دنياي خودرو/ تحليل گران موسسه «S&P» با بررسي وضعيت کنوني چين پيش بيني کردهاند تا زمان کاهش چشمگير اپيدمي مشتريان به نمايشگاه هاي خودرو باز نخواهند گشت
درماه هاي اخير نگراني هاي زيادي درباره وضعيت خودروسازان چيني وجود داشت؛ اما واقعيت اين است که شرکت هايي که در اين کشور به فروش خودرو مشغولند، حتي وضعيت بدتري دارند. پيشتر اميدواري هايي در خصوص بهبود وضعيت بازار چين در سال ۲۰۲۰ وجود داشت؛ اما با پيدا شدن سروکله ويروس کرونا، آن هم درست در زماني که به خاطر تعطيلات سال نو در چين دوران رونق به شمار ميرود، همه اميدهاي قبلي نقش برآب شد.
درمان بازار بيمار
با بروز مشکلات جدي در ميان زنجيره تامين و ساير بخشهاي توليد و فروش درحال حاضر تنها اين اميدواري وجود دارد که دولت چين فکري براي حمايت از بازار نيمه جان خودرو کند.
بهباور کارشناسان، دولت چين بايد با معرفي مشوق هاي مالي و ساير اقدامات تشويقي خريداران چيني را بهخريد خودروهاي جديد ترغيب کند.
در حال حاضر مقامات رسمي در شهر فوشان واقع در استان گوآنگ دونگ يارانه اي دو تا پنج هزار يوآني (معادل ۲۸۶ تا ۷۱۵ دلار) را براي خريد هرخودرو جديد در نظر گرفتهاند. با شيوع بيماري مسري درچين، حالا بسياري از خانوارهاي چيني به اين نتيجه رسيده اند که داشتن وسيله نقليه ايمن تر از استفاده از وسايط نقليه عمومي و خدمات اشتراکي است.
بعد از چند هفته تعطيلي و خلوتي خيابان ها در شهرهاي مختلف، بار ديگر نشانه هايي از بيشتر شدن ترددها درسطح خيابانها مشاهده ميشود و همين بسياري را به رشد فروش خودرو اميدوار کرده است.
هرچند برخي ديگر معتقدند شايد دولت چين بتواند براي خريد خودرو پول دراختيار مشتريان قرار دهد؛ اما قطعا نميتواند به زور آن ها را به نمايندگي هاي فروش بکشاند.
درحالحاضر مشتريان چيني حاضر نيستند پا به شوروم ها بگذارند و چرم صندلي هايي را لمس کنند که ممکن است قبل از آنها توسط افرادي مبتلا به کوويد۱۹ لمس شده باشد.
در واکنش به همين نگراني ها و احتياط زياد مشتريان، برخي خودروسازان و فروشندگان چيني، تاکيد بيشتري را روي خدمات خريد آنلاين و تحويل خودرو درخانهها گذاشته اند. هرچند به باور بسياري اين شيوه ها چندان نمي تواند موثر باشد؛ چرا که درآخر نهايي شدن خريد خودرو به حضور خريدار در شوروم و امضاي قرارداد احتياج دارد.
خودروسازي در مرکز سيبل
در حال حاضر بيش از ۶۰ ميليوننفر در چين در قرنطينه زندگي ميکنند و درشهرهاي بزرگ چين هزاران نفر به اين بيماري همه گير مبتلا شدهاند.
تحليلگران موسسه «S&P» با بررسي اين وضعيت پيش بيني کردهاند تا زمان کاهش چشمگير اپيدمي، مشتريان به نمايشگاه هاي خودرو بازنخواهند گشت. تمديد شدن تعطيلي کارخانه هاي خودروسازي باعث شده صنعت خودرو نتواند بهراحتي از رکودي که دامن گيرش شده است، رها شود.
براساس گزارش «S&P» نتيجه اين تعطيلي ها کاهش ۱۵ درصدي توليد خودرو در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي خواهد بود.
صنعتخودرو بيشتر از ساير صنايع درچين از شيوع ويروس کرونا آسيب ديده؛ زيرا اين شيوع مرگبار از يکي از شهرهاي خودرويي اين کشور آغاز شده است.
جنرالموتورز، نيسان، رنو، هوندا و PSA همگي در ووهان صاحب کارخانههايي هستند که از اواخر ژانويه بهحالت تعطيلي درآمدهاند. ووهان و بخشي از استان هوبي درمجموع مسئوليت ۹ درصد از کل توليد صنعتخودرو درچين را برعهده دارند.
ادامه بحران
با توجه به گسترده تر شدن ابعاد اين اپيدمي خطرناک که حالا در اروپا و ساير کشورها نيز ابعاد خطرناکي پيدا کرده، ميتوان منتظر بود که در ساير کشورها نيز فروش و توليد خودرو تحت تاثير گسترش اين بيماري قرار گيرد و بازارهاي خريد خودرو درسراسر جهان دچـــار تلاطم شود. اين درحالياست که وابستگي توليد به زنجيره هاي تامين به هم پيوسته و جهاني و البته لزوم فروش در بازارهاي جهاني نيز تحت تاثير وقفه هاي به وجود آمده توسط اين ويروس قرار خواهند گرفت.
در حال حاضر خودروسازان جهاني در واکنش به گسترش بيماري با تعطيل کردن کارخانه ها، نگراني خود را نسبت به حفظ جان کارکنان شان نشان داده و اعلام کرده اند تا مهار نشدن ويروس کرونا به تعليق توليد خود در شهرهاي آلوده به اين ويروس ادامه خواهند داد.
بازار