گرم کردن موتور ماشین در روزهای سرد کار اشتباهی است؟
نمناک/ معمولا بسياري از افراد در روزهاي سرد زمستان ، قبل از شروع به حرکت موتور اتومبيل خود را به مدت چند دقيقه روشن مي گذارند اما آيا مي دانيد که اين امر باعث کاهش عمر موتور خواهد شد ؟ مطالعات حاکي از آن است که گرم کردن موتور ماشين قبل از شروع حرکت در روزهاي زمستاني ، باعث کاهش يافتن عمر موتور شده و بازده آن را کاهش مي دهد . متخصصان مکانيک بر اين عقيده اند که بهترين راهکار براي گرم کردن موتور ماشين در روزهاي زمستاني ، رانندگي کردن با سرعت بالا است که اين امر باعث طولاني تر شدن عمر موتور ماشين و افزايش بازده آن خواهد شد . گرم کردن موتور ماشين به مدت چند دقيقه قبل از شروع حرکت آن ، به ويژه در اتومبيل هاي مدرن، باعث وارد شدن علاوه بر مصرف بيهوده سوخت ،مقدار سوخت اضافي به درون محفظه سوخت شده و با پخش شدن روغن از روي سيلندر و پيستونها به اطراف ،منجر به آسيب رسيدن به ديواه هاي سيلندر و کاهش عمر قطعات موتور خواهد شد . درست است که رانندگي کردن با ماشيني که به مدت چندين ساعت بي کار بوده و در هواي سرد قرار داشته سخت است اما استفاده از سيستم گرمايشي شيشه ها تا 30% به گرم شدن ماشين قبل از شروع به حرکت کمک مي کند . با توجه به اطلاعات ذکر شده ، ممکن است اين سوال براي شما به وجود بيايد که چرا از ديرباز اکثر مردم قبل از شروع به حرکت با اتومبيل در روزهاي سرد زمستان ، موتور را به مدت چند دقيقه روشن مي کردند ؟ اين امر به اين دليل است که اتومبيل هاي داراي سيستم سوخت رساني کاربراتور، قببل از انتقال سوخت به محفظه احتراق نيازمند گرم شدن حداقل به مدت 10 دقيقه بوده اند اما با اين وجود، از دهه 1960 فناوري اتومبيل سازي به طرز چشم گيري پيشرفت کرده و با وجود موتورهاي انژکتوري ديگر نيازي به گرم کردن موتور قبل از حرکت در روزهاي زمستان وجود نخواهد داشت . در موتورهاي انژکتوري يا سيستم سوخت رساني انژکتوري سوخت توسط يک پمپ مکانيکي يا برقي با فشار به داخل لوله هاي سوخت رساني و ريل سوخت وارد مي شود و از طريق انژکتورها که در واقع نوعي شير محسوب مي شوند به پشت سوپاپ هوا يا درون سيلندر بصورت پودر شده پاشيده مي شود و به اين ترتيب مخلوطي از هوا و سوخت براي احتراق در موتور و توليد انرژي بدست مي آيد. در هواي سرد بنزين به راحتي به بخار تبديل نمي شود و به همين دليل به اندازه کافي سوخت توليد نمي شود. بنابراين احتراق به خوبي صورت نگيرد. اما در خودروهاي انژکتوري ، موتورها به گونه اي طراحي شده اند که در زمان سرد بودن موتور، براي احتراق مناسب مقدار بيشتري سوخت وارد محفظه مي شود .در اين وضعيت گرم کردن خودرو قبل از حرکت ، موجب وارد شدن مقدار زيادي سوخت درون محفظه احتراق ميشود و بخشي از آن با رسيدن به ديواره هاي سيلندر، روغن موجود در پيستون ها را نيز در خود حل کند . اين روند کاهش تدريجي عمر موتور را در پي خواهد داشت . به جاي روشن نگه داشتن موتور قبل از حرکت ، شروع به حرکت به طور آهسته کنيد .گرماي خود موتور و رادياتور باعث مي شود تا با گرم شدن تدريجي سنسور ارسال سوخت ،ميزان تزريق سوخت به تدريج کم شود . در ابتداي حرکت نبايد فشار زيادي به موتور وارد کنيد و به سرعت خود اضافه کنيد ، با حرکت آرام به هنگام روشن شدن موتور ، همه چيز براي موتور عادي ميشود. همچنين براي اتومبيل خود از کف پوش هاي مناسب گرمايشي و عايق ضد سرما استفاده کنيد که اين امر به گرم کردن موتور ماشين کمک به سزايي خواهد کرد .