از حال و روز بازار جهانی خودرو چه خبر؟
ايسنا/ بازارهاي جهاني فروش خودرو در بيشتر کشورها و مناطق مختلف جهان با کاهش مواجه شده است. به نظر ميرسد که ميزان فروش خودرو در بازارهاي جهاني چندان وضعيت قابل قبول و مناسبي ندارد و بازار خودرو در بسياري از کشورهاي مهم جهان با کاهش قابل توجهي روبرو شده است.
همانطور که پيشتر نيز بسياري از کارشناسان و تحليلگران فعال در حوزه خودرو برآورد و اعلام کرده بودند عوامل مختلفي همچون شرايط مختلف سياسي، تجاري و اقتصادي که کشورهاي مختلف جهان با آن دست و پنجه نرم مي کنند، موجب کاهش رشد بازارهاي جهاني خودرو خواهد شد، به نظر مي رسد که در نه ماهه نخست سال جاري ميلادي همين اتفاق افتاده و حال و روز بازارهاي فروش خودرو در مناطق و کشورهاي مختلف در جهان چندان مناسب گزارش نشده است.
آنها قبلا پيش بيني کرده بودند که بازار فروش خودرو حداقل در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ با افت و کاهش قابل ملاحظهاي روبرو خواهد شد که بيشتر آن تحت تأثير مسائلي همچون احتمال تداوم جنگ تجاري آمريکا با چين و اروپا و افزايش تعرفههاي گمرکي که در نهايت منجر به افزايش هزينههاي خودروسازان و رشد قيمت خودرو در جهان ميشود، خواهد بود.
با نگاه مختصري بر نمودارهاي تهيه و منتشر شده از ميزان فروش خودرو، ميتوان دريافت که بجز ژاپن و برزيل، ساير بازارهاي مهم جهان با رشدي منفي مواجه بوده است.
بر اساس آمار و گزارشهاي منتشر شده در وب سايت best-selling-cars، نمودارهاي زير از ميزان فروش خودرو در بازار مناطق و کشورهاي مختلف که از اهميت بالايي برخوردارند، تهيه و ارائه شده است که در زير به مروري بر اطلاعات آن خواهيم پرداخت:
ميزان فروش خودرو در بازار اروپا در بازه زماني سه ماهه نخست تا سوم سال جاري ميلادي، ۱۲ ميليون و ۱۱۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه بوده اين در حاليست که اين رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۲ ميليون و ۳۰۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه ثبت شده بوده است. اين بدان معناست که ميزان فروش خودرو در بازار کشورهاي اروپايي از ابتداي سال ۲۰۱۹ ميلادي تا پايان فصل سوم آن، با کاهش ۱.۶ درصدي روبرو شده است.
از ديگر بازارهاي مهم و حائز اهميت صنعت خودرو مي توان به ايالات متحده آمريکا، ژاپن، چين، روسيه ، برزيل و هند اشاره کرد که همواره کارشناسان و تحليلگران با بررسي آمار و ارقام مربوط به فروش خودرو در بازار کشورهاي مذکور، به روند و الگوهاي ثابتي دست پيدا کرده و با انتشار آنها در رسانه هاي خبري، سعي دارند به شرکت هاي خودروسازي و تمامي صنايع وابسته به آنها براي افزايش يا کاهش توليدات آتي هشدار دهند.
ميزان فروش خودرو در بازار روسيه در بازه زماني نه ماهه نخست سال جاري ميلادي، يک ميليون و ۲۷۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده در حالي که اين رقم در مدت مشابه سال قبل، يک ميليون و ۲۹۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده است. به عبارتي ديگر، بازار خودروي روسيه با يک افت ۲ درصدي در اين بازه زماني مواجه شده است.
در بازار ايالات متحده آمريکا نيز با يک کاهش ۱.۱ درصدي نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸، از ۱۲ ميليون و ۷۰۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه به ۱۲ ميليون و ۸۴۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسيده است.
در بازار خودروي ژاپن نيز ۳ ميليون و ۴۴۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه در اين بازه زماني به فروش رفته است که نسبت به نه ماهه نخست سال گذشته که معادل ۳ ميليون و ۳۶۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده ، ۲.۲ درصد رشد و افزايش پيدا کرده است.
برزيل ميزبان بيشترين رشد و افزايش در ميان بازار کشورهاي مهم مشتريان خودرو بوده است به گونه اي که ميزان فروش خودرو در اين کشور واقع در آمريکاي جنوبي، از يک ميليون و ۷۸۳ هزار دستگاه به يک ميليون و ۹۴۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسيده و رشدي معادل ۸.۸ درصدي را براي خود به صبت رسانده است.
اين در حاليست که هند و چين در اين بازه زماني ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ ميلادي، شاهد بيشترين افت و کاهش در ميزان فروش خودرو بوده اند.
ميزان فروش خودرو در بازار هند از دو ميليون و ۶۰۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه به دو ميليون و ۱۷۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسيده و ۱۶.۴ درصد کاهش يافته است.
ميزان فروش خودرو در چين نيز با يک کاهش ۱۱.۶ درصدي، از ۱۶ ميليون و ۹۲۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه به ۱۴ ميليون و ۹۶۳ هزار دستگاه رسيده است.