دنياي خودرو/ خريداران و متقاضيان خودروهاي هيبريد بهويژه از نوع شخصي آن، از طبقهاي نيستند که با افزايش قيمت و سهميهبندي بنزين دچار فشار اقتصادي مشکلسازي شوند
گرانشدن بنزين ميتوانست دليلي باشد تا هيبريدسواران بيشتر از گذشته درحفظ خودروهاي کممصرف خود بکوشند؛ چراکه با توجه بهممنوعيت واردات خودرو امکان ورود اين خودروها بهکشور تقريبا طي دوسال گذشته وجود نداشته است. اما برعکس همه انتظارات، شاهد اقبال هرچه بيشتر خريدوفروش اين خودروها دربازار بوديم. جهش قيمت خودروهاي وارداتي موجب دل کندن صاحبان اين خودروها از محصولات باکيفيتي شد که زير پاي آنها قرار داشت.
مهدي دادفر، دبير انجمن واردکنندگان خودرو ايران با اشاره بهسهم اندک و حضور غيرملموس خودروهاي هيبريد در کشور گفت: «بيشاز دوهزار دستگاه خودرو شخصي و کمتر از دوهزار دستگاه تاکسي شهري و بينشهري هيبريد درسطح کشور تردد دارند و سهم اين خودروها در بازار بهدليل ممنوعيت واردات خودرو طي دوسال اخير محدود بههمين حدود چهارهزار دستگاه بوده است. درحاليکه اگر کشور درشرايط عادي قرار داشت، سهم اين خودروها حداقل درناوگان حملونقل عمومي بايد بسيار فراتر از امروز ميبود.»
هفت پيشنهاد براي واردات خودروهاي هيبريد
دبير انجمن واردکنندگان خودرو درباره استفاده از خودروهاي هيبريد بهعنوان تاکسي گفت: «درزمينه خودروهاي هيبريد، هفت پيشنهاد داده شد و گفتيم که جايگزيني شبکه حملونقل عمومي با اين نوع خودروها صورت بگيرد تا بتوانيم درمقابل آلودگي هوا و مشکلات زيستمحيطي کلانشهرها راهکاري عملياتي داشته باشيم. چراکه انجام چنينکاري، نهتنها کاهش مصرف سوخت و آلايندگيها را درپي خواهد داشت، بلکه زمينه اوليه براي دستيابي بهفناوري اين نوع خودروها را براي شرکتهاي خودروساز داخلي نيز فراهم خواهد کرد. سهولت دستيابي بهفناوري خودروهاي هيبريد و مهندسي معکوس آنان توسط خودروسازان، توانايي صنعتخودرو کشور را بالاتر ميبرد. چراکه بهعنوان يک خودرو معمولي از آن استفاده خواهد شد.»
دادفر در رابطه با ميزان مصرف بنزين خودروهاي هيبريد تصريح کرد: «مصرف سوخت ترکيبي خودروهاي هيبريد حدود ششليتر درهر ۱۰۰ کيلومتر است. براي پررفتوآمدترين اشخاص درشهر نيز مصرف سوخت آنها به هشت ليتر نميرسد. اين نوع خودرو از يک الگوريتم بهينهشده پيروي ميکند تا بهترين مصرف سوخت را داشته باشد. خودروهاي هيبريد انواع مختلفي دارند که برخي از آنها پايهبرقي و برخي پايهبنزيني هستند. نکته اصلي اين است که درپايينترين نوع اين خودروها و تا سرعتهاي ۴۰ کيلومتر برساعت از پيشرانه برقي استفاده ميشود. پس از آن با توجه بهمدل خودرو پيشرانه برقي بهکمک موتور بنزيني ميآيد.»
وي بااشاره بهمقاومتهايي که درگذشته درمقابل ورود خودروهاي گيربکساتوماتيک بهکشور ميشد، افزود: «حضور خودرو هيبريد در ايران مانند حضور نمونههاي گيربکساتوماتيک است. پيش از اين درمقابل گيربکسهاي اتوماتيک نيز مقاومتهايي وجود داشت و برخي ميگفتند تعميرات آن هزينهبر است؛ اما اکنون اين موضوع جا افتاده و بسياري از افراد مشخصا متقاضي خودروهاي دندهاتوماتيک هستند.»
بنابراين گزارش، بازار خريدوفروش خودروهاي هيبريد درحالي بسيار گرم شده که تنها چهارهزار دستگاه خودرو هيبريد درکشور وجود دارد و جالب اينجاست که خريداران و متقاضيان اين خودروها بهويژه از نوع شخصي آن، از طبقهاي نيستند که با افزايش قيمت و سهميهبندي بنزين دچار فشار اقتصادي مشکلسازي شوند.
بازار