کرونا به داد بازار خودرو رسید
مهر/ کرونا اگرچه معاملات بازار خودرو را نيز آن هم در آستانه نوروزکاهش داده، اما به هرحال هنوز هم اين بازار طرفداران خاص خود را دارد و سوداگران هنوز هم آن را جذاب ميدانند؛ تا جايي که افرادي را استخدام ميکنند تا پاي سايتهاي سفارشگذاري آگهي خودرو بنشينند و نرخ بسازند. در اين ميان ظرف روزهاي گذشته، علاوه بر اينکه معاملات خودرو در بازار عليرغم نزديک شدن به روزهاي پاياني سال با افت مواجه بوده است، بلکه خبرهاي حکايت از آن دارد که مراجعات به مرکز شمارهگذاري نيز با افت شديدي مواجه بوده است. تا قبل از وضعيت کنوني که ناشي از شيوع کرونا بر بازار خودرو نيز حاکم شده است، قيمتها به شکل فزايندهاي رو به افزايش نهاده بود و بازار خودرو در ادامه روند چند ماهه گذشته، به رشد قيمت غيرمنطقي خود ادامه ميداد؛ اما اکنون بالغ بر يک هفته است که معاملات با افت شديد مواجه شده است. در اين ميان برخي از دلالان هنوز تلاش ميکنند که در اين فضاي کنوني نيز، از آب گل آلوده ماهي گرفته و بازار را تحريک به افزايش قيمت کنند؛ به نحوي که بررسيهاي مرکز توسعه تجارت الکترونيکي نيز نشان ميدهد که برخي از سايتها، قيمتهاي غيرواقعي ارائه ميدهند و همين قيمتسازيهايي که صورت ميدهند، باعث ميشود که جو بازار بر هم بريزد؛ در غير اين صورت معاملات در فضاي واقعي، جو بازار را به هم بريزند. البته بايد به همه اينها عملکرد خودروسازان را نيز اضافه کرد؛ خودروسازاني که هنوز نتوانستهاند بعد از گذشت چند ماه از آشفتگي بازار خودرو، صنعت خود را جمع و جور کرده و ساماندهي کنند؛ به نحوي که نوع عملکرد نمايندگيها و ادارات فروش آنها حکايت از آن دارد که در جمع و جور کردن صنعت خود، تاکنون ناتوان بودهاند. هم اکنون دو خودروسازي که در بازار خودرو نقش آفريني ميکنند؛ به هيچ عنوان در ساماندهي بازار محصولاتشان موفق نبوده و اين نشانگر آن است که آنها توليدکنندگان خوبي هستند، اما به طور قطع فروشندگان خوبي به شمار نميروند. بررسيها حکايت از آن دارد که هيچيک از مشتريان واقعي و نه سوداگران بازار خودرو، اکنون دسترسي راحتي براي ثبت نام خودرو در قالب سامانه طراحي شده براي فروشهاي خودرو ندارند و معمولاً اين دلالان هستند که دستشان به خودروهاي موجود در طرحهاي فروش فوري و اقساطي خودروسازان ميرسند و باز هم مشتريان واقعي دست خالي از اين فروشها خارج ميشوند. بسياري از کارشناسان بازار خودرو بر اين باورند که روند قيمتي در بازار طي هفتههاي آينده کاهشي بوده و کرونا تأثير خود را بر رکود اين بازار هم به جاي بگذارد. سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو در اين رابطه ميگويد: برخي قيمتهايي در سايتهاي فروش خودرو اعلام ميکنند که هيچ مبناي واقعي ندارد و بيشتر به سمت قيمت سازي پيش ميروند. وي ميافزايد: به هر حال طي روزهاي گذشته شيوع ويروس کرونا توانسته بسياري از بازارها را تحت تأثير خود قرار دهد که بازار خودرو نيز از آن مستثني نبوده است؛ بنابراين پيش بيني ما اين است که ظرف روزهاي آينده، اين رکود همچنان با بازار خودرو همراه باشد. به گفته موتمني، دولت بايد نظارت بيشتري بر فضاي مجازي داشته باشد که به نظر هم ميرسد اين کار در حال انجام است؛ اما به هر حال هنوز هم بايد مراقبتهاي لازم را صورت داده تا اعلام قيمتهاي ديد خودرو از سوي عدهاي در فضاي مجازي، باعث تشويش بازار نشود. وي اظهار داشت: به هر حال تقاضا همچنان در بازار خودرو بالا است و عرضه هم بايد همپاي آن پيش رود؛ اما از همه مهمتر آن است که نبايد با اعلام نرخهاي غيرواقعي، زمينه را براي بر هم زدن بازار در شرايط کنوني فراهم نمايد.