دنیای خودرو/ تحلیل‌ گران موسسه «S&P» با بررسی وضعیت کنونی چین پیش‌ بینی کرده‌اند تا زمان کاهش چشمگیر اپیدمی مشتریان به‌ نمایشگاه‌ های خودرو باز نخواهند گشت
درماه‌ های اخیر نگرانی‌ های زیادی درباره‌ وضعیت خودروسازان چینی وجود داشت؛ اما واقعیت این است که شرکت‌ هایی که در این کشور به‌ فروش خودرو مشغولند، حتی وضعیت بدتری دارند. پیش‌تر امیدواری‌ هایی در خصوص بهبود وضعیت بازار چین در سال ۲۰۲۰ وجود داشت؛ اما با پیدا شدن سروکله‌ ویروس کرونا، آن هم درست در زمانی که به‌ خاطر تعطیلات سال نو در چین دوران رونق به‌ شمار می‌رود، همه امیدهای قبلی نقش برآب شد.

درمان بازار بیمار
با بروز مشکلات جدی در میان زنجیره‌ تامین و سایر بخش‌های تولید و فروش درحال‌ حاضر تنها این امیدواری وجود دارد که دولت چین فکری برای حمایت از بازار نیمه‌ جان خودرو کند.
به‌باور کارشناسان، دولت چین باید با معرفی مشوق‌ های مالی و سایر اقدامات تشویقی خریداران چینی را به‌خرید خودروهای جدید ترغیب کند.

در حال‌ حاضر مقامات رسمی در شهر فوشان واقع در استان گوآنگ‌ دونگ یارانه‌ ای دو تا پنج‌ هزار یوآنی (معادل ۲۸۶ تا ۷۱۵ دلار) را برای خرید هرخودرو جدید در نظر گرفته‌اند. با شیوع بیماری مسری درچین، حالا بسیاری از خانوارهای چینی به‌ این نتیجه رسیده‌ اند که داشتن وسیله‌ نقلیه ایمن‌ تر از استفاده از وسایط نقلیه عمومی و خدمات اشتراکی است.

بعد از چند هفته تعطیلی و خلوتی خیابان‌ ها در شهرهای مختلف، بار دیگر نشانه‌ هایی از بیشتر شدن ترددها درسطح خیابان‌ها مشاهده می‌شود و همین بسیاری را به‌ رشد فروش خودرو امیدوار کرده است.
هرچند برخی دیگر معتقدند شاید دولت چین بتواند برای خرید خودرو پول دراختیار مشتریان قرار دهد؛ اما قطعا نمی‌تواند به‌ زور آن‌ ها را به نمایندگی‌ های فروش بکشاند.

درحال‌حاضر مشتریان چینی حاضر نیستند پا به شوروم‌ ها بگذارند و چرم صندلی‌ هایی را لمس کنند که ممکن است قبل از آن‌ها توسط افرادی مبتلا به کووید۱۹ لمس شده باشد.

در واکنش به‌ همین نگرانی‌ ها و احتیاط زیاد مشتریان، برخی خودروسازان و فروشندگان چینی، تاکید بیشتری را روی خدمات خرید آنلاین و تحویل خودرو درخانه‌ها گذاشته‌ اند. هرچند به‌ باور بسیاری این شیوه‌ ها چندان نمی‌ تواند موثر باشد؛ چرا که درآخر نهایی شدن خرید خودرو به‌ حضور خریدار در شوروم و امضای قرارداد احتیاج دارد.

خودروسازی در مرکز سیبل
در حال‌ حاضر بیش از ۶۰ میلیون‌نفر در چین در قرنطینه زندگی می‌کنند و درشهرهای بزرگ چین هزاران نفر به‌ این بیماری همه‌ گیر مبتلا شده‌اند.
تحلیل‌گران موسسه «S&P» با بررسی این وضعیت پیش‌ بینی کرده‌اند تا زمان کاهش چشمگیر اپیدمی، مشتریان به‌ نمایشگاه‌ های خودرو بازنخواهند گشت. تمدید شدن تعطیلی کارخانه‌ های خودروسازی باعث شده صنعت‌ خودرو نتواند به‌راحتی از رکودی که دامن‌ گیرش شده است، رها شود.
براساس گزارش «S&P» نتیجه این تعطیلی‌ ها کاهش ۱۵ درصدی تولید خودرو در سه‌ ماهه نخست سال جاری میلادی خواهد بود.

صنعت‌خودرو بیشتر از سایر صنایع درچین از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده؛ زیرا این شیوع مرگبار از یکی از شهرهای خودرویی این کشور آغاز شده است.
جنرال‌موتورز، نیسان، رنو، هوندا و PSA همگی در ووهان صاحب کارخانه‌هایی هستند که از اواخر ژانویه به‌حالت تعطیلی درآمده‌اند. ووهان و بخشی از استان هوبی درمجموع مسئولیت ۹ درصد از کل تولید صنعت‌خودرو درچین را برعهده دارند.

ادامه بحران
با توجه به‌ گسترده‌ تر شدن ابعاد این اپیدمی خطرناک که حالا در اروپا و سایر کشورها نیز ابعاد خطرناکی پیدا کرده، می‌توان منتظر بود که در سایر کشورها نیز فروش و تولید خودرو تحت‌ تاثیر گسترش این بیماری قرار گیرد و بازارهای خرید خودرو درسراسر جهان دچـــار تلاطم شود. این درحالی‌است که وابستگی تولید به‌ زنجیره‌ های تامین به‌ هم‌ پیوسته و جهانی و البته لزوم فروش در بازارهای جهانی نیز تحت‌ تاثیر وقفه‌ های به‌ وجود آمده توسط این ویروس قرار خواهند گرفت.

در حال‌ حاضر خودروسازان جهانی در واکنش به‌ گسترش بیماری با تعطیل کردن کارخانه‌ ها، نگرانی خود را نسبت به‌ حفظ جان کارکنان‌ شان نشان داده‌ و اعلام کرده‌ اند تا مهار نشدن ویروس کرونا به‌ تعلیق تولید خود در شهرهای آلوده به‌ این ویروس ادامه خواهند داد.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید