دلیل نخریدن خودروهای برقی
ايسنا/ اين گزارشي به مرور و بررسي دلايلي که مشتريان براي نخريدن خودروهاي برقي عنوان ميکنند، خواهد پرداخت. در سال هاي اخير که خودروهاي برقي، پاک و دوستدار محيط زيست از محبوبيت و استقبال بي نظيري از سوي مشتريان و دولت هاي مختلف برخوردار شده است، بسياري از شرکتهاي خودروسازي به سمت و سوي توسعه، توليد و عرضه اين وسائل نقليه روي آورده اند.
بسياري از کشورهاي جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگي هوا و کاهش ميزان انتشار آلايندهها و گازهاي گلخانهاي و حفظ بيشتر محيط زيست، خودروهاي تمام الکتريکي و برقي را به توليد انبوه برسانند.
با اينکه در سال هاي اخير تلاش زيادي براي تشويق شهروندان و مشتريان به خريداري و استفاده از خودروهاي برقي انجام گرفته است اما به نظر مي رسد که هنوز اين وسائل نقليه سهم اندکي از بازارهاي جهاني خودرو را تشکيل مي دهند.
چندي پيش نيز نتايج آمار و بررسي هاي صورت گرفته در استراليا نشان مي داد که شهروندان اين کشور تحتتاثير برخي از عوامل علاقه و تمايل چندان زيادي براي خريداري و استفاده از خودروهاي الکتريکي از خود نشان ندادهاند که از جمله مهمترين آنها ميتوان به قيمت بالا، قدرت پيمايش مسافت و اطلاعرساني ضعيف و آينده نامشخص آنها اشاره کرد.
بر اساس گزارشي که توسط کارشناسان و تحليلگران فعال در موسسه تحقيقاتي statista منتشر شده است، دلايلي که مشتريان در مورد عدم خريداري و استفاده از خودروهاي برقي، پاک و دوستدار محيط زيست آورده اند، آمده است:
۱. خودروهاي برقي قيمت بسيار بالايي دارند
۵۵.۳۹ درصد از مشتريان عنوان کردند که تاکنون تنها به خاطر قيمت بالاي اين محصولات موفق به خريداري يک خودروي برقي نشده اند.
۲. عدم وجود ايستگاههاي شارژ خودروهاي برقي
۴۶.۱۹ درصد از مردم نيز بر اين باورند که نبود زيرساخت هاي لازم براي استفاده از خودروهاي برقي همچون ايستگاههاي شارژ درون شهري و برون شهري علت اصلي استقبال نکردن آنان از خودروهاي برقي است.
۳. منتظر ماندن تا زمان توسعه و تکامل تکنولوژي خودروهاي برقي
۳۰.۰۶ درصد از مشتريان نيز ترجيح داده اند که تا زمان توسعه و تکامل تکنولوژي هاي مربوط به خودروهاي برقي منتظر خواهند ماند تا همه گير شود و براي خدمات پس از فروش آن مشکلي پيش نيايد.
۴. ظرفيت باتري خودروهاي برقي و توان پيمايش مسافت آنها کم است
۲۳.۸۹ درصد از مشتريان نيز ظرفيت پايين باتري هاي بکاررفته در خودروهاي برقي و پيمايش مسافت هاي کوتاه به ازاي هر بار شارژ کامل را علت اصلي استقبال نکردن از خودروهاي مذکور ناميدند.
۵. دشواري تعمير و نگهداري خودروهاي برقي
۱۴.۸۳ درصد از مشتريان از دشواري تعمير و نگهداري خودروهاي برقي سخن گفته اند.
۶. دلايل نامشخص
۹.۹۴ درصد از مشتريان نيز دلايل نامشخصي را درباره عدم استقبال از خودروهاي برقي عنوان کرده اند.
۷. رانندگي خودروهاي برقي به اندازه خودروهاي معمول لذت بخش نيست
۸.۲۸ درصد از مشتريان نيز عنوان کردند که رانندگي با خودروهاي برقي به اندازه رانندگي پشت فرمان خودروهاي معمول بنزيني و ديزلي که قدرت بيشتري دارند، لذت بخش نيست.
۸. خودروهاي برقي نقشي در حفظ محيط زيست ندارند
۶.۰۳ درصد از مشتريان نيز براين باورند که برخلاف تبليغات صورت گرفته به منظور ترغيب به خريد خودروهاي برقي که در راستاي حفاظت از محيط زيست توسعه داده شده اند، اين خودروها نقشي در حفظ محيط زيست نخواهند داشت.