آیا « کرونا» ترمز افزایش قیمت خودرو را خواهد کشید؟
دنياي خودرو/ باتوجه به نوسانات نرخ ارز که از اوايل هفته گذشته در بازار شاهد آن بوديم، سير صعودي قيمت خودروهاي وارداتي اوج گرفته است و بهرغم رکود بازار، بار ديگر قيمت برخي خودروهاي پرطرفدار با رشد قابلتوجهي همراه شده. اين در حالي است که با شيوع ويروس کرونا در کشور، بسياري از کارشناسان معتقد بودند بازار و صنعت خودرو کشور نيز مانند چين و برخي کشورهاي درگير با اين ويروس، دچار افت شديدي شود. اما برخلاف انتظار شاهد هستيم همزمان با افزايش قيمت طلا و ارز، بازار خودرو نيز روند صعودي به خود گرفته و بار ديگر درصدد شکستن رکورد افزايش قيمتهاست. پيوستگي بازار خودروهاي داخلي و وارداتي نيز مزيد بر علت شده زيرا نوسان قيمت خودروهاي داخلي نيز تاثير مستقيمي بر افزايش خارجيها در بازار داشته است. برخي فعالان بازار معتقدند همزمان با افزايش قيمتها در بازار خودروهاي وارداتي، برخلاف انتظار ميزان نقلوانتقالات نيز با رشد نسبي همراه شده است. بهگونهاي که هفته گذشته بسياري از معاملات بازار به خودروهاي خارجي اختصاص داشت که همين موضوع بستري براي ايجاد حباب کاذب قيمتها را فراهم کرده است. از طرفي فعاليت دلالها دوچندان شده است و آنها قصد دارند قيمت برخي مدلهاي پرتقاضا در بازار را بهصورت کاذب و غيرواقعي بالا ببرند. اين پديده در بازار خودروهاي مونتاژي نيز بارها ديده شده است و شاهد صعودي شدن نمودار قيمت آنها در بازار هستيم. بهعنوانمثال سيتروئن C3 که تا هفتههاي گذشته قيمتي در محدوده 400ميليونتومان داشت، اکنون با جهشي دور از انتظار مرزهاي 500ميليونتومان را هم درنورديده و 512 تا 517ميليونتومان در بازار ارزشگذاري ميشود. اين موضوع نشان ميدهد فعاليت دلالها در فضاي مجازي و پلتفرمهاي آنلاين خريدوفروش خودرو بيتاثير نبوده و توانستهاند قيمت اين محصول مونتاژي را بهطرز چشمگيري افزايش دهند. متاسفانه اين افراد تنها بهفکر منفعتهاي مالي کوتاهمدت هستند و به عواقب افزايش قيمت کاذب خودروها هرگز نميانديشند. اين در حالي است که جهش قيمت يک محصول تاثير غيرمستقيم بر نرخ ساير مدلهاي موجود در بازار داشته و ميتواند هزينههاي نگهداري کليه خودروها را با افزايش همراه کند. زيرا با بالا رفتن قيمت خودرو، شاهد افزايش قيمت قطعات يدکي، افزايش هزينههاي بيمه، عوارض و مخارج اين چنيني هستيم که همگي ميتوانند درنهايت به ضرر دارندگان خودرو تمام شود. ازسويديگر دلالهايي که تنها به فکر افزايش قيمت خودروهايشان هستند، پس از فروش آنها به ناچار بايد هزينه بيشتري صرف خريد خودرو جديد کنند که بازهم درنهايت آنها متضرر خواهند شد. با بررسي جداول قيمتي خودروهاي وارداتي در بازار آزاد درمييابيم که هيونداي سانتافهفول 6رادار، قيمتي حدود يکميلياردو117ميليونتومان داشته که نسبتبه ماه گذشته بيشاز 80ميليونتومان افزايش يافته است. از آنجاکه کيا سورنتو رقيبي ديرينه براي هيونداي سانتافه بهشمار ميرود، نوسانات قيمتي هر يک از اين خودروها، تاثير مستقيمي بر قيمت ديگري خواهد گذاشت. بر اين اساس برخي کارشناسان و فعالان بازار معتقدند ميلياردي شدن سورنتو بار رواني تاثيرگذاري هم در صعودي شدن قيمت سانتافه در بازار دارد. اين در حالي است که تقاضا براي خريد اين کراساوور کرهاي نيز با وجود افزايش شديد قيمت همچنان ادامه دارد. سورنتو 2017 درحالحاضر قيمتي حدود يکميلياردو350ميليونتومان دارد. همچنين با افزايش نرخ ارز و بيثباتي بازار طي روزهاي گذشته، بار ديگر قيمت تويوتا راوفور مدل 2018 (الفطيم) با افزايش چشمگير همراه شد و رکورد بيسابقهاي از خود بهجا گذاشت و روز گذشته قيمت اين کراساوور ژاپني در بازار تهران حدود يک ميليارد و 290 ميليون تومان اعلام شد. تويوتا C-HR هيبريد مدل 2018 تيپ لانچ نيز از ديگر خودروهاي وارداتي رکوردشکن محسوب ميشود که روز گذشته با قيمت يکميلياردتومان در بازار خريدوفروش شده است. البته بهنظر ميرسد اين افزايش قيمت تنها مختص تويوتا C-HR هيبريد نباشد و ديگر خودروهاي هيبريد موجود در بازار نيز از اين رويه پيروي کردهاند. بهعنوانمثال لکسوس NX300h هفت کليد مدل 2017 با قيمت تقريبي يکميلياردو780ميليونتوماني در بازار ارزشگذاري شده است. همچنين هيونداي سوناتا هيبريد تيپ+ GLS با بهاي 995ميليونتومان خريدوفروش ميشود. اين قيمتها نشان ميدهند که خودروهايي که در بازه قيمتي يک ميليارد توماني قرار داشتند، با افزايش 50 تا 80ميليون توماني نسبت به ماه گذشته همراه شدهاند. خودروهاي ميانرده نيز که عموما شامل سدانهاي کرهاي هستند، با افزايشي 30 تا 50ميليونتوماني بسته به نوع تيپبندي و آپشن به بازار عرضه شدهاند. حال بايد ديد با وجود شيوع ويروس کرونا در کشور، بازار خودرو در آستانه سال جديد چه تغييراتي به خود خواهد ديد و آيا طبق روال در روزهاي پاياني سال با افزايش تقاضا براي خريد خودرو مواجه خواهيم شد يا خير؟!