مدیرعامل فولکس واگن: دوران خودروسازهای سنتی تمام شده است
زوميت/ هربرت ديس، مديرعامل ۶۱ سالهي فولکس واگن، معتقد است براي رسيدن به موفقيت جهاني درکنار سرمايهگذاري بر فناوريهاي جديد، بايد هزينههاي توليد را کاهش داد. شايد اين جمله کليشهاي باشد؛ اما صنعت خودروسازي بهسرعت در حال تغيير است. اين روزها، فورد توليد موستانگ برقي توليد ميکند؛ جنرال موتورز هامر (Hummer) را در قالب برندي جديد و توليدکنندهي خودروهاي الکتريکي احيا خواهد کرد و حتي گوگل هم پروژهاي براي عرضهي خودروي خودران دارد. با نگاهي به اين وضعيت، هربرت ديس، مديرعامل فولس واگن، با بررسي شرايط فعلي و آيندهي خودروسازي، صحبتهاي جالبي کرده است. ديس که از سال ۲۰۱۸ بر صندلي رياست گروه بزرگ فولکس واگن نشسته، اعتقاد دارد آغاز دوران جديدي پيشروي خودروسازان است. طبق گفتههاي مديرعامل ۶۱ سالهي بزرگترين گروه خودروسازي اروپا، اگر فولکس واگن بهسرعت با شرايط جديد وفق پيدا نکند، سرنوشتي مثل نوکيا در انتظارش خواهد بود که از اپل شکست خورد. فولکس واگن قصد دارد ارزش بازارش را از حدود ۹۱ ميليارد يورو (حدود ۱۰۱ ميليارد دلار) به ۲۰۰ ميليارد يورو (حدود ۲۲۲ ميليارد دلار) برساند. براي اين منظور، آلمانيها بايد هزينهها و پيچيدگيهاي فرايند توليد محصولات را کمتر و درعينحال، روي فناوريهاي نوين مثل خودروهاي متصل سرمايهگذاري کنند. بسياري از شرکتهاي خودروسازي براي بهروزماندن و رقابت در ميدان ناشناختهي خودروهاي خودران، سرمايهگذاري بيشتري در واحد تحقيق و توسعه کردهاند. افزونبراين، هرسال قوانين جديد آلايندگي و مصرف سوخت اجرايي ميشود که توليدکنندگان بايد در طراحي و توسعهي پيشرانههاي کارآمدتر و محصولات پاکتر، هزينهي بيشتري پرداخت کنند. ديس در جلسهاي با حضور مديران ارشد فولکس واگن گفت:سؤال بزرگ اين است: به اندازهي کافي سريع هستيم؟ اگر با همين سرعت ادامه دهيم، شرايط بسيار سخت خواهد بود. دوران خودروسازهاي سنتي تمام شده است. فولکس واگن تلاش ميکند از دوران خودروسازي قديمي فاصله بگيرد و محصولات خودران و متصل به بازار عرضه کند. رسيدن به اين هدف، نيازمند کاهش هزينهها و افزايش کارايي است. بزرگترين خودروسازان جهان هرروز با رقباي جديدي از سيليکونولي روبهرو ميشوند که ويژگي مثبتشان فناوري و سيستمهاي آيندهنگرانه است. آلمانيها علاوهبر پيشرفت در بخش نرمافزاري و الکترونيکي، بايد محصولات جذاب برقي و باتري توليد کنند. ديس با اشاره به مشکل خودروسازي و سودآوري درکنار قوانين سختگيرانهي آلايندگي اروپا گفت:بهطور خلاصه، احتمالا شرايط فعلي سختترين مسئلهاي است که فولکس واگن تا بهحال با آن روبهرو شده است. براساس گفتههاي ديس، فولکس واگن براي اينکه در صدر خودروسازي جهان باقي بماند، سرمايهگذاري روي تحقيق و توسعهي مربوط به فناوريهاي پيل سوختي را کاهش خواهد داد. مديرعامل فولکس واگن معتقد است خودروهاي پيل سوختي حداقل در دههي پيش رو نميتوانند با مدلهاي برقي رقابت همهجانبه داشته باشند. کاهش هزينهها در خدمات مويا (MOIA) اين شرکت هم اعمال خواهد شد. هدف ديگر اين برند باسابقه تمرکز بيشتر بر سودآوري و فاصلهگرفتن از رويکرد توليد حداکثر ظرفيت است. ديس با اشاره به سودآوري بيشتر گفت:براي مثال، بنتلي و توليد ۱۰ هزار خودرو را درنظر بگيريد. اگر حاشيهي سود بيشتر از صفر داشتيم، خيلي شرايط بهتر ميشد. صادقانه بگويم ترجيح ميدادم توليد اين برند پنجهزار دستگاه خودرو با حاشيهي سود بيش از ۲۰ درصد ميشد. کاهش هزينهها و افزايش کارايي هميشه يکي از بزرگترين اهداف خودروسازهاي آلمان بوده است. فولکس واگن و فورد سال گذشته با همين هدف قرارداد همکاري امضا کردند. همچنين فولکس واگن در اوايل سال ۲۰۲۰، اولين خودرو برقياش از سري ID را عرضه ميکند که برپايهي پلتفرم جديد MEB ساخته شده است. پس از بحران مالي در سال ۲۰۰۸، دههي ۲۰۱۰ براي خودروسازي آرام، اما با حالت آمادهباش سپري شد. همانطورکه در اوايل دهه ديديم، بزرگترين شرکتها هم ميتوانند خيلي زود ورشکسته شوند؛ پس بايد ديد در دههي ۲۰۲۰ با تمرکز بر خودروهاي خودران و برقي، توليدکنندگان کوچک و بزرگ چه سرنوشتي خواهند داشت.