داخلیسازی ابزار مخصوص تعمیر هایما، دانگفنگ و سوزوکی
ايسنا/ مديرعامل ايساکو از داخليسازي ابزار مخصوص تعميرات خودروهاي هايما، دانگفنگ، سوزوکي و پژو ۲۰۰۸ خبر داد. رضا حسيني اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ با اتفاقاتي که براي صنعت خودرو افتاد، در حوزه تامين نيازمنديهاي خارجي کارگروهي تشکيل داديم که به طور موازي راهکارهاي جايگزين براي تامين نيازها را در دستور کار قرار دهد، زيرا به دليل محدوديتهاي ارزي که وجود داشت و پيچيدگي که در کارها ايجاد شده بود، فرآيند تامين نيازمنديها طولاني ميشد. مديرعامل شرکت خدمات پس از فروش ايران خودرو با بيان اينکه در بحث خودروهاي جديدالورود همچون هايما و دانگفنگ، استخراج اقلامي که در خدمات پس از فروش بيشترين گردش را دارند، آغاز شده است، گفت: در خودروي دانگفنگ تقريبا ۱۷۶ قطعه و در خودروي هايما ۲۶۰ قطعه در دو کلاس S۵ و S۷، شناسايي شده و داخليسازي آنها در دستور کار قرار گرفته است؛ در بحث امکان داخليسازي و توجيهپذيري اقتصادي اين تعداد قطعات، با شرکت ساپکو (شرکت طراحي، مهندسي و تامين قطعات ايرانخودرو) بررسيها انجام شده تا متوجه شويم توسط کدام سازندگان ميتوان اين قطعات را داخليسازي کرد. تا سال آينده ۲۸ قطعه هايما و دانگفنگ به توليد انبوه خواهد رسيد وي افزود: در هايما S۷ و S۵ از ۲۶۰ قطعه شناسايي شده، ۷۰ قطعه بررسي داخليسازي آن انجام و به ساپکو نيز اعلام شده است. از ۱۷۶ قطعه دانگفنگ نيز حدود ۱۰۰ قلم بررسي داخليسازي و برآورد سه ساله نياز آن انجام شده است. قيمت داخليسازي آن را هم برآورد کردهايم و به اين نتيجه رسيدهايم که چگونه ميتوانيم اين قطعات را داخليسازي کرده و ديگر بهجاي آنکه از دانگفنگ خريداري کنيم، در داخل توليد آن انجام شود. مديرعامل ايساکو اعلام کرد: طبق برنامهريزيهاي صورت گرفته در سال جاري ۲۲ قطعه داخليسازي شده به دست ما خواهد رسيد و در سال ۹۹ نيز ۱۶ قطعه ديگر توليد خواهد شد، که در مجموع ۳۸ قطعه در حوزه دانگفنگ و هايما به توليد انبوه ميرسد که باعث ۲۶ ميليارد تومان صرفهجويي بعد از سه سال خواهد شد. در صرفهجويي ارزي نيز درحدود ۳۹ ميليون يوان باعث جلوگيري از خروج ارز از کشور خواهد شد. اين موضوع با همکاري تنگاتنگ با ساپکو انجام شده است. اين مقام مسئول تاکيد کرد: اين قطعات تنها در حوزه after market ( خدمات پس از فروش) است و اقلام پرمصرفي است که در حوزه after market به آنها نياز بسياري داريم و در حوزه خط توليد نيست. البته ايرانخودرو و ساپکو نيز در حوزه داخليسازي قطعات، سه فاز تعريف کردهاند که در حدود ۲۵۶ ميليون يورو صرفهجويي ارزي خواهد داشت. در اين زمينه پيشبيني ساپکو اين است که تا پايان سال، حدود ۱۰۰ ميليون يورو داخليسازي قطعات محقق خواهد شد.اين قطعات شامل قطعاتي همچون ديسک ترمز، سپرها و ضربهگيرهاي درب موتور، فيلترها، کمک فنر، لنت ترمزهاي ديسکي و... اقلامي هستند که بسيار پرمصرف بوده و ما توجيه بسيار خوبي داريم که اينها را داخليسازي کنيم. داخليسازي ۴۵ هزار ابزار مخصوص وي افزود: يکي ديگري از موضوعاتي که ما با آن درگير بوديم اين است که هرچه تيراژ توليد اين خودروها بيشتر ميشود، بايد شبکههاي نمايندگي خود را متناسب با آن توسعه دهيم. در ۳۴۵ شهر حدود ۷۶۰ نمايندگي داريم که لازم است هرچه تعداد خودروها بيشتر ميشود، آمادهسازي صورت گيرد تا بتوانند خدمات هايما و دانگفنگ هم به مشتريان ارائه دهند؛ که در اين رابطه در خودروهاي سوزوکي، پژو ۲۰۰۸، هايما و دانگفنگ که توسعه خدمترساني را دارند، حدودا به ۴۵ هزار ابزار مخصوص نياز داشتهايم. حسيني خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه اين ابزارهاي خاص را بايد از خود نمايندگيها تهيه کرد، از اين شرکتها آمار گرفته و برآورد کرديم که با توجه به تواناييهايي که در داخل وجود دارد؛ بررسي کنيم داخليسازي اين قطعات شدني هست يا خير؟ در اين رابطه تيمي تشکيل شد که با استفاده از نمونههاي اين اقلام، نقشههاي فني تهيه شد و نمونهها را براي داخليسازي بررسي کرديم. مديرعامل ايساکو يادآور شد: با تجربههاي قبلي که از شرکت ايرانخودرو ديزل داشتهايم و ميدانيم که ابزارسازيهاي بسيار قوي دارند، مذاکراتي با اين شرکت انجام شد که با توجه به درآمدزايي و اشتغالزايي که براي ايرانخودرو ديزل داشت، مورد استقبال آنها نيز قرار گرفت. با توجه به دانش و توان تخصصي بسيار بالايي که در اين حوزه داشتند، وارد شده و طي پنج ماه توانستيم اين ۴۵ هزار ابزار مخصوص را در داخل توليد کنيم. قطعات داخليسازي شده همرده و حتي باکيفيتتر از نمونه خارجي وي ادامه داد: در اين رابطه ابتدا نمونهسازي صورت گرفت، سپس نمونهها در شبکه مورد تست قرار گرفت. بعد از آنکه در هايما و دانگفنگ موفقيت حاصل شد، تصميم گرفتيم براي سوزوکي و ۲۰۰۸ هم داخليسازيها را تعميم دهيم. در فرآيند انجام شده به لحاظ زماني حدود ۳۰ درصد کاهش زمان نسبت به واردات داشتهايم. سفارش که انجام ميشد تا توليد صورت ميگرفت، حملونقل انجام ميشد و با توجه به وضعيت ارز و غيره تا از گمرک ترخيص شود، حدود ۹ ماه تا ۱۱ ماه زمان ميبرد؛ اما با داخليسازي توانستهايم اين فرآيند را به پنج ماه کاهش دهيم و در اين مدت اهداف را محقق کنيم. اين مقام مسئول افزود: علاوه بر کاهش بعد زماني، به لحاظ مالي نيز ۱۳ ميليارد تومان کاهش هزينه ريالي داشتهايم. از نظر ارزي نيز در حدود پنج ميليون و ۵۰۰ هزار يوآن براي خريد از چين، حدود ۳۸۵ هزار دلار براي خريد ابزار سوزوکي و ۹۴ هزار يورو براي خريد از فرانسه صرفهجويي ارزي کردهايم. اين نتايج در فرآيند طراحي، نقشهکشي و توليد دانشفني اين دوره حاصل شده است و در دفعات بعدي توليد اين ابزارها، بيش از اينها با هزينه کمتر کار خواهيم کرد؛ ضمن اينکه کيفيت اين ابزار توليد داخل نهتنها از نمونههاي خارجي آن کم ندارد، بلکه بالاتر هم هست. نقطه اتکاي داخليسازيها، ورود به حوزه صادرات آنها حسيني با بيان اينکه مذاکراتي با شرکت هايما که در دنيا توسعه network تعميراتي ميدهد، انجام شده و به آنها اعلام کردهايم که ابزارآلات مخصوص آنها را تامين کنيم؛ اظهار کرد: هرچند که ابتدا باور نميکردند ما توانسته باشيم ابزار مخصوص آنها را داخليسازي کنيم، اما بعد از بازديد نمونهها از پيشنهاد همکاري ما استقبال کردند. درواقع نقطه قابل اتکا اين داخليسازيها، ورود به بحث صادرات است. به عبارتي پتانسيلي در داخل کشف شده است که با استفاده از توانايي و تجربيات داخل، ابزارهاي مخصوص (special tools) که به عنوان دانشفني در اختيار خود شرکتها بوده و به قيمتهاي گزاف به شرکاي تجاري خود ميفروشند، ميتوانيم در داخل توليد کرده و تا مرحلهاي پيش رويم که صادرات نيز داشته باشيم. مديرعامل ايساکو تاکيد کرد: در حوزه خودکفايي و حمايت از روند توليد داخل در قطعات پرمصرف آنچه که اشاره شد، تازه شروع کار ما بوده و مسلما با اين تعداد جلو ميرويم و قطعا اين حرکت به يک چرخه تبديل خواهد شد و ادامهدار خواهد بود. اميدواريم توانمنديها و خودباوريهايي که در مجموعه ايرانخودرو شکل ميگيرد، بتوانيم به عنوان الگو به جامعه معرفي کنيم تا بتوانيم در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري در اين شرايطي که هستيم، علاوه براين که از پتانسيل داخلي استفاده ميکنيم، از دانش و تجربه و دانش نيروي داخلي و جوان خود بهره گيريم و بتوانيم در حوزه بازارهاي خارجي و صادراتي توانمند ظاهر شويم.