تولید خودرو کاهش می یابد؟
تسنيم/ عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: هر چند توليد کنندگان تاير حق دارند مطالبات خود را پيگيري کنند اما، ميزان نقدينگي در بخش توليد نيز کاهش يافته است و در شرايط فعلي بايد طوري حرکت کنيم که مانعي براي توليد پيش نيايد. صنعت تاير به عنوان يکي از اعضاي زنجيره تامين صنعت خودرو از جمله صنايعي بوده که با وجود همه مشکلات همچنان قادر به دريافت ارز نيمايي بوده و توانسته مواد اوليه مورد نياز خود را با ارز ارزان تري نسبت به ساير صنايع تامين کند اما با اين حال اين روزها حاشيه هاي اين صنعت به شدت افزايش يافته است. اين روند از جايي شروع شد که اختلاف قيمت تاير پرايد با بازار به بيش از دو برابر و پژو 405 و سمند نيز به حدود يک و نيم برابر رسيد و مانند هميشه واسطه گري و دلالي در اين بازار رونق گرفت. توليدکنندگان تاير اين روند را کمبود توليد به دليل مواد اوليه عنوان کردند اين در حاليست که پيش از اين فعالان صنعت تاير طي مذاکراتي با وزير صنعت خواستار ممنوعيت واردات تاير با هدف حمايت از توليد شده و عنوان کردند که اين صنعت قادر به تامين نياز بازار و همچنين خودروسازان خواهد بود. حال با گذشت بيش از يک سال و نيم از زمان ممنوعيت واردات تاير سواري ( 31 تيرماه 97) تايرسازان نه تنها نسبت به افزايش تيراژ توليد خود اقدام نکرده اند بلکه حالا با حرکت بازار اين محصول به سمت انحصاري شدن ، نسبت به محدود کردن عرضه به خودروسازان اقدام کرده و با در اختيار قرار ندادن تايرهاي مورد نياز خودروسازان به بهانه پرداخت مطالبات قبلي، چالشي جدي براي خودروسازان ايجاد کرده اند. تايرسازان در حالي از نبود نقدينگي در چرخه توليد خود گلايه مند هستند که همزمان با ممنوعيت واردات تاير سواري، بر اين موضوع تاکيد داشتند که هم اکنون با 80 درصد ظرفيت خود مشغول فعاليت بوده و با ممنوعيت واردات به طور قطع ظرفيت افزايش يافته و هيچ مشکلي در تامين تاير خودروسازان و همچنين نياز بازار به وجود نخواهد آمد. يک سال از ممنوعيت واردات تاير نگذشته بود که انجمن واردکنندگان تاير هشدارهاي لازم مبني بر کمبود تاير در بازار را اعلام و تاکيد کرد که نياز بازار و همچنين خودروسازان تاکنون از موجودي انبار تامين شده و به طور قطع تايرسازان توان تامين اين حجم از نياز را ندارند. حال با گذشت اين مدت زمان، تعدادي از تايرسازان بزرگ عنوان مي کنند که تا زمان دريافت مطالبات قبلي خود از خودروسازان، محصول جديدي به خودروسازان ارايه نخواهند کرد اين در حاليست که هم اکنون خودروسازان بزرگ کشور هرکدام با ثبت رکورد توليد روزانه بيش از 2هزار دستگاه خودرو در تلاش براي انجام تعهدات باقي مانده و افزايش عرضه با هدف بازگشت آرامش به بازار هستند و روند موجود، امکان کاهش توليد خودرو در ماه هاي پاياني سال و افزايش التهابات بازار را افزايش مي دهد. فريدون احمدي عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص گفت: بزرگترين عامل فساد ارز دولتي است که توليدکنندگان دريافت مي کنند. ارز با نرخ دولتي نبايد به تاير سازان و توليدکنندگان ارائه شود به اين علت که اين عامل خود سبب ايجاد رانت و فساد در اين صنعت و بازار تاير شده است. وي در ادامه ضمن اشاره به عدم رقابتي بودن بازار تاير ايران گفت: اگر بازار رقابتي باشد، بدون شک چنين مشکلاتي نخواهيم داشت. هر چند توليد کنندگان تاير حق دارند مطالبات خود را پيگيري کنند اما، ميزان نقدينگي در بخش توليد نيز کاهش يافته است و در شرايط فعلي بايد طوري حرکت کنيم که مانعي براي توليد پيش نيايد.