فریب تبلیغات "آبسوز" کردن خودروها را نخورید!
ايسنا/ مدتي است که تبليغاتي در زمينه آبسوز کردن خودروهاي سواري صورت گرفته و سايتي در اين زمينه براي ثبتنام ايجاد شده است. در اين سايت ادعا شده با خريداري و نصب تجيهزاتي به قيمت ۴.۵ ميليون تومان، ميتوان يک خودرو را آبسوز کرد و ديگر نيازي به استفاده از سوخت بنزين نيست. در اين رابطه عضو هيات علمي گروه مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت به ايسنا گفت: بنده يک خودرو را از نزديک بازديد کردم که به ظاهر موتور آن با آب کار ميکند اما نکته اينجاست که هيچگاه در يک دستگاه سنجش استاندارد و مراجعه مربوطه، تست نشدهاند و نمونه تست شده اين خودروها وجود خارجي ندارد. سه برنامه بينالمللي(آمريکايي) در اين زمينه وجود دارد که ادعا ميکند خودرو با آب کار ميکند که چگونگي آن براين اساس است که در موتور احتراق داخلي، آب را به هيدروژن و اکسيژن تجزيه کرده و هيدروژن را ميسوزانند. در حقيقت در اينجا آب را بايد الکتروليت کرد. اميرحسن کاکايي ادامه داد: زماني که ميخواهيم آب را الکتروليت کرده و هيدروژن آن را محترق کنيم، نياز به انرژي بيشتري است لذا يک منبع انرژي اضافه لازم است. بنابراين نميتوان با روشهاي الکتريکي يک موتور احتراق داخلي را براي مدت زيادي به حرکت درآورد. روش ديگري که احتمالا اين افراد از آن استفاده ميکنند اين است که ميتوان آب را روي يک ماده شيميايي ويژهاي همچون ترکيب پتاسيم-آلومينيوم ريخت که در اين حالت هيدروژن و اکسيژن توليد ميشود، که هيدروژن در نقش سوخت عمل خواهد کرد. وي افزود: با توجه به اينکه آب را نميسوزانيم بلکه تجزيه کرده و هيدروژن را استفاده کرده و ميسوزانيم، در ظاهر آب در محل سوخت جايگزين بنزين ميشود، اما بايد ديد بعد از يک مدت چه ماده اضافهاي به اين آب اضافه ميشود. اين ماده اضافه به تمام اجزاي داخلي موتور و خودرو آسيب زده و پس از مدتي بايد مبلغ کلاني بيشتر از هزينه سوخت و بنزين، هزينه تعمير خودرو کرده و حتي قيد کل خودرو را زد. اين کارشناس صنعت خودرو تاکيد کرد: چيزي که اين افراد ادعا ميکنند به ظاهر شدني است. يک خودرو را جلوي چشم مردم نشان ميدهند که به باک آن آب ريخته و خودرو کار هم ميکند؛ اما نکتهاي که براي آن جوابي وجود ندارد اين است که چه مدت موتور اين خودرو با آب کار خواهد کرد و بعد از چند وقت چه هزينههايي را به مردم تحميل ميکند. کاکايي تصريح کرد: در بحث خودرو يک موضوع بسيار مهم، هزينه نگهداري آن است. ادعاهايي که برخي افراد ميکنند براي مردم قابل استفاده نيست و بايد مراجعي همچون خودروسازان، حفاظت از محيط زيست و سازمان ملي استاندارد، آزمايشهاي بسيار دقيقي را در مورد آن انجام دهند و بعد اجازه دهند که مورد استفاده عموم قرار بگيرد. در حال حاضر بازار اين جور حرکتها بسيار داغ شده است. وي خاطرنشان کرد: اين موضوع پايهاي در علم دارد اما کاربرد روزمره نداشته و ضمانتي هم براي آن وجود ندارد؛ بنابراين به مردم توصيه ميکنيم که به هيچوجه گول اين تبليغات را نخورند. کساني که ادعا ميکنند خودروهاي آبسوز دارند، در هيچ يک از مراجع معتبر صنعتي و رسمي کشور، مورد مطالعه قرار نگرفتهاند و حتي در کشورهاي پيشرفتهاي همچون آمريکا نيز نمونه خودروي آبسوز وجود ندارد. براي ما عجيب است که چگونه اجازه تبليغات چنين ادعاهايي داده ميشود!؟ ايسنا براي دريافت پاسخ و توضيحات از مدعيان آبسوز کردن خودرو، تلاش کرد با آنها تماس بگيرد اما در سايت مربوطه هيچگونه شماره تماس و حتي آدرسي براي برقراري ارتباط قيد نشده بود. در همين رابطه سيدرضا مفيدي، مديرکل صنايع خودرو و نيرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در گفتوگو با ايسنا تاکيد کرد که تاکنون هيچ مجوزي در خصوص پيشفروش تجهيزات خودروهاي آبسوز صادر نشده است.