عشق طراحان، کابوس مهندسان
سايپا نيوز/ هيونداي جنسيس GV80 اولين محصولي است که يک خودروساز چرخ هايش را در خود کارخانه 22 اينچي توليد مي کند و ديگر لازم نيست خريدار مشتاق آن را در تيونينگ ها و فروشگاه هاي بيروني تغيير دهد. به طور طبيعي طراحان عاشق اين هستند که بزرگترين رينگ و لاستيک را براي يک خودرو در نظر بگيرند اما هر چقدر اين شعاع بزرگتر مي شود، کار مهندسان دشوارتر مي شود. آلبرت بيرمان، مدير عامل و رئيس تحقيقات و نوآوري گروه خودروسازي هيوندايي موتور در يک کنفرانس مطبوعاتي هنگام رونمايي رسمي از GV80 در شهر سئول به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ داد. وي وقتي مي خواست به تعدد معضلات و چالش ها طراحي چرخ ها با شعاع بزرگتر پاسخ بدهد به شوخي گفت: «چه قدر وقت داريد؟» بيرمان در يک شوخي ديگر با خبرنگاران گفت: «با اين همه چاله چوله و اين هم سرعت گير که در مسير خودروها هست، فکرش را بکنيد که بخواهيد خودرويي با رينگ و لاستيک بزرگ هم به بازار عرضه کنيد.» مهمترين چالش مهندسان در طراحي رينگ و لاستيک بزرگ براي خودروها «جرم منقبض نشده» يا unsprung mass يا به بيان ساده تر، وزني است که کمک فنرها پشتيباني نمي کنند. با توجه به قطعات متعدد ترمز، سيستم تعليق، هاب ها و چرخ ها و غيره، براي مهندسان محاسبه اين چالش ها آسان نيست. رينگ و لاستيک هر چقدر بزرگتر مي شود، از لذت رانندگي و راحتي سرنشينان هم کم مي کند، به عبارتي ديگر چرخ هاي بزرگتر فقط زيباترند، راحت تر و مهندسي تر نيستند. هر چقدر شعاع چرخ ها بيشتر مي شود، به طور طبيعي رينگ و لاستيک سنگين تر مي شود، به همان اندازه کنترل حرکت آنها هم دشوارتر مي شود. ممکن است يک مهندس پيشنهاد بدهد که براي نرم تر شدن و بهتر شدن وضعيت رانندگي، کمي سيستم تعليق را نرم تر در نظر بگيريم تا جبران سفتي حاصل از بزرگي چرخ ها باشد. در آن صورت به هندلينگ لطمه وارد مي کند. با زياد شدن يکي از اين پارامترها، يک پارامتر ديگر تغيير مي کند که بايد آن را هم در نظر گرفت. براي رسيدن به يک تعادل منطقي، با صراحت مي توان گفت که هر چيزي يک آستانه تحملي دارد و افزايش اينچ رينگ و لاستيک، اين تعادل را به هم مي زند. وقتي با رينگ و لاستيک بزرگتر رانندگي مي کنيد، جرم زيادي را زير پاهاي خود حس مي کنيد و اين احساس هنگامي شديدتر مي شود که از يک سرعت گير رد مي شويد يا به چاله مي افتيد. هنگام تعيين استاندارد براي شعاع چرخ هاي خودرو در کشورهاي مختلف به دليل سطوح جاده اي مختلف بايد شاسي خودرو را هم در نظر گرفت. برخي از کشورها جاده هاي کوهستاني بيشتر دارند. برخي از کشورها تمام جاده هايشان آسفالت نيست و بخش هايي از مسير خاکي مي شود. نکته آخر اين که هر چقدر شعاع اين چرخ ها (رينگ و لاستيک) بزرگتر در نظر گرفته ميشود، دست و بال مهندسان در به کارگيري سيستم هاي تعليق متنوع مثل سيستم تعليق هوا، دمپرهاي مغناطيسي و از اين قبيل موارد تنگ تر مي شود.