با علائم سوختن واشر سرسیلندر آشنا شوید؟
اسب بخار/ سوختن واشر سرسيلندر يکي از عيوب رايج در پيشرانههاي احتراقي است که تعمير آن معمولا هزينه و وقت نسبتا زيادي را طلب ميکند. واشر سرسيلندر يک قطعه پلاستيکي-فلزيست که مقاومت بالايي در برابر حرارت و فشار از خود نشان ميدهد. واشر سرسيلندر پيش از سوار شدن سرسيلندر بر بلوک سيلندر، بين محل تماس اين دو بخش قرار داده ميشود؛ سپس سرسيلندر بر روي آن گذاشته شده و توسط پيچهاي مخصوص به بلوک سيلندر متصل ميشود. بدين ترتيب احتمال بروز هرگونه نشتي از سطوح تماس سرسيلندر و بلوک موتور به حداقل ميرسد. در نيمه پاييني موتور يا همان بلوک موتور، انواع و اقسام منافذ آب (مايع خنک کننده) و روغن تعبيه شده است. در صورتي که پس از سوار شدن سرسيلندر بر روي بلوک و شروع به کار کردن پيشرانه، نتوان اين منافذ را نسبت به يکديگر به طور کامل ايزوله ساخت، احتمال آن وجود دارد که روغن از منافذ و مکانهاي مخصوص خود به مجاري آب موتور سرايت کند؛ همچنين احتمال نشتي روغن از کنارههاي واشر سرسيلندر به بيرون و کاهش سطح روغن پيشرانه نيز وجود دارد که ميتواند موجب آسيب رسيدن به موتور خودرو گردد. از طرف ديگر، در صورت آب بندي نامناسب منافذ آب و روغن بلوک سيلندر، نشتي آب موتور به منافذ روغن و کاهش کيفيت روانکار نيز امري محتمل است. در چنين وضعيتي، زنگ زدگي و از کار افتادن قطعات حساس نظير ميل لنگ و ميل سوپاپ، يکي از موارد قابل انتظار خواهد بود که تعمير آن مستلزم باز شدن کامل موتور و تعمير اساسي آن است. يکي ديگر از معايب ناشي از عدم آب بندي مناسب فضاي مياني سرسيلندر و بلوک سيلندر، نفوذ آب به داخل محفظه سيلندر است که در اين صورت، پيشرانه به دليل خيس بودن سر شمعها، در ابتداي کار مدتي ريپ خواهد زد. تمامي اين عيوب که به اطلاعتان رسيد، به دليل عدم آب بندي مناسب فصل مشترک سرسيلندر و بلوک موتور به وقوع ميپيوندند. چاره کار رفع اين مشکل، استفاده از واشر سرسيلندر است؛ واشر سرسيلندر همان قطعهاي است که به جهت آب بندي گپ مياني اين دو بخش مهم پيشرانه به کار گرفته ميشود. به علت آنکه واشر سرسيلندر همواره تحت شرايطي با دماي بسيار بالا (ناشي از احتراق درون سيلندر) و فشار بسيار زياد قرار دارد، بسته به کيفيت و جنس مواد تشکيل دهنده، پس از مدتي کارايي خود را از دست داده و به تدريج در اثر سوختن يا استهلاک از قدرت آب بندي آن کاسته ميشود. تحت چنين شرايطي گفته خواهد شد که واشر سرسيلندر سوخته است و حتما نياز به تعمير و تعويض خواهد داشت. اگر دماي موتور به هر دليلي مانند عمل نکردن فن خنک کننده رادياتور، بسته ماندن ترموستات، خرابي رادياتور، کمبود آب مخزن خنک کننده و عواملي از اين دست بيش از حد بالا برود، واشر سرسيلندر اولين قطعهاي است که از اين مشکل آسيب خواهد ديد. سوختن واشر سرسيلندر چه علائمي دارد؟ همانطور که ذکر شد، بروز نقص در واشر سرسيلندر به عدم آب بندي منافذ آب و روغن پيشرانه منجر خواهد شد؛ با توجه به اين اصل، ميتوان موارد زير را به عنوان مهمترين نشانههاي سوختن واشر سرسيلندر در نظر گرفت. 1.کاهش سطح آب (مايع خنک کننده) پيشرانه در صورتي که موتور خودروي شما به ميزان غيرعادي آب کم ميکند و هيچ گونه نشتي نيز از لولهها، شلنگها، رادياتور و ساير اتصالات آب پيشرانه مشاهده نميشود، احتمال سوختن واشر سر سيلندر در اينگونه مواقع بسيار بالاست. چرا که آب موتور به سمت منافذ ديگر همچون مجاري روغن و محفظه سيلندر حرکت کرده و حين احتراق سوخت همراه با دود به صورت بخار از موتور خارج ميشود. 2. وجود لايه روغن درون رادياتور اگر درب رادياتور را در زمان سرد بودن موتور باز کرده و حضور لايه روغن را بر سطح آب آن مشاهده کرديد، بدانيد که واشر سرسيلندر ايراد پيدا نموده و روغن پيشرانه به داخل مجاري آب نفوذ کرده است. 3.وجود حباب در آب رادياتور اگر در اثر کارکرد موتور، درون آب رادياتور حبابهاي هوا (ناشي از فشار کمپرس سيلندر) ايجاد شود، واشر سرسيلندر آسيب ديده است. احتمال متورم شدن شلنگ رادياتور در اين شرايط وجود دارد. 4.تغيير رنگ روغن موتور اگر پس از بيرون کشيدن گيج روغن (زماني که موتور نسبتا گرم است) متوجه شديد که روغن به رنگ شيري (نسکافهاي) در آمده و شمايل عادي ندارد، به احتمال زياد واشر سرسيلندر سوخته و آب موتور به سمت مجاري روغن راه پيدا کرده است.همچنين زماني که پس از برداشتن درب روغن موتور (در حالت موتور خاموش و نسبتاً گرم) وجود ماده سفيد (شيري) رنگ را در زير آن مشاهده کرديد، لازم است بدانيد که اين نشانه خبر از سوختن واشر سر سيلندر خودروي شما يا نيم سوز شدن آن ميدهد. 5. خروج دود سفيد رنگ از اگزوز اگر دود سفيد رنگ نسبتا غليظ به حالت غير عادي از اگزوز خودروي شما در حين روشن بودن موتور خارج ميشود، اين مورد نشانه نفوذ آب به درون محفظه سيلندر و سوختن مايع خنک کننده همراه با مخلوط بنزين و هواست که از خرابي و سوختن واشر سرسيلندر ناشي ميشود. خروج بخارات سفيد رنگ در آب و هواي سرد و مرطوب نميتواند به خودي خود دليلي بر سوختن واشر سرسيلندر باشد. در پايان توصيه ميشود که در صورت مشاهده هر کدام از نشانههاي فوق، خودرو را سريعا به مراکز تعميرگاهي مجاز و مورد اعتماد ارجاع دهيد تا از بروز هزينهها و خسارات سنگينتر جلوگيري به عمل آيد.