logo

چراغ های تطبیقی جلو (AFS) چیست؟

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
اسب بخار/ AFS و Adaptive Front Lighting از سيستم هاي کمکي اي هستند که به راننده اين امکان را مي دهند تا در شب، با ديد وسيع تري رانندگي کند. امروز اين سيستم ها در محصولات بسياري از برند هاي معروف دنيا مانند لکسوس، ب ام و، مرسدس بنز، مزدا و… ديده مي شود ، که اين فراگيري در به کار بردن اين سيستم ها نشان مي دهد که اين آپشن ها در ميزان ديد راننده در شب تأثير زيادي دارند و مي توانند نقاط کور را کم تر کنند و از خطر رانندگي در شب بکاهند. کارکرد AFS در خودروها به اين صورت است که درون چراغ جلو، موتورهايي قرار گرفته که لامپ ها و يا LEDها بر روي آن نصب مي شوند. اين موتور باتوجه به اطلاعات دريافت شده از ميزان چرخش چرخ ها از طريق سنسور مورد نظر، لامپ ها و يا LEDهاي نصب شده بر روي خود را مي چرخاند و به اين طريق در پيچ ها که فرمان خودرو مي چرخد، وضعيت اين موتورها هم تغيير مي کند و به اين ترتيب بيش تر فضاي تاريکي که سر پيچ ها وجود دارد با چرخيدن لامپ ها يا LEDها روشن مي شود و اجسام و خودروهايي که در آن ناحيه قرار دارند، قابل رؤيت مي شوند و خطر برخورد با آن ها بسيار کم تر. اين مدل از پرتاب نور در خودروهايي مانند مزدا ۳ New و لکسوس GS 460 به کار برده شده است. سيستم Adaptive Front Lighting بسيار هوشمندتر نسبت به AFS رفتار مي کند. به اين صورت که دوربين هاي تعبيه شده در زير آينه هاي کناري، آينه وسط و يا جلوپنجره، خودروهاي محرکي را که در مسير هستند تشخيص مي دهد و پرتاب نور را به گونه اي تنظيم مي کند که باعث کوري موقت راننده اي که در خلاف مسير حرکت مي کند، نشود و همين طور پرتاب نور را براي خودروهايي که در جلوي خودرو و موافق مسير حرکت مي کنند به گونه اي تنظيم مي کند تا بازتاب نور بر آينه هاي کناري و آينه وسط آن، نيافتد و باعث آزار راننده جلويي نشود. اين سيستم پيشرفته هنگام رانندگي در شب، وضعيت پرتاب نور را باتوجه به تشخيص دوربين ها بين دو حالت نوربالا (High-Beam) و نورپايين (Low-Beam)، تغيير مي دهد که اين تغيير حالت مي تواند به طور مجزا بين دو چراغ رخ دهد به اين صورت که ممکن است يک چراغ در حالت نورپايين باشد و چراغ ديگر در حالت نوربالا. علت اين تغييرِ حالت هم روشن کردن حداکثر مسير است، البته بدون اين که راننده اي با نوربالا اذيت شود. اهميت اين سيستم ها شب هنگام و در جاده هاي پر پيچ و خم مشخص مي شود زيرا هنگام پيچيدن در اين جاده ها بدون اين سيستم، بسياري از ناحيه درون پيچ، تاريک مي ماند و راننده چيزي مشاهده نمي کند، اما اگر خودروي شما مجهز به اين آپشن ها باشد قسمت زيادي از ناحيه تاريک درون پيچ روشن مي شود و ديد راننده نسبت به حالت عادي بيش تر مي شود. اين سيستم در BMW با Adaptive LED Headlights، در بنز با Multi-Beam LEDو در آئودي با Matrix LED شناخته مي شود
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره