مشخصات فنی پورشه ماکان GTS جدید
باشگاه خبرنگاران/ پورشه، اما به مدلهاي پايه ماکان اکتفا نکرد و بر تعداد اعضاي خانواده افزود، و حالا با جديدترين نسخه از اسپورتترين مدل ماکان يعني GTS ديدار ميکنيم. از حدود ۶ سال پيش تاکنون، ماکان موفقيت عظيمي را براي پورشه به ارمغان آورده است. ليست انتظار خريد براي اين خودرو در زمان عرضه حتي به بيش از يک سال هم ميرسيد، زيرا مالکان چيزهايي را ارائه کرده بود که هيچ شاسيبلند ميان سايز ديگر نداشت. فضاي بار و کابين مناسب به همراه ديناميک سواري بسيار عالي و موقعيت راننده مشابه خودروهاي اسپورت. پورشه، اما به مدلهاي پايه ماکان اکتفا نکرد و بر تعداد اعضاي خانواده افزود. ماکان که پرفروشترين خودروي اين خودروساز محسوب ميشود سال پيش فيس ليفت شد و حالا با جديدترين نسخه از اسپورتترين مدل ماکان يعني GTS ديدار ميکنيم. اين خودرو قدرت يا گشتاور ماکان توربو را ندارد، اما بنا به گفته پورشه، پيشرانه ۶ سيلندر ۲.۹ ليتري توئين توربوي GTS باعث شده اين خودرو اسپورتترين ماکان بازار باشد. ارتفاع اين خودرو ۱۵ ميليمتر پايينتر از ديگر نسخهها از جمله توربو بوده و البته از نظر بصري هم برونگراترين عضو خانواده محسوب ميشود.مشخصات فني پورشه ماکان GTS جديد تريم مشکيرنگ در جايجاي بدنه و کابين بکار رفته و برخي قطعات از نوع براق و برخي از نوع مات هستند. اين عناصر مشکي در دماغه، چراغهاي عقب و داشبورد ديده ميشوند. ماکان GTS از رينگهاي ۲۰ اينچي استاندارد استفاده ميکند و طراحي رينگها دقيقاً مشابه مدل ۷۱۸ اسپايدر است. شاسي و سيستم تعليق نيز بهروزرسانيهايي براي پاسخ بيشتر و گيراتر داشتهاند و در جلو و عقب از فنرهاي سفتتر استفاده شده است. کاليپرهاي ترمز قرمزرنگ نيز عملکرد قويتري نسبت به ترمز ساير نسخههاي ماکان به نمايش ميگذارند. پيشرانه ۶ سيلندر ۲.۹ ليتري توئين توربوي اين شاسيبلند آلماني اساساً همان پيشرانه مدل پيشين است که قدرت ۳۷۵ اسب بخاري و گشتاور ۵۲۰ نيوتون متري را با پاسخ تيزتر پدال گاز همراه ميکند. اين نيروگاه باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتر در ساعت ۴.۷ ثانيهاي و حداکثر سرعت ۲۶۰ کيلومتر در ساعتي ميشود؛ و به ياد داشته باشيد که اين عملکرد را يک شاسيبلند نزديک به دو تني ثبت ميکند. همکار پيشرانه همان گيربکس ۷ سرعته PDK قبلي است، اما نرمافزار آن براي تعويضهاي سريعتر در حالتهاي اسپورت بازنگري شده است؛ و در جاده است که نميتوان تحت تأثير تواناييهاي گسترده ماکان GTS قرار نگرفت. وقتي حالت نرمال رانندگي را از طريق دکمه روي فرمان انتخاب کنيد شاهد سواري خونسرد، اما قدرتمند خودرو خواهيد بود و صداي چنداني هم از لاستيکها يا سيستم تعليق به کابين راه نخواهد يافت. وقتي حالت اسپورت را انتخاب کنيد همهچيز رنگ عوض ميکند، اما پايداري خودرو همچنان قدرتمند باقي ميماند؛ اما زماني که حالت اسپورت پلاس را انتخاب کنيد پدال گاز، گيربکس و… پاسخ تيزتري ميدهند و صداي اگزوز هم بهطور قابلتوجهي تغيير ميکند و در زمان شتاب گيري طنين بيشتري دارد. با اين وجود هم سواري خودرو بهطور جذابي سفت ميشود، ولي هندلينگ و فرمان خودرو در سطح بالايي از لذت و اسپورت بودن قرار دارند. احتمالاً احساسبرانگيزترين ويژگي ماکان GTS به فرمان پذيري و توقف آن مربوط ميشود که براي خودرويي با چنين جثهاي عالي است. قطعاً ماکان GTS در بالاترين رده کلاس خود قرار داشته و با توجه به اينکه پورشه طراحي و کيفيت کابين را ارتقا داده بنابراين فضايي لوکس و سطح بالا را شاهد هستيم. حتي اگر طرفدار شاسي بلندهاي اسپورت هم نباشيد ماکان GTS را دوست خواهيد داشت. پورشه تکنولوژي اين خودرو را نيز ارتقا داده و هماکنون اپل کارپلي کاملاً در سيستم ارتباطي خودرو ادغام شده است. اين خودرو از صفحهنمايش ۱۰.۹ اينچي سود برده و به دستيار ترافيک سفارشي مجهز است که کاربردهاي زيادي در ترافيک دارد. اگر شما خواهان يک شاسيبلند اسپورت هستيد که از تکنولوژي مدرن و تواناييهاي عالي برخوردار باشد بهتر است جايي نرويد. اگرچه رقباي سرشناسي همچون آلفارومئو استلويو کوادروفوليو و مرسدس-اي ام جي GLC ۶۳ S وجود دارند، اما ماکان GTS دنياي ديگري دارد. اگر شاسي بلندهاي اسپورت را دوست داريد بنابراين به سختي خواهيد توانست چشم روي ماکان GTS جديد ببنديد. اين خودرو ظاهر جذابي داشته و به لطف پيشرانه ۶ سيلندر ۳۷۵ اسبي خود قويتر از هر زمان ديگري است. پورشه ديناميک شاسي و کابين را نيز کاملاً ارتقا داده است؛ و با قيمت ۵۸۸۱۶ پوندي، به نظر ميرسد ماکان GTS ارزش بالايي دارد. واقعاً تحت تأثير اين خودرو قرار گرفتهايم.