نماد آخرین خبر

لافیت X-Road؛ اولین سوپراسپرت آفرود جهان رونمایی شد

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ لافيت G-Tec X-Road نخستين خودروي استاندارد جاده‌اي دنيا محسوب مي‌شود که بدنه‌اي ۲نفره و مشابه خودروهاي سوپراسپرت دارد؛ اما براي رانندگي در مسيرهاي سخت خارج جاده طراحي شده است. بسياري از مدل‌هاي اسپرت دنيا با سيستم دو ديفرانسيل توليد مي‌شوند؛ اما مناسب طبيعت‌گردي و تردد در مسيرهاي آف‌رود نيستند. خودروهاي شاسي‌بلند با ارتفاع بدنه‌ي زياد و تجهيزات سفارشي هم، عموما پرسرعت و پرشتاب محسوب نمي‌شوند؛ ضمن اينکه طراحي مکعبي و استقامتي را به نماي اسپرت و جوان‌پسند ترجيح مي‌دهند. اين شرايط، فرصت مناسبي در اختيار مهندسان شرکت تازه‌تاسيس لافيت گذاشته است تا محصولي با ترکيب قابليت‌هاي خودروي اسپرت و شاسي‌بلندهاي آف‌رود بسازند. شايد بتوان لامبورگيني اوروس يا مرسدس AMG GLE63 را شاسي‌بلندهاي پرشتاب مناسب رانندگي در مسيرهاي خارج از جاده دانست که صدها اسب بخار قدرت را همراه چرخ‌هاي بزرگ و تجهيزات آف‌رود ارائه مي‌دهند؛ اما مسلما نمي‌توانند به خوبي لافيت G-Tec در مسيرهاي گل‌آلود حرکت کنند. اين محصول، اصلا يک شاسي‌بلند با سقف مرتفع نسبت به سطح زمين محسوب نمي‌شود. لافيت G-Tec خودرويي کوچک با پيشرانه‌ي قدرتمند خواهد بود که تا حد امکان، سبک‌وزن و آيروديناميک طراحي شده است. لافيت G-Tec فاقد سيستم دو ديفرانسيل و بسياري از امکانات رفاهي مثل نمايشگر روي داشبورد است. اين خودرو ۱۳۰۰ کيلوگرمي، فقط به صورت ديفرانسيل عقب توليد خواهد شد تا مشابه يک محصول اسپرت سنتي عمل کند. سيستم تعليق لافيت G-Tec به گونه‌اي طراحي شده است که اختلاف ارتفاع ۴۲ سانتيمتر بين چرخ‌هاي يک محور را بدون تغيير محسوس در تعادل بدنه ممکن کند. نماي کلي اين محصول، ترکيبي از يک سوپراسپرت کوچک با خودروهاي مخصوص رالي و سبک بدنه‌ي باگي (Buggy) است. آمار قدرت و گشتاور پيشرانه براي خودروهاي اسپرت، اهميت زيادي دارد و کلاس کاري آن‌ها را تعريف مي‌کند. طراحان لافيت نيز براي حضور G-Tec در کلاس سوپراسپرت‌ها، سراغ پيشرانه‌ي V۸ جنرال موتورز با نام LS۳ رفته‌اند تا نهايت قدرت ۷۲۰ اسب بخار فراهم شود. البته راننده مي‌تواند با هدف بهبود کنترل خودرو در مسيرهاي مختلف، قدرت پيشرانه را تا ۴۲۰ اسب بخار کاهش دهد. اين خودرو مجهز به جعبه‌دنده خودکار با قابليت تعويض پشت فرمان است. سرعت‌گيري صفر تا ۱۰۰ کيلومتربرساعت G-Tec هنوز مشخص نيست اما نهايت سرعت آن به ۲۳۰ کيلومتربرساعت محدود خواهد بود. شرکت خودروسازي لافيت در سال ۲۰۱۷ توسط برونو لافيت و همسرش تاسيس شد. برونو لافيت سابقه‌ي ۱۰ ساله در رانندگي مسابقات رالي و فرمول ۳ دارد. البته ژاک لافيت، پدر برونو نيز با سابقه‌ي ۹ دوره حضور در رقابت لمان ۲۴ ساعته و ۱۳ سال رانندگي فرمول يک، در تاريخ موتوراسپرت داراي سابقه است. شاسي تنها محصول تجاري و جاده‌اي لافيت توسط برند G-Tec ساخته مي‌شود. خانواده لافيت فرانسوي هستند؛ اما دفتر اصلي و کارگاه مونتاژ محصولات شرکت در لس‌آنجلس قرار دارد. برونو لافيت طي همکاري با يک شرکت اماراتي در سال ۲۰۱۵، خودرويي با نام سند ريسر (Sand Racer) طراحي کرد. با کاهش فعاليت شرکت زاروق در امارات متحده عربي، حالا برونو لافيت برند و مجموعه‌ي اختصاصي خود را به امريکا منتقل کرده است و نخستين محصول را با نام G-Tec X-Road پيش‌فروش مي‌کند. برنامه‌ي توليد لافيت براي محصول خود، محدود به ۳۰ دستگاه با آستانه قيمت ۴۶۵ هزار دلار خواهد بود. عرضه‌ي نسخه‌ي نهايي X-Road اواخر سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد. اين خودرو قرار است در آينده با پيشرانه‌ي تمام‌برقي نيز توليد ‌شود و حدود ۵۴۵ هزار دلار قيمت داشته باشد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره