سوپرشارژر الکتریکی چیست؟
اسب بخار/ در ميان پرخوران کننده هايي که در خودروها نصب مي شوند سوپرشارژر يکي از پربازده ترين آن هاست و از تأخير در عملکرد (Lag) بسيار کم تري برخوردار است. علت اين برتري نيز متصل بودن مستقيم سوپرشارژر به ميل لنگ است، اتصال مستقيم به ميل لنگ اين امکان را به سوپر شارژر مي دهد تا از ابتداي حرکت خودرو و يا در دورهاي پايين (Low rpm) هم بتواند هواي ورودي را فشرده کند. تأخير در توربوشارژرها به اين علت است که در دورهاي پايين يا در ابتداي حرکت خودرو انرژي گازهاي خروجي از سيلندر کم است. بنابراين اين گازها توانايي به حرکت درآوردن پره توربين را ندارند، درنتيجه کمپرسور توربوشارژر هواي ورودي را به مقدار مورد نياز فشرده نمي کند. به همين علت شاهد تأخير حدوداً ۲ يا ۳ ثانيه اي هنگام شتاب گيري در توربوشارژرها هستيم (البته اين مقدار براي خودروهاي مختلف متفاوت است) تا گازهاي خروجي از سيلندر به انرژي موردنظر برسند و پره هاي کمپرسور بتوانند هواي ورودي را به اندازه کافي فشرده سازند. در اين ميان سوپرشارژرهايي طراحي و ساخته شده اند که انرژي دَوراني پره ها را از چرخش موتور الکتريکي دريافت مي کنند. اين سوپرشارژرها با دريافت الکتريسيته، آن را به انرژي دوراني تبديل مي کنند. يک مدل از اين سوپرشارژرها به گونه اي طراحي شده است که مستقيماً بر روي منيفولد هوا نصب مي شود و هواي ورودي به منيفولد را فشرده مي سازد. به اين صورت که از پوسته توربو خبري نيست و هوا بدون اين که مسيري حلزوني شکل را طي کند مستقيم وارد منيفولد هوا مي شود. اين مدل از سوپرشارژرها مانند پنکه اي عمل مي کنند که هواي مکيده شده را به سمت منيفولد هوا هدايت مي کنند و با افزايش فشار هواي درون سيلندر باعث مي شوند سوخت بيش تري تزريق و توان بيش تري دريافت شود. نوع ديگري از سوپرشارژرهاي الکتريکي نيز هستند که تقريباً مانند سوپرشارژرهاي مکانيکي طراحي شده اند، با اين تفاوت که در اين سوپرشارژرها نيروي محرک پره هاي کمپرسور از موتور الکتريکي دريافت مي شود. اين موتور الکتريکي با دريچه هوا يا تراتل (throttle) هماهنگ مي شود و با توجه به ميزان گشايش تراتل عمل مي کند. به اين صورت که هر چه بيش تر به پدال گاز فشار وارد کنيم موتور الکتريکي نيز با دور بيش تري مي چرخد و هواي بيش تري را به سمت منيفولد هوا هدايت مي کند. با ترکيب توربوشارژر و سوپرشارژر الکتريکي (Hybrid Turbocharger) پرخوران کننده اي به وجود مي آيد که فوايد هر دو نوع را در خود جا داده است. طرز کار اين پرخوران کننده به اين صورت است که در دورهاي پايين و يا در ابتداي حرکت خودرو، که گازهاي خروجي از سيلندر انرژي لازم جهت چرخاندن پره کمپرسور را ندارند، موتور الکتريکي هم محور با محور توربو، پره کمپرسور را به حرکت در مي آورد و از تأخير در عملکرد توربوشارژر يا Turbo Lag مي کاهد. از سوي ديگر در دورهاي بالا، که گازهاي خروجي خيلي بهتر از موتور الکتريکي عمل مي کنند، موتور الکتريکي از کار مي افتد و فقط گازهاي خروجي محرک پره کمپرسور مي شوند. البته در دورهاي بالا موتور الکتريکي تبديل به ژنراتور مي شود و از انرژي گازهاي خروجي براي شارژ کردن باتري استفاده مي کند، زيرا در دورهاي بالا فشار گازهاي خروجي به حدي زياد مي شود که از شيري (Waste-Gate) استفاده مي شود تا فشار اضافي را تخليه کند.