سانگیانگ موسو، کرهای بداقبال در بازار ایران
خودرو بانک/ سانگيانگ که يکي از قديميترين خودروسازان کرهاي شناخته ميشود، سابقهاي نسبتاً طولاني در بازار خودروي ايران دارد. اين برند کرهاي برخلاف بسياري از برندها که در ابتدا بهصورت وارداتي به کشور راه پيدا ميکنند و پس از مدتي سر از خط توليد يکي از خودروسازان در ميآورند، در ابتدا به خط توليد مرتبخودرو رفت و پس از تجربهاي نافرجام، توسط شرکت رامکخودرو به کشور عرضه شد. در واقع ميتوان گفت که رامکخودرو توانست با عرضه مدلهاي گوناگوني از انواع محصولات سانگيانگ، پيشينه نهچندان درخشان اين برند را اصلاح کند. هرچند که شيوه فعاليت اين شرکت نيز مورد انتقاد بسياري از فعالان و کارشناسان اين صنعت است. بگذريم، موسو نامي است که در سالهاي 1382 تا 1386 بسيار بر سر زبانها ميچرخيد و براي بقا در صنعت خودرو کشور تلاشهاي فراواني کرد. اما به دليل سياستهاي نادرست و عدم تمايل شرکت عرضهکننده براي سهمخواهي بيشتر از بازار شاسيبلندهاي دو ديفرانسيل، نتوانست بيش از اين به حيات خود ادامه دهد. سانگيانگ موسو خودرويي است که از سال 1993 تا 2005 ميلادي روي خط توليد اين شرکت قرار داشت و با تکيه بر تکنولوژي پيشرانه مرسدس بنز توانست جايگاهي نسبتاً مناسب را براي خود بدست آورد. کن گرينلي طراح اين خودرو که از بخش هنر کالج سلطنتي لندن، در آن زمان طرحي نسبتا ساده و بيآلايش را رقم زد که متناسب با دوران خود بود. اما اين طرح در مقايسه با ساير رقبا از جمله ميتسوبيشي پاجرو، تويوتا پرادو و نيسان پتفايندر، حرفي براي گفتن نداشت و هميشه پس از اين نامها قرار ميگرفت. البته بايد به اين نکته اشاره کرد که موسو در ايران هواداران دو آتيشهاي داشت که به دليل بهرهمندي از پيشرانه توانمند و همچنين قابليتهاي خوب آفرودي، توجه ويژهاي به آن داشتند. در حال حاضر نيز اين خودرو در بازار خودروهاي شاسيبلند دو ديفرانسيل کارکرده نيز ميتواند گزينهاي مناسب باشد؛ اما به شرط آنکه نمونهاي سالم و کم کارکرد را مدنظر قرار دهيم. موسو با دو پيشرانه 2.3 ليتري چهارسيلندر و 3.2 ليتري شش سيلندر قديمي مرسدس بنز به بازار راه پيدا کرد. پيشرانههاي اين خودرو با دو نوع جعبهدنده 5 سرعته دستي و 4 سرعته اتوماتيک هماهنگ ميشد که در نهايت نيرو توليد شده توسط موتور به هر چهار چرخ خودرو انتقال مييافت. از آنجايي که نمونههاي شش سيلندر اين خودرو بسيار مورد توجه قرار گرفت، در اين مقاله نيز يکي از نمونههاي سالم و تميز اين خودرو را مورد ارزيابي قرار دادهايم. پيشرانه شش سيلندر خطي با حجم دقيق 3199 سيسي اين خودرو که همان موتور بنز E320 EL است، توانايي توليد نيرويي معادل 220 اسببخار در 6500 دور در دقيقه و حداکثر گشتاور 307 نيوتون متر در 4700 دور در دقيقه را دارد که اين اعداد براي يک خودرو شاسيبلند دو ديفرانسيل مناسب بهنظر ميرسد. اما از نکات منفي اين پيشرانه ميتوان به تکنولوژي قديمي اشاره کرد که موجب ميشود هزينه نگهداري و همچنين مصرف سوخت به مراتب بالايي داشته باشد. در واقع ميتوان گفت که مصرف سوخت ترکيبي اين شاسيبلند دو رگه کرهاي در هر 100 کيلومتر حدود 17 ليتر است که در مقايسه با خودروهاي امروزي بسيار قابل توجه است. همچنين کمبود قطعات يدکي از اصليترين مشکلاتي است که مالکان اين خودرو با آن دست و پنجه نرم ميکنند. اما همانطور که قبلتر گفته شد، در حال حاضر نيز بسياري از علاقهمندان به رشته مهيج آفرود سراغ اين خودرو رفته و تمام اين مشکلات آن را به جان خريده و از قابليتهاي آفرودياش بهره ميگيرند. از ويژگيهاي آفرودي اين خودرو ميتوان به مواردي از قبيل سيستم انتقال نيرو AWD، سيستم تقسيم و انتقال متناسب نيرو بين چرخها TOD، کنترل کشش، تنظيم نيرو ترمز و سيستم کنترل وضعيت ديفرانسيل اشاره کرد. در واقع بايد گفت که ليست امکانات رفاهي اين خودرو چندان پربار نبوده و نميتوان از آن به عنوان خودرويي آپشنال ياد کرد. از امکانات اين خودرو ميتوان به مواردي از قبيل شيشههاي برقي، سيستم تهويه مطبوع دستي، کيسه هواي راننده، تنظيم برقي آينهها و سانروف اشاره کرد. با نگاهي به درون کابين سانگيانگ موسو در مييابيم که فاصله محوري 2630 ميليمتري سبب شده تا فضاي بسيار مناسبي براي سرنشينان جلو و عقب مهيا شود. همچنين صندليهاي بزرگ اين خودرو بهگونهاي طراحي شدهاند که بدن را به خوبي در بر ميگيرند. اما اين بدان معنا نيست که در سفرهاي طولاني سرنشينان دچار هستگي نخواهند شد. زيرا صندليها بهصورت کلاسيک و تخت طراحي شدهاند. همچنين طراحي داشبورد و بخشهاي درون کابين بسيار ساده بوده که اين موضوع را ميتوان هم مثبت برشمرد هم منفي. مثبت از آن جهت که با گذشت چندين سال از زمان عرضه، همچنان قابل قبول بوده و مورد توجه برخي از علاقهمندان قرار ميگيرد. اما منفي به اين معناست که در مقايسه با خودروهاي امروزي، از کمترين ميزان تکنولوژي برخوردار بوده که براي مصرفکنندگان چندان خوشايند نيست. ديزاين طرح چوب در تريم اين خودرو بهخوبي حس کلاسيک بودن اين طراحي را به سرنشينان گوشزد ميکند. در پايان اگر بخواهيم نتيجهگيري کلي از سانگيانگ موسو داشته باشيم، بايد بگويم که اين خودرو ميتواند به دليل داشتن پيشرانهاي توانمند از پس نيازهاي بسياري از مصرفکنندگان برآيد. اما بايد به اين نکته توجه داشت که به دليل عمر بالا و همچنين استهلاک نسبتاً بالا، هزينه نگهداري به نسبت زيادي را ممکن است براي مالک بههمراه داشته باشد. از سوي ديگر کمبود قطعات يدکي و نداشتن وضعيت خدمات پس از فروش مناسب از ديگر معايبي است که ميتوان براي اين خودرو درنظر گرفت. در حال حاضر نمونههاي موجود در بازار با توجه به مدل، سال ساخت، ميزان کارکرد و سلامت فني و ظاهري، قيمتي حدود 120 تا 210 ميليون تومان دارند. بنابراين علاقهمندان به اين دسته از خودروها ميتوانند با بررسي نيازهاي شخصي خود اقدام به خريد اين خودرو کنند.