logo

سیستم تعلیق فعال یا Active Suspension چگونه کار می کند؟

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
اسب بخار/ يکي از مهم ترين قسمت هاي طراحي در خودرو، طراحي سيستم تعليق (Suspension) خودروست، از اين رو تحقيقات زيادي بر روي اين سيستم صورت گرفته و در طول زمان تغييرات زيادي در اين سيستم مشاهده کرديم. طراحي اين سيستم براساس ترکيب جرم (Mass)، فنر (Coil-Spring) و دمپر (Shock-Absorber or Damper) است که يک سيستم ساده ارتعاشاتي محسوب مي شود. در طي اين سال ها دو جزء جرم و فنر تقريباً مانند روز اول ماندند و تغيير نکردند، و همه اين پيشرفت ها در سيستم تعليق به دمپر يا کمک فنر مربوط مي شود، از اين رو شرکت هاي خودروسازي وقت و هزينه بسياري صرف تحقيق و توسعه در بهبود دمپرها مي کنند. طرز کار سيستم تعليق فعال اين گونه است که با دريافت اطلاعاتي (Data) از سنسورها و دوربيني که در پشت آينه وسط تعبيه شده است، ناهمواري هاي سطح جاده را تشخيص مي دهد و باتوجه به آن ها دستوراتي را به دمپر هر چرخ مي دهد و ميزان سفتي هر کدام را مشخص مي کند. اکنون اين موضوع مطرح مي شود که تغيير سفتي دمپر چگونه ميسر مي شود؟ پاسخ به اين پرسش بستگي به نوع دمپر و نوع سيال موجود در آن دارد. به طور کلي اکثراً در دمپرها از سه نوع سيال استفاده مي شود؛ هوا (Pneumatic)، روغن (Hydraulic) و سيال مغناطيسي (Magneto-Rheological Fluid). در نوع نيوماتيک با تزريق هواي بيش تر به محفظه هوا، به سفتي و سختي آن اضافه مي شود. در نوع دوم با افزايش فشار روغن درون دمپر، بر صلبيت سيستم تعليق افزوده مي شود. در نوع سوم، تغيير در انعطاف پذيري سيستم تعليق با استفاده از الکترومغناطيس و سيالي که با جريان الکتريسيته ميزان سفتي و نرمي آن تغيير مي کند، انجام مي شود. به اين صورت که درون اين سيال ذرات ريز فلز قرار دارد و با برقرار شدن جريان در سيال، ويسکوزيته (Viscosity) يا گرانروي سيال تغيير مي کند. کامپيوتر خودرو با تشخيص وضعيت جاده و حالت رانندگي، که توسط راننده مشخص مي شود، ميزان سفتي هر دمپر را تنظيم مي کند و هنگام عبور از ناهمواري هاي سطح جاده، هر دمپر سفتي مخصوص به خود را دارد و برتري سيستم تعليق فعال نيز به همين تفاوت مربوط مي شود. حالت رانندگي در خودروهاي با سيستم تعليق ساده فقط بر عملکرد گيربکس تأثير مي گذارد، مثلاً در حالت اسپرت (Sport)، جعبه دنده اتوماتيک در دور موتورهاي بالاتري دستور به تعويض دنده مي دهد، اما در خودروهايي با سيستم تعليق فعال، حالت رانندگي افزون بر عملکرد جعبه دنده بر عملکرد سيستم تعليق هم تأثير مي گذارد. به اين صورت که در حالت اسپرت يا ديناميک (Dynamic) با افزايش صلبيت سيستم تعليق، از نوسانات خودرو کم مي شود و اين سفتي بر شتاب گيري خودرو تأثير مثبت دارد. در حالت کامفورت (Comfort) با افزايش انعطاف پذيري در سيستم تعليق، سرنشينان احساس آسايش بيش تري مي کنند و اگر در اين حالت از مسيري ناهموار عبور کنيم، نسبت به سيستم هاي تعليق ساده شاهد تفاوت زيادي در سواري خودرو هستيم و از کوبش هاي محسوس در کابين خودرو بسيار کم مي شود. البته در دمپرهاي نيوماتيکي يا گازي وقتي حالت رانندگي در وضعيت کامفورت تنظيم مي شود، ممکن است از ارتفاع خودرو کم شود. اين تکنولوژي در شرکت هاي خودروسازي مختلف نام خاصي دارد: Acura Active Damper System Audi Adaptive Damping Suspension BMW Adaptive Drive with Variable Damper Control Buick Continuous Damping Control Active Suspension Cadillac Magnetic Ride Control Adaptive Suspension Dodge Adaptive Damping Suspension Ford Adaptive Suspension Genesis Adaptive Control Suspension GMC Magnetic Ride Control Adaptive Suspension Infiniti Dynamic Digital Suspension Jeep Adaptive Damping Suspension Land Rover Adaptive Dynamics with advanced MagneRide Mercedes-Benz Active Suspension Porsche Active Suspension Management Toyota Adaptive Variable Suspension Volkswagen Dynamic Chassis Control Volvo FOUR-C Active Chassis
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره