نگاهی به شرایط و قیمت دنا پلاس در بازار آزاد
خودرو بانک/ روند کند خودروسازي ايران در سالهاي گذشته، بر کسي پوشيده نيست و کمتر کسي است که به نحوه فعاليت خودروسازان بزرگ ايراني، انتقادي نداشته باشد. در حاليکه شرکتهاي بزرگ خودروسازي ايران، يعني ايران خودرو و سايپا، وقت خود را با ارايه فيس ليفت محصولات قديمي سپري ميکردند، ساير رقباي خودروسازي ايران، در چين، تايوان و کشورهايي از اين قبيل، مسير ترقي را به واسطه همکاري گسترده با خودروسازان بزرگ، به سرعت پيموده و حتي محصولات خود را روانه بازارهايي نظير ايران کردهاند. اين مورد نيز بيشتر از گذشته بر حسرت و سرخوردگي مشتريان ايراني افزوده است. ايران خودرو در طي دو يا سه دهه گذشته، دو رويه مطرح در ارايه محصولات وطني داشته است. در رويه نخست، ترکيبي از خودروهاي مختلف را با نامي جديد روانه بازار ميکند، که ميتوانيم اين روند را در پژو 405 SLX و رانا ببينيم. در روند ديگر، محصولات قديمي با چهرهاي جديد و افزودن امکانات رفاهي بيشتر، وارد سبد محصولات ميشوند. حاصل رويه دوم، خلق خودروهايي همچون سورن، دنا پلاس و پژو پارس است. در اين مطلب، به بررسي قيمت دنا پلاس، يعني همان نسخه آپشنال دنا ميپردازيم که تغييرات اندکي را در ظاهر و امکانات به خود ديده است. يکي از اصليترين ايرادات وارد شده به دنا، طراحي دربهاي آن بود که بدون هيچ تغييري، مستقيما از سمند کپي شده بود. خريداران دنا توقع نداشتند خودرويي گرانتر از سمند را خريداري کنند، اما در عمل تفاوتي ميان نماي جانبي اين دو خودرو وجود نداشته باشد. از اين رو ايران خودرو طرح جديدي را براي نماي جانبي در دنا پلاس اعمال کرده که کمي مدرنتر و نوآورانهتر است. البته رنگ آميزي اين دربهاي جديد، تا مدتها براي ايران خودرو دردسر ساز شده بود. چراغهاي خودرو در جلو و عقب نيز اندکي متفاوت شده، اما در نگاه اول، به نظر ميرسد مالک خودرو با هزينه شخصي، چراغها را تغيير داده و ظاهر آنها، چندان جديد به نظر نميرسد. همانطور که ميدانيد، موتور EF7 بسيار به گرما حساس است و يکي از ايرادات مهم دنا، به همين مورد مربوط ميشود. جلوپنجره کوچک دنا، براي رساندن هواي لازم به اين موتور کافي نيست و به همين دليل، در دنا پلاس با حذف چند قطعه پلاستيکي، جلوپنجرهاي بزرگتر را شاهد هستيم. کابين دنا بر خلاف ظاهر خارجي، هماهنگي بيشتري دارد، که علت آن الگو برداري از محصولات موفق هيونداي براي طراحي کابين اين خودروست. مهمترين آپشني که در دنا پلاس شاهد آن هستيم، سانروف بوده که حضور اين آپشن، دوام چنداني نداشت، چرا که با بحراني شدن شرايط صنعت خودرو، شرکتهاي ايراني اقدام به حذف آپشنها و امکانات رفاهي از خودروهاي خود کردند و به همين خاطر، دنا پلاس نيز برخي از آپشنهاي بدست آمده، نظير آنتن کوسهاي و سانروف را از دست داد. به همين دليل، نسخههاي صفر کيلومتر دنا پلاس، در حقيقت يک دنا معمولي با دربها و چراغهايي متفاوت هستند! علاوه بر بحث امکانات رفاهي، دنا پلاس مجهز به ايربگهاي جانبي نيز بود. اين ايربگها نيز در پروسه حذف امکانات ايمني قرار گرفتند، که اين مساله جاي تاسف دارد. علاوه بر موارد ذکر شده، کيفيت مونتاژ بدنه و قالبگيري قطعات چندان تعريفي ندارد، با وجود آنکه محصولات جديد ايران خودرو در طي سالهاي اخير، نظير دنا و دنا پلاس، پژو 207 اتوماتيک و پژو پارس LX، سعي کردند در زمينه امکانات رفاهي پا به پاي رقيبان چيني حرکت کنند، اما در مساله قواي فني، فاصله بين خودروهاي ايراني و چيني روز به روز بيشتر ميشود. دنا پلاس در بحث پيشرانه هيچ تغييري نداشته و شاهد نصب همان موتور EF7 تنفس طبيعي به حجم تقريبي 1700 سي سي و قدرت 114 اسببخار و گشتاور 155 نيوتنمتر هستيم. با توجه به سهميه بندي و افزايش قيمت بنزين، اين پيشرانه با مصرف ترکيبي 7.74 ليتر بنزين در هر صد کيلومتر، اندکي پر مصرف به نظر ميرسد و از سوي ديگر، شتاب 14 ثانيهاي دنا پلاس، نشان دهنده عملکرد درخشاني از اين خودرو نيست. پيشنهاد ايران خودرو به افرادي که به دنبال شتاب بيشتر هستند، دنا پلاس توربو با قدرت و گشتاور و البته قيمت بيشتر است، هر چند بايد با استهلاک اين خودرو نيز کنار بياييد. به واسطه تشنه بودن بازار ايران براي خودروهاي جديد، هر محصول جديدي با هر مشخصاتي و هر قيمتي، به سرعت از سوي مصرفکنندگان ايراني مورد توجه قرار ميگيرد. دنا پلاس نيز يکي از اين محصولات است که سرنوشتي شبيه رنو ساندرو در بازار پيدا کرده و نمودار قيمت آن به صورت مرتب، رو به بالا حرکت ميکند. افزايش قيمت سوخت و سهميه بندي بنزين نيز مزيد بر علت شده، تا در طي ماه جاري، روند صعودي افزايش قيمت دنا پلاس، شدت بيشتري پيدا کند. در جدول زير، نگاهي به قيمت دنا پلاس در بازار آزاد داشتهايم. دو نکته را در مورد قيمتهاي زير، بايد مد نظر داشته باشيد. اول آنکه قيمتها تقريبي هستند و با توجه به آنکه در بازار ايران، هرکس خودرو خود را به هر قيمتي که بخواهد ميفروشد، رقمهاي بالاتر يا پايينتر از اين جدول را در بازار خواهيد يافت. از سوي ديگر، مدلهاي اخير دنا پلاس، به خصوص توليدات امسال، از امکانات و تجهيزات کمتري در مقايسه با توليدات قبلي بهره ميبرند.
سال ساخت | کارکرد | رنگ | بدنه | قيمت |
1398 | صفرکيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 139 ميليون تومان |
1398 | صفرکيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 144 ميليون تومان |
1398 | صفرکيلومتر | مشکي | بدون رنگ | 141 ميليون تومان |
1397 | 25,000 کيلومتر | سفيد | بدون رنگ | 140 ميليون تومان |
1396 | 43,000 کيلومتر | سفيد | گلگير تعويض | 137 ميليون تومان |