرکت مکانيکي نيستند، آرايه فازي امکان اسکن کردن محيطي وسيع را فراهم مي آورد) شده بودند.

از جمله سيستم هاي تسليحاتي MiG-31E مي توان به توپ GSh-6-23M با کاليبر 30 ميلي متر، موشک هاي دور برد R-33E، موشک هاي  R-40TD1با برد متوسط و همچنين موشک هاي کوتاه برد هوا به هواي R-60MK اشاره کرد. ميکويان MiG-31E بدون سوخت گيري مجدد مي تواند تا 3000 کيلومتر برد داشته باشد. اين در حالي است که با يک مرتبه سوخت گيري هوايي، برد هواپيما به 5400 کيلومتر افزايش خواهيد يافت. دو موتور D-30F6 نيز حداکثر سرعت 3000 کيلومتر بر ساعت را در ارتفاعات بالا در اختيار اين مجموعه قرار مي دهند.

هواپيماي رهگير و شناسايي مافوق صوت MiG-25 فاکس بت با سرعت 3466 کيلومتر بر ساعت

سريع و خشن؛ منتخبي از سريعترين هواپيماهاي نظامي جهان! (+تصاوير)

يکي ديگر از سريعترين هواپيماهاي نظامي دنيا MiG-25 با نام ناتو "فاکس بت" به شمار مي رود که اين محصول نيز توسط شرکت ميکويان و گورويچ (امروزه ميگ خوانده مي شود) مربوط به دوران اتحاد جماهير شوروي توسعه يافته است و هم اکنون به صورت محدود در اختيار نيروي هوايي روسيه قرار دارد. البته تعداد زيادي از اين هواپيماهاي مافوق صوت به کشورهايي از جمله الجزاير، ارمنستان، سوريه، بلغارستان، هند، عراق و ليبي نيز صادر شده اند.

از ديدگاه سيستم هاي تسليحاتي، MiG-25 مجهز به دو موشک هوا به هواي  AA-6 Acrid(نام ناتو مورد استفاده براي موشک هاي R-40) و همچنين دو موشک R-40T است. دو موتور توربوجت Tumansky R-15B-300 نيز حداکثر سرعتي معادل 3466 کيلومتر بر ساعت را براي اين هواپيما فراهم مي کنند.

هواگرد F-15E استرايک ايگل با سرعت 3062 کيلومتر بر ساعت

سريع و خشن؛ منتخبي از سريعترين هواپيماهاي نظامي جهان! (+تصاوير)

F-15E استرايک ايگل براي نخستين بار در سال 1985 توسط کارخانه مک دانل داگلاس آمريکا ساخته شد. اين محصول که در واقع يک جنگنده چند منظوره است، يکي از پايه هاي اصلي نيروي هوايي آمريکا به شمار مي رود. استرايک ايگل در اختيار مشتريان خارجي شامل نيروي هوايي عربستان سعودي، سنگاپور، رژيم صهيونيستي و کره جنوبي نيز قرار دارد.

اين هواگرد از منظر قابليت هاي دفاعي و تسليحات نيز از شرايط خوبي برخوردار است. براي مثال از جمله مهم ترين اين امکانات مي توان به توپ 20 ميلي متري، موشک هاي حرارت ياب کوتاه برد هوا به هواي AIM-9X سايدوايندر، موشک هاي آمرام با امکان شليک در تمامي وضعيت هاي آب و هوايي و همچنين بمب هايي با قطر کم اشاره کرد. گفتني است که هواپيماي مذکور هنگام پرواز در ارتفاعات پايين در شرايط جوي متفاوت و حتي تاريکي شب، قادر به انهدام اهداف دشمن خواهد بود. F-15E استرايک ايگل با استفاده از دو موتور پرت اند ويتني F100 و يا دو موتور توربوفن جنرال الکتريک F110 تامين نيرو مي شود.

جنگنده چند منظوره سوخو 27SK با سرعت 2878 کيلومتر بر ساعت

سريع و خشن؛ منتخبي از سريعترين هواپيماهاي نظامي جهان! (+تصاوير)

سوخو 27SK يک جنگنده چند منظوره روسي و نسخه صادراتي از نمونه اصلي سوخو- 27 (نام ناتو فلانکر) است. اين پرنده نظامي توسط دفتر طراحي سوخو متعلق به اتحاد جماهير شوروي توسعه يافت و خدمت رسمي خود را آغاز کرد. محصول نام برده مي تواند با حداکثر سرعت 2878 کيلومتر بر ساعت در آسمان به پرواز درآيد.

اين هواپيما مجهز به طيف متنوعي از سيستم هاي تسليحاتي است که مهم ترين آنها شامل يک توپ 30 ميلي متريGSh-301 ، 6 موشک کوتاه برد ويمپل R-73E، 6 موشک هوا به هواي R-27R1 با برد متوسط و دو موشک R-27T1 با برد متوسط مي شود.

دو موتور AL-31F سرعت پروازي 1400 کيلومتر بر ساعت در سطح دريا را براي اين محصول امکان پذير مي سازند. حداکثر ظرفيت داخلي سوخت 9400 کيلوگرم گزارش شده است که مي تواند هواپيما را به بيشينه برد پرواز 3530 کيلومتر برساند.

جت جنگنده شن‌يانگ J-11 با سرعت 2878 کيلومتر بر ساعت

سريع و خشن؛ منتخبي از سريعترين هواپيماهاي نظامي جهان! (+تصاوير)

شن‌يانگ J-11 نسخه چيني از جنگنده روسي و چند منظوره سوخو 27SK است که در خدمت نيروي هوايي ارتش آزادي‌بخش خلق قرار دارد و مي تواند با سرعتي بالغ بر 2500 کيلومتر بر ساعت پرواز کند.

مدل پايه از J-11 با استفاده از قطعات مختلف ساخت روسيه توليد شده است اما نسخه اي ديگر به نام J-11B تماما مجهز به سيستم هاي تسليحاتي و همچنين الکترونيک هوانوردي چيني است. تسليحات نيز شامل توپ 30 ميلي متري، موشک هاي هوا به هوا و هوا به زمين، سيستم راه انداز راکت غير هدايت شونده و وزن مشخصي از بمب هستند.

از نظر موتور، جت جنگنده شن‌يانگ J-11 با استفاده از موتورهاي توربوفن  Woshan WS-10A يا AL-31F کار مي کند. برد اين هواپيما حدود 3530 کيلومتر گزارش شده است.

جنگنده مجهز به بال متحرک MiG-23 (فلاگر) با سرعت 2878 کيلومتر بر ساعت

سريع و خشن؛ منتخبي از سريعترين هواپيماهاي نظامي جهان! (+تصاوير)

حداکثر سرعت پروازي 2878 کيلومتر بر ساعت، MiG-23 (با نام ناتو فلاگر) را تبديل به يکي از سريعترين هواپيماهاي نظامي در دنيا کرده است. طي زمان توليد، بيش از 5000 فروند از اين محصول به مشتريان مختلف خارجي صادرات شده است. از اين جنگنده پر سرعت به طور گسترده طي جنگ ايران و عراق، جنگ شوروي در افغانستان و همچنين جنگ خليج فارس استفاده شده است. هم اکنون نيز MiG-23 به صورت محدود در اختيار تعدادي از اپراتورهاي برون مرزي (خارج از روسيه) قرار دارد.

سيستم تسليحاتي اين پرنده نظامي متشکل از توپ GSH-23، موشک هاي ويمپل R-23 و موشک هاي هوا به هواي R-60 است. از نظر نيروي محرکه هم فلاگر از حضور موتور توربوجت Tumansky R-29B بهره مي برد و اولين ميگي محسوب مي شود که ورودي هاي هواي موتور در دو طرف بدنه واقع شده اند. جنگنده مذکور به همراه MiG-25 و شماري از هواپيماهاي مشابه ديگر، در دسته جنگنده هاي نسل سوم شوروي طبقه بندي مي شود.

هواپيماي رهيگر تورنادو ADV با سرعت 2780 کيلومتر بر ساعت

سريع و خشن؛ منتخبي از سريعترين هواپيماهاي نظامي جهان! (+تصاوير)

نسخه دفاع هوايي تورنادو که به اختصار تورنادو ADV خوانده مي شود، مدل هواپيماي رهگير از جنگنده چند منظوره پاناويا تورنادو است. نمونه مادر از اين محصول به صورت مشترک با همکاري بريتانيا، ايتاليا و آلمان غربي توليد شد و مجهز به موتورهاي توربوفن بود. ADV که از اين هواپيما توسعه يافته است، در مقايسه با مدل هاي ديگر سرعت بالاتري دارد و مي تواند حين پرواز به حداکثر سرعت 2780 کيلومتر بر ساعت دست يابد.

بيش از 950 فروند هواپيماي تورنادو به نيروهاي هوايي آلمان، ايتاليا، انگلستان و عربستان سعودي تحويل داده شد. سيستم تسليحاتي تورنادو ADV شامل يک توپ 27 ميلي متري موزر BK-27، موشک هاي هوا به هواي اسکاي فلش، موشک هاي پيشرفته ميان برد آمرام و يا موشک هاي پيشرفته کوتاه برد آسرام اشاره کرد. اين محصول همچنين مجهز به موتورهاي جت توربوفن Turbo-Union RB199 است که در اوايل دهه 1970 توسط شرکتي به همين نام ساخته شدند.

جنگنده چند منظوره MiG-35 با سرعت 2756 کيلومتر بر ساعت

سريع و خشن؛ منتخبي از سريعترين هواپيماهاي نظامي جهان! (+تصاوير)

MiG-35 با حداکثر سرعت 2756 کيلومتر بر ساعت و نام ناتو Fulcrum-F، يک جنگنده تک صندلي نسل 4++ محسوب مي شود. اين محصول نيز يکي ديگر از جنگنده هاي چند منظوره توسعه يافته توسط کمپاني ميگ اتحاد جماهير شوروي است. البته اين هواپيما در يک مدل دو صندلي تحت عنوان MiG-35D هم توليد شده است که پيکربندي آن در مقايسه با نسخه پايه کمي متفاوت است.

جنگنده نام برده از هواپيماهاي MiG-29 توسعه يافت و در سال 2007 به صورت رسمي از آن رونمايي شد. اين محصول در ماه ژوئن سال 2019 به خدمت نظامي نيروي هوايي روسيه درآمد و مجهز به تسليحاتي از جمله توپ 30 ميلي متري GSH-30-1، موشک هاي هوا به هوا، موشک هاي هوا به سطح، بمب هاي هدايت شونده و غير هدايت شونده و همچنين انواع راکت است. سيستم پيشران هواپيماي MiG-35 متشکل از دو موتور RD-33MK و همچنين يک سيستم کنترل الکترونيک مدرن است.

جنگنده تک سرنشين سوخو سو-35 با سرعت 2756 کيلومتر بر ساعت

سريع و خشن؛ منتخبي از سريعترين هواپيماهاي نظامي جهان! (+تصاوير)

سو-35 يک جنگنده چند منظوره و نسخه به روز شده از هواپيماي سو-27 است که در مجموع 14 فروند از آن توسط روسيه ساخته و به شمار زيادي از کشورهاي دنيا مانند برزيل، هند، کره جنوبي و ترکيه نيز صادر شده است. سوخو سو-35 در مقايسه با سوخو سو-27، قابليت هاي آيروديناميکي بهتري دارد و مي تواند با سرعت 2756 کيلومتر بر ساعت با برد بيشتر به پرواز درآيد.

اين جنگنده تک سرنشين هم اکنون در خدمت نيروي هوايي روسيه و نيروي هوايي ارتش آزادي بخش خلق قرار دارد و مجهز به توپ داخلي 30 ميلي متري GSH-30، مدل هاي مختلف بمب، موشک هاي هدايت شونده هوا به هوا، هوا به سطح و همچنين راکت هاي هدايت شونده و غير هدايت شونده است. از نظر سيستم موتوري، دو موتور توربوفن  Saturn 117Sقدرت جنگنده سو-35 را تامين مي کنند. جنگنده مذکور مي تواند با ظرفيت سوخت کامل مسافتي معادل 3600 کيلومتر را پرواز کند.

 

جنگنده تاکتيکي F-22 رپتور

سريع و خشن؛ منتخبي از سريعترين هواپيماهاي نظامي جهان! (+تصاوير)

F-22 رپتور يک جنگنده تاکتيکي نسل پنجم تک سرنشين، دو موتوره و رادارگريز است که توسط شرکت لاکهيد مارتين براي نيروي هوايي آمريکا توسعه يافت. اما چه عاملي اين هواپيما را تبديل به طرحي منحصر به فرد کرده است؟ رپتور بدون نياز به استفاده از پس سوز (قطعه اي که به موتور جت پرنده هاي مافوق صورت افزوده شده و مي تواند رانش را تا 50 درصد افزايش دهد) مي تواند پروازي مافوق صوت با حداکثر سرعت 2450 کيلومتر بر ساعت را به نمايش بگذارد.

اين جنگنده مجهز به توپ 20 ميلي متري M61A2 والکان، موشک AIM-120 آمرام و AIM-9X سايدوايندر و بمب هايي با قطر کوچک است. نيروي محرکه نيز با استفاده از دو موتور توربوفن پرت اند ويتني  F119-PW-100 تامين مي شود و امکان پرواز در ارتفاع حداکثري 20000 متر با برد 2963 کيلومتر را فراهم مي آورد.

ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره