زوميت/ خودروي برقي و خودران کروز اوريجين با سرمايهگذاري جنرال موتورز و هوندا توليد خواهد شد. اين خودرو در خدمات اشتراک سواري کروز جنرال موتورز استفاده ميشود و بهصورت عمومي فروخته نخواهد شد.
استارتاپ کروز (Cruise) که با سرمايهگذاري جنرال موتورز و هوندا از سال ۲۰۱۳ فعاليت ميکند، خودروي جديد اوريجين را بهنمايش گذاشت. مدل مفهومي، برقي و تمام خودران کروز اوريجين (Cruise Origin) به نمونههاي برندهاي ديگر مثل فولکس واگن سدريک (Sedric) شباهت دارد. اما برخلاف ديگر خودروهاي مفهومي و آيندهنگرانه با فناوري خودران که تنها نمايشي هستند، محصول مشترک جنرال موتورز و هوندا توليد خواهد شد.
دن امان مدير ارشد جنرال موتورز تأييد کرده است که کروز اوريجين باهدف استفاده بهعنوان خودروي داخلي شرکت توليد خواهد شد. درواقع اين خودروي برقي و جعبهاي شکل با درهاي کشويي و کابين بزرگ، ابتدا در برنامهي خدمات اشتراک سواري براي کارکنان جنرال موتورز بهخدمت گرفته ميشود و سپس به ناوگان کروز اضافه خواهد شد.
کروز اوريجين خودروي برقي و خودران است، بنابراين با حذف شدن فرمان، پدالهاي گاز و ترمز و پنل روبهروي راننده، تمام کابين دراختيار سرنشينان قرار ميگيرد. تيم طراحي دو رديف صندلي با وضعيت نشستن روبهرو براي اين خودرو درنظر گرفتهاند که کابين را بسيار جادار و راحت کرده است. باتوجه به اينکه اوريجين بهصورت عمومي فروخته نميشود و دراختيار سرويسهاي انحصاري کروز خواهد بود، اوبر و ليفت درآيندهاي نزديک بايد با بازيگري مهم و خودرويي کاملا جديد و منحصربهفرد رقابت کنند.
مشخصات فني کروز اوريجين بهطور کامل و دقيق مشخص نشده اما اين خودرو برقي است و براساس پلتفرم جديد جنرال موتور ساخته ميشود. علاوه بر اين، اوريجين از حسگرهاي چند لايه در فناوري خودران استفاده ميکند و باتوجه به گفتههاي مديران کروز و جنرال موتورز، بسيار ايمن و هوشمند است. کروز اوريجين ماژولار است و بهراحتي ميتواند ارتقا يابد؛ اين ويژگي به جنرال موتورز اجازه ميدهد که با صرفهجويي کردن در هزينهها، خودرو را به مرور زمان بهتر کند.
مديران ارشد کروز طول عمر اوريجين را بيش از يک ميليون و ۶۰۰ هزار کيلومتر اعلام کردهاند که ۶ برابر نهايت کارکرد يک خودروي متوسط بنزيني معمولي در بازار آمريکا است. بنابراين هزينهي خدمات کروز اوريجين براي مسافرها ميتواند پايينتر از سرويسهاي رقيب باشد. جزييات در مورد کرايههاي مسافرها با کروز اوريجين اعلام نشده اما مديران اين استارتاپ اشاره کردهاند که يک شهروند سان فرانسيسکو با استفاده از خدمات اشتراک سواري کروز، هر سال تا ۵٬۰۰۰ دلار در هزينههايش صرفهجويي خواهد کرد. البته اين نکته را هم بايد درنظر گرفت که استفاده و آزمايش مدلهاي تمام خودران مثل کروز اوريجين که صندلي و فرمان راننده ندارند، هنوز در تمام ايالتهاي آمريکا مجاز نيست. براي مثال حتي در ايالتهاي کاليفرنيا و نوادا هم آزمايش فناوري خودران با فهرستي از قوانين پيچيده انجام ميشود.
جنرال موتورز در سال ۲۰۱۶ و هوندا هم از سال ۲۰۱۸ در استارتاپ کروز سرمايهگذاري کردهاند. خودروساز بزرگ آمريکايي از خودروهايي توليدي فعلي مثل شورولت بولت براي توسعهي فناوري خودران کروز استفاده ميکند. تيم مهندسي کروز بهصورت مستقل از جنرال موتورز فعاليت ميکند و در سان فرانسيسکو مستقر است.
بازار