برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا تهدید تعرفه‌ای ترامپ برای خودروسازان اروپایی اهمیت دارد؟

منبع
ايران جيب
بروزرسانی
چرا تهدید تعرفه‌ای ترامپ برای خودروسازان اروپایی اهمیت دارد؟
ايران جيب/ فعال‌سازي ساز و کار حل اختلاف‌هاي هسته‌اي با ايران از سوي سه کشور اروپايي فرانسه، بريتانيا و آلمان تا چه حد مي‌تواند متاثر از تهديد آمريکا به وضع تعرفه ۲۵ درصدي بر واردات خودروهاي اروپايي باشد؟ مطابق گزارش يورواستات (اداره آمار کميسيون اروپا)، مجموع ارزش صادرات خودرو توسط کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۸ ميلادي ۱۲۸ ميليارد يورو بوده که نزديک به ۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۷ بوده است. بر پايه اين گزارش آلمان با صادرات ۷۰ ميليارد يورو خودرو، ۵۵ درصد صادرات خودروي اتحاديه اروپا را در تصاحب خود دارد. همچنين گزارش يورواستات نشان مي‌دهد، مقصد ۳۷.۳ ميليارد يورو، معادل ۲۹ درصد خودروهاي صادراتي اروپا در سال ۲۰۱۸ بازار آمريکا بوده که بزرگ‌ترين بازار خودروهاي توليد اروپا به شمار مي‌رود. پس از‌ آمريکا، چين با واردات ۲۲.۴ ميليارد يورو دومين بازار خودروهاي توليدي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا محسوب مي‌شود. در همين حال، اتحاديه اروپايي توليدکنندگان خودرو در گزارش عملکرد سال ۲۰۱۸ خود اعلام کردند که اتحاديه اروپا بيش از ۱.۱ ميليون خودرو به بازار آمريکا صادر کرده که معادل ۲۵ درصد ارزش سالانه واردات خودروي ايالات متحده بوده است. در مقابل آمريکا در سال ۲۰۱۸ تنها ۲۶۷ هزار خودرو به اتحاديه اروپا صادر کرده که مجموع ارزش آن ۵.۵ ميليارد يورو بوده است. اين رقم تنها معادل ۱۲ درصد مجموع واردات خودرو به اتحاديه اروپا به شمار مي‌رود. بنابراين در سال ۲۰۱۸ تراز تجارت خودرو ميان اتحاديه اروپا و آمريکا نزديک به ۳۱.۸ ميليارد دلار به سود طرف اروپايي بوده است. در چنين شرايطي وضع تعرفه ۲۵ درصدي واردات خودروهاي اروپايي به آمريکا هر چند به ظاهر مي تواند، درآمد ۹.۳ ميليارد دلاري براي دولت ترامپ داشته باشد ولي در عمل با کاهش جذابيت قيمتي خودروهاي اروپايي، سهم بازار آنها را در اختيار چين، ژاپن و کره جنوبي قرار خواهد داد. افزون بر تجارت مستقيم خودرو ميان دو طرف، خودروسازان اروپايي سالانه ۳ ميليون خودرو در خاک آمريکا توليد مي‌کنند که معادل ۲۷ درصد توليد خودرو در ايالات متحده است و موجب ايجاد ۱۲۰ هزار فرصت شغلي براي آمريکايي‌ها در ايالت‌هاي کاروليناي جنوبي، آلاباما، مي‌سي‌سي‌پي و تِنسي شده است. البته ۵۴ درصد خودروهاي توليدي اروپا در آمريکا صادر مي‌شود. در ميان کشورهاي اروپايي آلمان با ۱۸.۶ ميليارد يورو صادرات خودرو در جايگاه نخست قرار دارد و پس از آن بريتانيا و ايتاليا به ترتيب با صادرات ۹.۶ و ۴.۶ ميليارد دلاري در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار دارند. با وجود اين که شرکت فولکس واگن و بي‌ام‌دبليو به ترتيب ۳.۸ و ۲.۱ درصد بازار خودروي آمريکا را در اختيار دارند، ادغام اخير خودروسازان بزرگ اروپا و آمريکا سهم بازار اروپا را در ايالات متحده پيچيده‌تر از گذشته کرده است. در حال حاضر شرکت ادغام شده ميان فيات ايتاليايي و کرايسلر آمريکايي سهم بازار اين شرکت را به ۱۳ درصد رسانده است. اين شرکت اخيرا با گروه پژو-سيتروئن ادغام شده است. گروه پژو-سيتروئن در سال ۲۰۱۷ طي قراردادي توليد خودروهاي اُپل و واکسهال را که در اختيار بزرگ‌ترين خودروساز آمريکا يعني جنرال موتورز بود، بر عهده گرفته بودند. همچنين خودروسازي رنوي فرانسه نيز با نيسان و ميتسوبيشي ژاپن فعلا ۸.۶ درصد بازار آمريکا را در اختيار دارند، ادغام شده است. گذشته از اين شرکت پژو فرانسه اخيرا اعلام کرده که با تدوين برنامه‌اي بلند پروازانه قصد دارد که پس از ۳۰ سال دوري بار ديگر به بازار آمريکا بازگردد. بنابراين ارتقاء جايگاه خودروسازان فرانسوي در بازار آمريکا موجب شده که اين کشور نيز فرانسه در کنار آلمان و بريتانيا به عنوان ذينفعان جدي تهديد تعرفه‌اي آمريکا عليه طرف‌هاي امضاء کننده برجام قرار گيرد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره