رنو تندر ۹۰ با پیشرانه EF7 به بازار می آید
اسب بخار/ بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسايت رسمي «ايپکو»، نمونه رنو تندر ۹۰ با پيشرانه ملي ۱٫۷ ليتري EF7 آماده شده است. در روزهاي گذشته هم مديرعامل ايران خودرو از اين محصول بازديدي را به عمل آورده است. چند ماه قبل بحث هايي توسط مديران ارشد صنايع خودروسازي مطرح شده بود که با وجود نبود رنو در بازار ايران، توليد تندر ۹۰ بدون دخالت شريک فرانسوي ادامه پيدا کند. با توجه به اينکه در سال هاي گذشته بخش هاي زيادي از خانواده L90 و B90 داخلي سازي شده اند، اين امکان وجود دارد که با افزايش عمق داخلي سازي و نصب پيشرانه جديد، رنو تندر ۹۰ و ساندرو با مشخصات متفاوت نسبت به گذشته به چرخه توليد بازگردند. بزرگترين مشکل براي توليد تندر ۹۰ و ساندرو عدم امکان خودکفايي در ساخت پيشرانه K4M است و براي همين، پيشرانه ملي EF7 براي نصب بر روي اين خودروها مدنظر گرفته شده است. حال شاهد هستيم که با کم رنگ شدن حواشي اين اتفاق، ايپکو نمونه هاي اوليه رنو تندر ۹۰ با پيشرانه EF7 را آماده کرده و احتمالا در حال پشت سر گذاشتن مراحل آزمايش هاي فني آن است. رنو تندر ۹۰ و ساندرو در حالت استاندارد به پيشرانه K4M مجهز هستند که با حجم ۱٫۶ ليتر، ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۰ نيوتن متر توليد مي نمايند. توان اين پيشرانه از طريق جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتيک و يا جعبه دنده ۵ سرعته دستي (در نمونه هاي جديد JHQ) به چرخ هاي جلو منتقل مي شود. حال ايران خودرو برنامه دارد تا با نصب پيشرانه EF7 يورو ۵ بر روي خانواده تندر ۹۰، اين خودرو را در نمونه دنده اي و با جعبه دنده سري BE به مدار توليد بازگرداند. پيشرانه EF7 مي تواند ۱۱۱ تا ۱۱۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۲ تا ۱۵۵ نيوتن متر توليد نمايد.