باشگاه خبرنگاران/ پس از افشاي تصاوير مختلف، سرانجام جنسيس تصميم گرفته رسماً تصاوير و اطلاعاتي از اولين کراساوور خود يعني GV۸۰ منتشر کند. به لطف تصاوير فراواني که طي چند ماه اخير افشا شدند، طراحي ظاهري GV۸۰ که از طريق تلاش مشترک استوديوهاي طراحي جنسيس در کرهٔ جنوبي، آلمان و ايالاتمتحده شکل گرفته، چندان براي ما ناشناخته نيست.
علاوه بر اين، پيشنمايش اين کراساوور لوکس نيز با رونمايي از کانسپت GV۸۰ در نمايشگاه نيويورک ۲۰۱۷ ارائه شده بود. GV۸۰ در بيرون خودرويي اسپرت و پيچيده به نظر ميرسد، ولي جلوپنجرهٔ باريکتر و شيکتر نسخهٔ کانسپت را ميتوان زيباتر از اين جلوپنجرهٔ پنجضلعي عظيم خودروي توليدي دانست. در طرفين اين جلوپنجره هم چراغهاي جلوي چهارتايي قرار گرفتهاند که مشابه آنها را در نسخهٔ فيسليفت شدهٔ سدان G۹۰ هم ديدهايم و در حال تبديل شدن به امضاي طراحي جديدي براي جنسيس است.
در داخل، برند لوکس هيونداي بدون شلوغ کردن بيشازاندازهٔ داشبورد با دکمهها، رويکردي سادهگرايانه را دنبال کرده است. به همين دليل، در کابين GV۸۰ استفاده از دکمههاي فيزيکي به حداقل رسيده و بجاي آن يک نمايشگر لمسي جديد براي کنترل سيستم تهويه و يک صفحهنمايش لمسي بزرگ و مستقل براي سيستم اطلاعاتي-سرگرمي در نظر گرفته شده است.
در تصوير رسمي کابين GV۸۰، صفحه آمپر ديجيتالي هم به چشم ميخورد، اما در تصاويري قبلي صفحه آمپر آنالوگ نيز ديده شده بود که البته احتمالاً فقط در بازار داخلي کره ارائه ميشود. ديگر عناصر داخلي قابلتوجه اين ماشين نيز شامل دريچههاي تهويهٔ باريک که تقريباً در کل داشبورد کشيده شده، غربيلک فرمان دو پره و فقدان انتخابگر دندهٔ سنتي ميشود، زيرا جنسيس مثل جگوار-لندروور، از يک انتخابگر الکترونيکي دوار جواهر مانند استفاده کرده است. به گفتهٔ جنسيس، اين کراساوور در نسخههاي دو رديفه و سه رديفه عرضه خواهد شد.
GV۸۰ مثل برادران سدان خود روي يک پلتفرم ديفرانسيل عقب ساخته شده که منحصر به برند جنسيس بوده و سامانهٔ چهارچرخ محرک هم براي آن قابل سفارش است. هرچند فعلاً بهطور رسمي هيچ پيشرانهاي براي اين کراساوور لوکس اعلام نشده است، اما اطلاعاتي که از کرهٔ جنوبي منتشر شدهاند به ارائهٔ سه پيشرانهٔ مختلف در بازار داخلي آن کشور اشاره داشتهاند.
GV۸۰ در ابتدا با يک پيشرانهٔ ۳ ليتري V۶ توربوديزل با ۲۷۴ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نيوتن متر گشتاور به بازار عرضه ميشود که به همراه يک گيربکس هشت سرعتهٔ اتوماتيک، خودرو را ظرف ۶.۸ ثانيه از صفر به سرعت صد کيلومتر بر ساعت ميرساند.
چند هفته بعد، يک موتور ۲.۵ ليتري چهار سيلندر توربو با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۲ نيوتن متر گشتاور هم به موتور ديزلي اضافه خواهد شد. GV۸۰ با اين موتور ظرف ۶.۹ ثانيه از صفر به سرعت صد کيلومتر بر ساعت ميرسد. در صدر ليست پيشرانههاي اين ماشين نيز يک موتور ۳.۵ ليتري V۶ توربوشارژ با ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نيوتن متر گشتاور قرار ميگيرد که زمان لازم براي رسيدن به سرعت صد کيلومتر بر ساعت را به ۵.۷ ثانيه کاهش ميدهد.
بهاحتمالزياد هردو موتور بنزيني GV۸۰ در بازار ايالاتمتحده ارائه خواهند شد. به گفتهٔ جنسيس، فروش اين کراساوور لوکس در ماه ژانويه در بازار داخلي کره آغاز شده و طي سال ۲۰۲۰ راهي بازارهاي جهاني خواهد شد. انتظار ميرود GV۸۰ در ماه آوريل در نمايشگاه نيويورک براي آمريکاييها رسماً رونمايي شده و چند ماه بعد به بازار عرضه گردد تا با خودروهايي مثل مرسدس بنز GLE، بامو X۵ و لينکلن اوياتور به رقابت بپردازد.
بازار