سه میلیون لیتر صرفه جویی سوخت با ارتقای تایرهای کیفی
ايرنا/ مديرعامل مرکز تحقيقات صنايع لاستيک گفت: هر ۱۰درصد کاهش «مقاومت غلتشي» تايرها، ۱.۵درصد کاهش مصرف سوخت خودرو را به دنبال دارد و در کشور با فرض مصرف روزانه ۱۰۰ ميليون ليتر سوخت، با کاهش مقاومت غلتشي به ۲۰ درصد ميتوان روزانه سه ميليون ليتر از مصرف سوخت کاست. «مقاومت غلتشي تاير مقدار انرژياي است که خودرو نياز دارد تا به تايرها براي حرکت با سرعت ثابت يا افزايش سرعت بدهد.» «سعيد تقوايي» امروز (چهارشنبه) در جريان دومين روز از برپايي سومين نمايشگاه بينالمللي زنجيره تامين صنايع لاستيک در گفت وگو با ايرنا درارتباط با توليد تايرهايي با هدف کاهش مصرف سوخت خودرو افزود: فاکتور شاخص در اين زمينه، «مقاومت غلتشي» است که اين مرکز به مدت ۱۴ سال پيگير خريد دستگاه آن بود تا سرانجام دو سال قبل موفق به خريداري آن از آلمان شد. وي افزود: خريد اين دستگاه موجب شد تا اندازهگيري مقاومت غلتشي تايرها امکانپذير شده و پس از آن ميتوان راهکارهاي کاهش اين مقاومت از جمله با تغييردرمواد اوليه مورد استفاده، تغيير در فرايند ساخت و غيره را ارائه داد. مديرعامل مرکز تحقيقات صنايع لاستيک، پيرامون ارائه طرحي پژوهشي در همين زمينه به سازمان بهينهسازي مصرف سوخت از سوي اين مرکز گفت: چنانچه مورد پذيرش و تصويب قرار گيرد، در مدت زمان سه ماه مي توان مقاومت غلتشي ناوگان حمل ونقل را استحصال کرد و پس از آن با شيوههاي مقتضي به ارائه راهکارهاي کاهش آن پرداخت. تقوايي با بيان اينکه سازمان بهينهسازي مصرف سوخت، سازمان ملي استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد در اين زمينه همکاري کنند، گفت: اين سازمان ها در عمل تاکنون حمايتي نداشتهاند. وي اضافه کرد: اين مرکز رصد فناوريها، قوانين و استانداردهاي نوين جهاني را به عنوان چراغ راه توسعه خود دنبال ميکند. به گفته اين مقام مسوول، امروز تايرسازان جهاني به سمت ارتقاي کيفي سطح استانداردها حرکت کردهاند و چنانچه ايران نيز در همين مسير گام بردارد، زمينه توسعه و اعتلاي زنجيره ارزش اين صنعت و بهبود کيفيت محصولات فراهم مي شود. تقوايي خاطرنشانکرد: امروز در سطح جهاني، استانداردها از استاندارد حداقلي ايمني به سمت استانداردهاي کيفي تغيير کرده و همه تايرهاي توليدي کشور که از علامت استاندارد برخوردارند، از کف استاندارد ايمني بهره مي گيرند. وي گفت: مرکز تحقيقات صنايع لاستيک، بخشي را تحت عنوان «رصد فناوري ها، قوانين و استانداردهاي نوين جهاني» ايجاد کرده که ماموريت آن، يافتن استانداردهاي جديد و انتقال آن به صنايع براي حرکت به سمت آنهاست. مديرعامل مرکز تحقيقات صنايع لاستيک بيان داشت: امروز توليد تايرهايي با هدف کاهش مصرف سوخت خودرو در دستور کار است و به همين منظور بايد با تامين مواد اوليه مناسب، توليدکنندگان مواد اوليه و تامينکنندگان ماشينآلات را به اين سمت سوق داد. نبود خوداتکايي کامل در تايرسازي وي پيرامون تحريمها هم گفت: تحريمها سبب شد تا شرکتها با حرکت در مسير خوداتکايي، در حوزه زنجيره ارزش تاير قد علم کنند، اما در مقابل قطع ارتباطات جهاني از نظر مالي و فناوري از جمله آثار منفي تحريمها است. تقوايي تاکيدکرد: امروز بهترين و باکيفيتترين تايرساز جهان هم ادعا نميکند که بدون کمک ساير کشورها قادر به توليد است، بنابراين توليدکنندگان کشورمان نيز از اين مساله مستثني نيستند. وي گفت: تحريمها با قطع ارتباطات فناوري و تکنيکي ما با ديگر تايرسازان جهاني، افزايش هزينه شرکتها را نيز به دنبال داشته، اما حقيقت اين است که نميتوان از فناوري روز جهان عقب ماند. تقوايي افزود: حداقل ۲۵ درصد مواد اوليه ساخت تاير خودرو، کائوچوي طبيعي است که خواستگاه آن جنوب شرقي آسيا است و بنابراين هيچگاه نميتوان به خوداتکايي کامل در اين صنعت دست يافت. وي بيان داشت: امروز دستيابي به استانداردهاي روز جهان بر مبناي استانداردهاي روز اتحاديه اروپا و آمريکا به عنوان اولويت نخست کاري و پژوهشي اين مرکز دنبال ميشود. اين مسوول گفت: اکنون با تشکيل کميتههايي تخصصي از جمله کميته مواد اوليه، تلاش مي شود تا توليدکنندگان را به سطح کيفي استانداردهاي روز جهان از جمله استاندارد E-mark اروپا سوق دهيم. وي افزود: قدم بعدي، ارتقاي سطح ماشينآلات خطوط توليدي است، اما تحريمها مشکلاتي براي تامين ماشينآلات خارجي بوجود آورده اند. سومين نمايشگاه بينالمللي زنجيره تامين صنايع لاستيک ديروز (چهارشنبه) در مراسمي با حضور ۶۴ شرکت از پنج کشور در محل هتل المپيک تهران افتتاح و آغاز به کار کرد. فرصت سه روزه براي اين نمايشگاه اختصاص يافته که در فضايي به وسعت هزار و ۷۰۰ مترمربع تا ۱۹ ديماه جاري از ساعت ۹ تا ۱۶ دايرست و در حاشيه آن نيز ۶ نشست تخصصي در حوزه لاستيک خودرو برگزار خواهد شد. جمع وزني توليدات هشت ماهه کارخانجات تاير کشور ۱۶۵ هزار و ۹۹۲ تن است که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۶۳ هزار و ۸۸۶ تن)، رشد ۱.۲۸ درصدي نشان ميدهد. امسال در دوره هشت ماهه (پايان آبان) ۱۱ ميليون و ۶۳۶ هزار و ۹۲۱ حلقه تاير سواري از سوي کارخانجات داخلي کشور توليد شد. اين آمار در مقايسه با مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد رشد نشان ميدهد. همچنين در اين مدت ۹۷۹ هزار و ۴۸۷ حلقه تاير وانتي در کشور توليد شد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۱۶ درصدي داشته است. علاوه براين توليد تاير باري و اتوبوسي در هشت ماهه امسال با کاهش ۲۴ درصدي در مقايسه با پارسال به رقم ۴۸۵ هزار و ۴۹ حلقه رسيد.