وعده بیسرانجام وزارت صنعت برای تکمیل خودروهای ناقص
فارس/ با گذشت 5 ماه از آخرين موعد تکميل خودروهاي ناقص کف کارخانه که قبلاً توسط مسؤولان وزارت صنعت اعلام شده بود، همچنان شاهد دپوي خودروهاي ناقص در پارکينگ خودروسازان و انتظار خريداران براي تحويل خودرو هستيم. در حالي که مسئولان وزارت صنعت تير امسال وعده داده بودند که خودروهاي ناقص کف کارخانههاي خودروسازي حداکثر تا يک ماه و نيم يعني تا شهريورماه تکميل شوند، اين اتفاق هنوز عملياتي نشده و همچنان شاهد وجود خودروهاي ناقص در کف کارخانه هستيم. طبق جديدترين آمار مربوط به خودروهاي ناقص دپو شده کف کارخانههاي خودروساز، به گفته محمد شهپري، عضو هيأت مديره انجمن قطعهسازان، در حال حاضر تعداد خودروهاي کف سايپا به صفر رسيده و خودروهاي کف ايران خودرو نيز حدود 15 هزار دستگاه است. به اين ترتيب همچنان در کف کارخانه، خودروي ناقص و دپو شده وجود دارد و وعده وزير صنعت براي تکميل اين خودروها عملي نشده است. اوايل امسال اعلام شد که توليد حدود 180 هزار خودرو در ماههاي گذشته توسط ايران خودرو و سايپا معطل چند قطعه است و در کف کارخانه رسوب کردهاند. اين اتفاق باعث شد تا تأخير زيادي در تحويل خودرو به مشتريان اتفاق بيفتد و همين امر نارضايتي خريداران را به همراه داشت. در اين راستا جلسات مختلفي براي تکميل خودروهاي ناقص توسط مسئولان وزارت صنعت و مديران خودروساز برگزار و قرار شد قطعات ناقصي از طرق مختلف به ويژه توليد داخل تأمين شوند به طوري که به گفته مقيمي، معاون وقت وزير صنعت خودروهاي ناقص طي يک ماه و نيم يعني نهايتاً تا ابتداي شهريور ماه تکميل شوند. مقيمي گفته بود: بخشي از قطعات کسري از داخل و بخشي نيز از طريق واردات تأمين خواهد شد و اين خودروها وارد بازار ميشوند. هم اکنون نيز برنامه خودروسازان طوري تنظيم شده که خودروهاي توليدي روز در همان زمان توليد تبديل به خودروي تحويلي شوند و ديگر هيچ خودرويي در کف کارخانهها انباشت نخواهد شد. در نهايت، وعده مقيمي عملي نشد و حالا هم که معاون وزير خود به عنوان مدير عامل ايران خودرو منصوب شده همچنان رسوب خودروهاي ناقص در اين کارخانه ادامه دارد. رضا رحماني، وزير صنعت نيز اوايل شهريور گفته بود: تعدادي از خودروسازان که قطعاتشان وارداتي بوده، اکنون با مشکل در توليد و عمل به تعهداتشان روبرو شده اند، اما سازمان حمايت پيگير مشکلاتشان است و واردات قطعات مورد نياز آنها در اولويت قرار دارد. وي گفته بود: تعهدات اين خودروسازان که معوق مانده بيش از صد هزار دستگاه است و اکنون برخي قطعاتشان تامين شده، بخشي ديگر ال. سي. مربوطه گشايش يافته و ارز هم به طرف خارجي منتقل شده، اما به دليل تحريم ها قطعات به ايران نرسيده است. * داخلي سازي و رشد توليد، قيمت خودرو را کاهش نداد برگزاري ميز داخليسازي در صنعت خودرو از جمله اقداماتي بود که توسط وزارت صنعت برگزار شد تا علاوه بر تأمين قطعات ناقصي خودروهاي توليدي، عاملي براي کاهش قيمت تمام شده خودرو باشد. در همين خصوص، رضا رحماني، وزير صنعت پيشتر وعده داده بود که با افزايش توليد و عرضه خودرو، شاهد کاهش قيمت خودروها خواهيم بود. وي گفته بود: با داخليسازي ۳ قطعه ميز اول ۲۰ هزار خودرو از کف پارکينگ خارج و تحويل مردم شده است که اين رقم قابل توجه است. مهدي صادقي نيارکي، سرپرست معاونت امور صنايع وزارت صنعت نيز در اين مورد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که پرسيد برگزاري ميزهاي تعميق ساخت داخل در صنعت خودرو و امضاي تفاهمنامههاي داخليسازي قطعات، چه آثار ملموسي براي مردم دارد و آيا باعث کاهش قيمت خودرو ميشود؟ گفته بود: نتيجه اين اتفاقات، افزايش اشتغال براي مردم است علاوه بر اين، کاهش وابستگي به واردات و افزايش عمق ساخت داخل نيز ايجاد خواهد شد. به گفته وي، وقتي داخليسازي افزايش يابد شاهد کاهش ارزبري خودرو خواهيم بود و در نتيجه هزينهاي براي خريد دانش فني پرداخت نخواهد شد. اين مسأله باعث پايين آمدن قيمت خودرو خواهد شد. به اين ترتيب بر اساس صحبتهاي چند ماه پيش وزير صنعت مبني بر داخليسازي 3 قطعه خودرو و با توجه به اينکه قطعاً طي ماههاي اخير نيز داخليسازي بخش ديگري از قطعات صورت گرفته، انتظار مي رود که اين موارد باعث کاهش قيمت تمام شده توليد خودرو و در نتيجه پايين آمدن قيمت کارخانهاي خودروها شود اما تاکنون شاهد کاهش قيمت خودرو در شرکتهاي خودروساز نبودهايم و اين وعده مسئولان وزارت صنعت نيز به سرانجام نرسيده است. از سويي، با استناد به صحبت مسئولان وزارت صنعت و همچنين طبق آمار فعالان صنعت خودرو، تيراژ توليد خودروهاي داخلي نيز روندي افزايشي داشته است به طوري که به گفته شهپري عضو هيأت مديره انجمن قطعهسازان، در حال حاضر توليد روزانه سايپا حدود 2 هزار دستگاه و در ايران خودرو بيش از 2 هزار دستگاه است. اين رشد تيراژ توليد در حالي اتفاق افتاده که برخلاف صحبت وزير صنعت، عاملي براي کاهش قيمت کارخانهاي خودروها نبوده است.