برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
خودرو

خودروهای آینده رانندگان خودخواه را تشخیص می دهند

منبع
مهر
بروزرسانی
خودروهای آینده رانندگان خودخواه را تشخیص می دهند
مهر/ محققان با استفاده از هوش مصنوعي سيستمي ابداع کرده اند که رفتارهاي ناگهاني رانندگان انساني خودروهاي ديگر مانند تغيير لاين رانندگي را در جاده با ۲۵ درصد دقت بيشتر پيش بيني مي کند. خودروهاي خودران تا چندي ديگر وارد جاده ها مي شوند. اما هنوز هم چالش هاي زيادي درحوزه اشتراک گذاري فضا ميان رانندگان انساني و رايانه ها وجود دارد. سيستم هاي هوش مصنوعي با اين تصور ابداع مي شوند که تمام انسان ها يک رفتار پيش بيني شده را انجام مي دهند. اما همه رانندگان در ترافيک هاي سنگين مي دانند که اين امر هميشگي نيست. درهمين راستا تحقيقي جديد در آزمايشگاه علوم رايانشي و هوش مصنوعي دانشگاه MIT مشکل چگونگي پيش بيني رفتار رانندگان ديگر توسط يک خودروي خودران را بررسي کرده است. پيش بيني رفتار رانندگان نيازمند ميزاني از آگاهي رفتار اجتماعي است که ماشين ها به سختي به آن دسترسي مي يابند. بنابراين محققان با استفاده از ابزارهاي مربوط به روانشناسي اجتماعي به اين سيستم کمک کردند تا رفتارهاي رانندگان را به دو دسته رانندگان خودخواه و رانندگان فداکار طبقه بندي کند. اين سيستم رفتار انسان ها هنگام رانندگي را رصد کرد و سپس توانست هنگاميکه خودروهاي ديگر وارد لاين ها مي شوند يا به طور ناگهاني به سمت چپ مي پيچيند، حرکات رانندگان را با دقت ۲۵ درصد بيشتر از قبل پيش بيني کند. قابليت پيش بيني رفتار انساني زماني اهميت مي يابد که خودروهاي خودران و رانندگان انساني به طور همزمان در جاده حضور داشته باشند. به عنوان مثال خودروي خودران اوبري که در سال گذشته تصادف کرد و منجر به مرگ يک فرد شد، قابليت تشخيص عابر پياده اي که از وسط مناطق ممنوعه خيابان عبور مي کند را نداشت. ويلکو شوارتينگ محقق ارشد اين پژوهش مي گويد: همکاري با انسان ها بدان معنا است که ماشين ها بايد مقصود افراد را از روي رفتارشان درک کنند. تمايل انسان ها به همکاري يا رقابت روي رانندگي آنها تاثير مي گذارد. در اين تحقيق ما به دنبال درک آن هستيم که اين روند را بهتر درک کنيم. البته قبل از به کارگيري نتايج اين تحقيق در جاده هاي واقعي بايد آزمايش ها و پژوهش هاي بيشتري انجام شود. در مرحله بعد محققان بايد مدل خود را در افراد ديگري که از جاده استفاده مي کنند مانند عابران پياده، موتور و دوچرخه سواران و همچنين سيستم هاي رباتيک نيز آزمايش کنند.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره