ايلنا/ رئيس اتحاديه مکانسينهاي خودرو گفت: با وجود محدوديتهايي که براي قطعهسازان داخلي براي افزايش قيمت وجود دارد اين واحدها روش ديگري در پيش گرفتند که شايد بتوان اسم آنرا کمفروشي گذاشت.
عليرضا نيکآئين در خصوص افزايش قيمت قطعات يدکي خودرو گفت: واقعيت اين است که بنزين افزايش 50 درصدي در قيمت سهميهاي و سيصد درصد در قيمت آزاد داشته است پس قطعات خودرو اعم از توليد داخل و وارداتي تحت تاثير اين اتفاق، افزايش قيمت خواهند داشت.
وي ادامه داد: عواملي مانند قيمت سوخت، بيمه، حقوق کارگر و ماليات تاثير غيرمستقيم بر قيمت تمام شده کالاي توليدي دارند، مثلا اگر دولت فشار ميآورد و ماليات را افزايش ميدهد بايد انتظار افزايش قيمت را داشته باشد. اکنون نيز با گران شدن بنزين، مخارج يک خانواده به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا کرده است. در سالهاي قبل که وضعيت اقتصادي کشور بهتر بود، رکودي وجود نداشت، تورم تا اين اندازه بالا نبود و تحريم نداشتيم؛ با گراني بنزين تمام قيمتها افزايش پيدا ميکرد، اکنون که فشار تحريمها به اوج خود رسيده اين افزايش قيمتها پررنگتر خواهد بود.
نيک آئين در خصوص قيمت قطعات يدکي و ميزان افزايش قيمت آنها گفت: قيمت قطعات خودروهاي وارداتي که به طور کامل از دست ما خراج شده و نميتوان براي آن يک پايه مشخص کرد و هر مغازهاي به هر قيمتي که بتواند آنرا ميفروشد. اولين اثر گراني بنزين نيز بر روي قطعات وارداتي و قطعات خودروهايي که ديگر در داخل توليد نميشوند، است.
وي در خصوص قطعات توليد داخل گفت: با وجود محدوديتهايي که براي فعالان اين حوزه براي افزايش قيمت وجود دارد اين واحدها روش ديگري در پيش گرفتند که شايد بتوان اسم آنرا کمفروشي گذاشت. در قطعهسازي شاهد هستيم در برخي موارد از متراژ نوار يا از مس به کار رفته کاسته ميشود و به طور کلي کيفيت کاهش پيدا ميکند که با توجه به حساس بودن اين قطعات در حفظ جان سرنشينان ميتواند امر خطرناکي باشد.
بازار