خودرو بانک/ دانگ فنگ S30! نامی که پر از ابهام است. گروه صنعتی ایران خودرو اوایل سال 95 جسته و گریخته از عرضه سدانی جدید با امکانات رفاهی بیشتر نسبت به سایر تولیدات خود خبر می‌داد. تا اینکه در زمستان همان سال خبرهای مبنی بر عرضه دانگ فنگ S30 توسط این خودروساز داخلی به گوش می‌رسید. این در حالی است که به دلیل سابقه حضور نسخه هاچ‌بک این خودرو تحت عنوان H30 کراس در خطوط تولید ایران خودرو، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که S30 باید در محدوده قیمتی 45 تا 55 میلیون تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد. اما از طرفی به دلیل آن‌که در آن زمان محصولات نسبتاً جدیدی نظیر رنو تندر پلاس اتوماتیک و دنا به خط تولید ایران خودرو اضافه شده بودند، عرضه یک سدان چینی اتوماتیک با امکانات رفاهی بیشتر می‌توانست وضعیت فروش آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد.
به همین خاطر در آن زمان تنها شاهد پلاک شدن چند نمونه محدود از این سدان بودیم که توسط مدیران شرکت در خیابان‌ها مشاهده می‌شد. با این وجود ایران خودرو، دانگ فنگ S30 را در قالب خودروهای تاکسی زردرنگ به چندین نمایشگاه خودرو آورد تا شاید بتواند در قالب همکاری مشترک با سازمان تاکسیرانی، این محصول خود را راهی بازار کند. اما گویا تاکسیرانی هم برای اضافه شدن این خودرو به ناوگان خود چندان تمایلی نداشت و به همان زوتی آریو و برلیانس H230 بسنده کرده بود.

سرانجام در پاییز سال 97 و همزمان با بروز مشکلات متعدد در صنعت خودرو کشور که به واسطه برهم خوردن برجام و آغاز دور جدید تحریم‌های بین‌المللی شکل گرفته بود، گروه صنعتی ایران خودرو بدون هیچ‌گونه مراسم معرفی و رونمایی، اقدام به فروش محدود دانگ فنگ S30 کرد. اما نکته عجیبی که در این میان به چشم می‌خورد، قیمت بسیار بالای این خودرو بود که کار را برای آن در بازار آزاد بسیار سخت می‌کرد. ایران خودرو در آن زمان قیمت 141 میلیون تومانی را برای دانگ فنگ S30 در نظر گرفته بود. این در حالی است که رقبای آن در بازار نظیر خودروهایی همچون فاو بسترن B30، برلیانس H330، پژو 207i صندوقدار، جک J4، زوتی آریو، جیلی GC6، رنو تندر پلاس اتوماتیک و… بودند که با قیمتی کمتر قابل دسترسی بودند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر نیز دانگ فنگ S30 به دلیل تیراژ بسیار پایین در تولید، همچنان خودرویی ناشناخته در بازار است که کمتر کسی برای خرید نمونه‌های موجود اقدام می‌کند. گفتنی است در حال حاضر قیمت نمونه‌های صفر کیلومتر آن در بازار حدود 160 تا 170 میلیون تومان برآورد می‌شود که باز هم در شرایط کنونی رقبای این خودرو می‌توانند گوی رقابت را از آن بربایند.

تاریخچه دانگ فنگ S30
دانگ فنگ یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در کشور چین است که سال‌ها فعالیت مشترک با پژو سیتروئن فرانسه دارد. از همین‌رو سال‌ها در زمینه مونتاژ سیتروئن الیزه در کشور چین به شریک فرانسوی خود کمک کرد. سرانجام دانگ فنگ پس از استقبال خوب مصرف‌کنندگان از محصول مشترکش با شریک فرانسوی، تصمیم به تولید محصولی مستقل با برند خود کرد. بر این اساس طراحان این شرکت ترجیح دادند تا آسان‌ترین راه ممکن را در پیش بگیرند و با بهره‌گیری از پلت‌فرم بهبود یافته PF2 استفاده کنند. شایان ذکر است که این همان پلت‌فرمی است که پژو سیتروئن در ساخت پژو 301 و سیتروئن الیزه از آن استفاده کرده است.

بر این اساس دانگ فنگ نخستین‌بار در سال 2011 اولین محصول مستقل خود را در دو نسخه سدان و هاچ‌بک با نام‌های S30 و H30 معرفی کرد. پس از آن با اعمال برخی تغییرات جزئی در ظاهر نسخه هاچ‌بک، محصولی جدید با نام H30 کراس نیز پدید آمد که در سال 2016 یا همان 1395 توانست به خطوط تولید ایران‌خودرو راه پیدا کند. چرا که ایران خودرو به واسطه همکاری مشترک با پژو و دانگ فنگ، به‌عنوان سومین حلقه تولید این خودرو شناخته می‌شد. از سوی دیگر دارا بودن زیرساخت لازم برای تولید این خودرو از دیگر مواردی بود که باعث شد H30 کراس به سرعت وارد چرخه تولید شود.

ظاهری آشنا اما ناشناخته
با توجه به اینکه S30 دقیقاً از همان پلت‌فرم به‌کار رفته در H30 کراس بهره گرفت است، دارای ابعادی مشابه و بدون تغییر از ستون A تا ستون C است. این یعنی طراحی این خودرو در این بخش دقیقاً مشابه نسخه هاچ‌بک است و بدون تغییر باقی مانده است. اما پس از ستون C شاهد اضافه شدن صندوق بار هستیم که سبب شده طول خودرو کمی نسبت به نسخه هاچ‌بک افزایش یابد. به همین خاطر چهره این خودرو ممکن است برای مصرف‌کنندگان ایرانی کمی نامتعارف به‌نظر برسد. چرا که تا پیش از این تنها نسخه هاچ‌بک آن مشاهده بود و عموم مصرف‌کنندگان از وجود نسخه سدان آن بی‌اطلاع بودند.

با این حال چهره کلی S30 از نمای جانبی طرحی گوه مانند دارد که نسبت به دیگر رقبا بسیار متفاوت است و ممکن است بسیاری با آن رابطه برقرار نکنند. همچنین حذف قطعات پلاستیکی مشکی رنگ از روی بدنه موجب شده تا با خودرویی شکیل و ساده‌تر مواجه شویم. در نمای عقب نیز با طرحی کاملاً جدید روبه‌رو هستیم که چراغ‌ها کاملاً از نو طراحی شده‌اند. از طرفی نوار کرومی متصل‌کننده چراغ‌ها به یکدیگر تاحدودی توانسته یکنواختی و سادگی را از بخش بگیرد.

فضای درون کابین بدون تغییر
با ورود به کابین دانگ فنگ S30 با فضایی کاملاً آشنا مواجه خواهید شد که پیش از این در نسخه هاچ‌بک یعنی H30 کراس مشاهده شده است. به جرات می‌توان گفت که طراحان دانگ فنگ وقت و انرژی بیشتری را صرف طراحی فضای داخلی این خودرو کرده‌اند. زیرا برخلاف ظاهر بیرونی، شاهد هماهنگی و هارمونی بیشتری در فضای درون کابین هستیم. استفاده کردن از تریم مشکی براق و ادوات کرومی در بخش‌هایی از کابین، سبب شده تا طرحی مدرن و به‌روز در این خودرو شکل بگیرد. اما تنها نکته‌ای که سبب تمایز نسخه سدان و هاچ‌بک می‌شود، پوشش چرمی تودوزی است که در نسخه سدان مورد استفاده قرار گرفته است.

از امکانات و آپشن‌های این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل نمایشگر تمام لمسی، دوربین و سنسور عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفر، بلوتوث، پخش DVD، رهیاب ماهواره‌ای، سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک و… اشاره کرد. گفتنی است در ابتدا شنیده می‌شد که S30 برخلاف H30 کراس دارای دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین است که سرانجام با انتشار کاتالوگ رسمی توسط ایران خودرو، مشخص شد که این خودرو هم از چهار کیسه هوای ایمنی برخوردار است.

مشخصات فنی پیشرانه
همان‌طور که گفته شد پلت‌فرم مشترک این خودرو با محصولات پژو و سیتروئن سبب شده تا پیشرانه به‌کار رفته در آن نیز با این محصولات مشترک باشد. از این رو پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری TU5 که برای ایرانی‌ها بسیار آشنا است، وظیفه تامین نیروی پیشرانه را در این سدان چینی برعهده دارد. این پیشرانه قادر به تولید نیرویی معادل 105 تا 110 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتون متر است. S30 نیز مانند H30 کراس از همان جعبه‌دنده اتوماتیک 4 سرعته ساخت آیسین ژاپن بهره می‌گیرد. این جعبه‌دنده نیروی تولید شده موتور را به چرخ‌های جلو هدایت می‌کند. از نکات منفی این جعبه‌دنده می‌توان به نبود تکنولوژی تیپ‌ترونیک یا تعویض دنده به‌صورت دستی اشاره کرد. در واقع این جعبه‌دنده که از تکنولوژی قدیمی‌تری برخوردار است، دارای حالت استپ‌گیت است. همچنین دارای حالت برفی، اسپرت و نگه‌داشتن دنده است.

شرایط بازار
باید گفت که شاید اگر ایران خودرو در زمانی بسیار زودتر و مناسب‌تر دانگ فنگ S30 را به بازار عرضه کرده بود، شاید یکی از خودروهای پرفروش این خودروساز لقب می‌گرفت اما حال و با گذشت چند سال از عرضه دانگ فنگ H30 کراس و همچنین قیمت نسبتاً بالا در بازار، شاید دیگر فرصت زیادی برای این سدان ناشناخته جهت عرض اندام در بازار وجود نداشته باشد.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید